velayati.ir

تعداد بازدید: ۴۰۷۹
پ
کد خبر: ۲۳۸۹
تاریخ انتشار: جمعه ۱۶ فروردين ۱۳۹۸ - 05 April 2019
دکتر ولایتی در نشست خبری همایش هزاره ابوریحان بیرونی

حکیم ابوریحان بیرونی یکی جامع‌ترین دانشمند تراز اول تمدن اسلامی بود

نشست خبری همایش بین‌المللی هزاره ابوریحان بیرونی با حضور دکتر علی‌اکبر ولایتی رئیس هیأت موسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی،  دکتر مهدی محقق رئیس هیأت مدیره انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و دکتر حسن بلخاری رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی عصر روز شنبه ۱۸ اسفندماه در محل انجمن برگزار شد.
رئیس هیأت موسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: حکیم ابوریحان بیرونی از جمله جامع‌ترین دانشمندان تراز اول تمدن اسلامی بود.
دکتر ولایتی در این نشست ضمن قدرانی از تلاش ها و زحمات استاد گرانمایه  دکتر محقق و دکتر بلخاری در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با بیان اینکه جرج سارتن یکی از نویسندگان  تاریخ علم هر بخش از قرون مختلف اسلامی را به نام برجسته‌ترین دانشمند آن قرن معرفی می کرد، گفت: سارتن در نامگذاری قرن پنجم، بین شیخ‌الرئیس و ابوریحان بیرونی تردید داشت که در نهایت حکیم ابوریحان بیرونی را به خاطر این که اهل تجربه و دقت بود و تا از مطلبی اطمینان حاصل نمی کرد، آن را نمی‌پذیرفت، به این حکیم بزرگ اختصاص داد.
رئیس هیأت موسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی افزود: حکیم ابوریحان بیرونی به زبان‌های متعددی همچون سانسکریت، فارسی، عربی و خوارزمی (شعبه ای از زبان فارسی)  و یونانی تسلط کامل داشت و تألیفات و کتاب‌های این حکیم بسیار ارزشمند و از کتب فلسفی معنوی برجسته است.
دکتر ولایتی با تأکید بر اینکه حکیم ابوریحان بیرونی منجم، ریاضیدان و تقویم شناس برجسته و بزرگی بود، گفت: محمود غزنوی تصمیم به قتل او به خاطر تشیع و  ارادتش به اهل بیت (ع) داشت، اما از آنجایی که ابوریحان بیرونی منجمی بزرگ بود و به احکام نجوم اشراف کامل داشت، از تصمیم خود منصرف شد و او را همراه خود به غزنین برد و ابوریحان بیرونی نیز در این سفر ضمن فراگیری زبان سانسکریت و علوم روز موفق به نگارش کتاب های ارزشمندی گردید.
رئیس هیأت مؤسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه حکیم ابوریحان بیرونی از جمله جامع‌ترین دانشمندان تراز اول تمدن اسلامی بود، اظهار داشت: اگر بخواهیم ۵ دانشمند جامع الاطراف  که در تمدن اسلامی جامع عمل می‌کنند نام ببریم، قطعاً باید یکی از آنها ابوریحان بیرونی باشد  که به اهل بیت(ع) علاقه داشت.
دکتر ولایتی اظهار داشت: مسلمانان هزار سال پرچمدار تمدن بودند و در قرون وسطی که اروپایی‌ها در تاریکی بودند، مسلمانان ۱۱۰۰ ریاضی دان در تاریخ تمدن اسلام و ۱۴ هزار متن پزشکی که نقش مهمی در طب داشت، داشتند.
دکتر حسن بلخاری رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی نیز در این نشست گفت: بنا بر روایات و تحقیقات اخیر حکیم ابوریحان بیرونی دوم رجب سال ۴۴۰ هجری قمری وداع گفتند که به تاریخ امروز هزارمین سال درگذشت این دانشمند برجسته است. 
وی افزود: از آنجایی که دکتر ولایتی دغدغه احیاء و حفظ تمدن ایرانی اسلامی را دارند، تصمیم گرفتیم با استفاده از امکانات عظیم دانشگاه آزاد اسلامی و پتانسیل های بالقوه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، همایش بین‌المللی هزار ابوریحان بیرونی را در سال ۹۸ برگزار کنیم.
دکتر بلخاری ادامه داد: تجدید چاپ کتابهای حکیم ابوریحان بیرونی، ساخت پیکره و تندیس، ساخت و بازسازی مقبره بزرگان و دانشمندان از جمله اقداماتی است که در راستای حفظ تمدن اسلامی صورت گرفته است.

پایان خبر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
پربیننده ها