velayati.ir

تعداد بازدید: ۱۹۸۵
پ
کد خبر: ۱۹۴۷
تاریخ انتشار: سه‌شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - 20 December 2016
دکتر ولایتی در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

ایرانیان پرچمدار بازسازی تمدن اسلامی


مشاور مقام معظم رهبري در امور بين‌الملل در مراسم هفته پژوهش سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي با تاكيد بر اين كه اروپا علم را از مسلمانان آموخت، گفت: انتقال علماء، كتاب و ترجمه از عوامل تمدن‌ساز است.

مراسم گراميداشت «هفته پژوهش»، رونمايي از 110 اثر پژوهشي در حوزه روابط فرهنگي و بين‌المللي و همچنين معرفي پژوهشگران برتر سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، پيش از ظهر امروز (سه‌شنبه 30 آذر) با حضور علي‌اكبر ولايتي، مشاور مقام معظم رهبري در امور بين‌الملل، ابوذر ابراهيمي‌تركمان، رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، جمعي از پژوهشگران كشورمان و اساتيد اين حوزه و همچنين كاركنان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در محل حسينيه الزهرا (س) برگزار شد.
در اين مراسم، دکتر ولايتي، مشاور مقام معظم رهبري در امور بين‌الملل در سخنراني خود با تقدير رونمايي از 110 اثر پژوهشي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در حوزه روابط فرهنگي و بين‌المللي، گفت: ترجمه و انتشار آثار پژوهشي در حوزه روابط فرهنگي و بين‌المللي به زبان‌هاي ديگر، ابتكاري است در راستاي انتقال فرهنگ اسلامي ـ ايراني كه پس از انقلاب اسلامي ايران تحول يافته است و پيش از آن، انتقال مفاهيم ارزشي و فرهنگي به جوامع ديگر، در كشور ما صورت نمي‌گرفت.
وي در ادامه با بيان اينكه موضوع فرهنگ ايراني به قدمت تاريخ بشر و فرهنگ اسلامي به قدمت تاريخ دين مبين اسلام است، افزود: ایرانی‌ها همیشه مردمی فرهنگی بودند و خواهند بود و بیشترین نقش را در تمدن اسلامی ایفا کرده‌اند و همچنان پرچمدار بازسازی و بازنگری تمدن اسلامي، ایرانیان هستند.

وی ضمن اشاره به چند نکته در خصوص اهمیت ترجمه به عنوان ابزاري براي انتقال فرهنگ یک قوم به قومی دیگر است، گفت: اسلام سعه صدری دارد كه آن را به ملت‌هاي مختلف منتقل کرده و موجب جهانی شدن همه دستاوردهايش شده است.
وي ادامه داد: در حاليكه بسیاری از مکاتب، مذاهب و روش‌ها نتوانستند بر اقوام و فرهنگ‌هاي دیگر مسلط شوند، اسلام در اين باره موفق عمل كرد. برخی اين بحث را مطرح مي‌كنند كه این تمدن مسلمانان و یا تمدن اسلامی است؛ پاسخ آن، هر دو تمدت‌هاست، یعنی هم تمدن اسلام و هم تمدن مسلمانان.

دکتر ولايتي همچنين گفت: هيچ كسي به اجبار دين مبين اسلام را نمي‌پذيرد، «لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ ...»؛ اسلام بر خلاف بسياري از مكاتب و مذاهب، هر سخن نيكي را قبول مي‌كند. زماني كه اسلام در جهان گسترش يافت، بهترين ارزش‌هاي هر قوم و فرهنگ و تمدني را پذيرفت و داخل مجموعه فرهنگ اسلامي قرار داد كه اين هنر اسلام است.
مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل تأکید کرد: زمانی كه اسلام با تمدن‌های دیگر مجاورت داشت آنها را نفی نکرد. گاهي ادعايي مبني بر كتاب‌سوزي مسلمانان مطرح مي‌شود؛ اين اتهام واهی است زيرا اسناد تاريخي موجود خلاف این ادعاي واهي را اثبات مي‌كند.

وي در سخنان خود، از مهم‌ترین راه‌های انتقال فرهنگ‌ها ترجمه آثار به زبان‌های مختلف دانست و گفت: حنین‌ بن اسحاق و اسحاق‌ بن حنین، پدر و پسری هستند که در قرون دوم و سوم 220 کتاب و رساله را از زبان‌هاي یونانی و سریانی به عربی ترجمه کردند. در نمونه‌اي ديگر، فارابی زبان یونانی یاد گرفت و دست به ترجمه كتاب «ما بعد الطبیعه» ارسطو كرد؛ چون ترجمه قبلي اين كتاب دچار اشکال بود.

انتقال علماء، كتاب و ترجمه؛ سه عامل مهم علم و تمدن

دکتر ولايتي در بخش ديگري از سخنانش به ترجمه کتب در تاریخ اسلام اشاره و تصريح كرد: از راه‌های دیگر انتقال فرهنگی ترجمه کتاب‌ها و انتقال دانشمندان بوده است. ابوریحان بیرونی، ابوسهل مسيحي و ابن‌سینا با اجبار به دربار غزنوی دعوت شدند. ابوريحان در دربار محمود عزنوي حاضر شد، ابوسهل مسيحي در مسیر فوت کرد و ابن‌سینا هم به دليل مذهب شيعه كه داشت، از خوارزم گريخت و ابتدا به دربار آل زيار و بعد به دربار آل‌بویه پناه آورد.

ي سپس با بيان اينكه انتقال علما، كتاب و ترجمه، سه عامل مهم انتقال علم، فرهنگ و تمدن است، ادامه داد: اسلام جمع‌كننده همه تمدن‌ها است و اروپا، علم خود را با استفاده از تلاش‌هاي علمي مسلمانان آموختند و بارور كردند. اين تأثير به اندازه‌اي است كه؛ كاغذ و باروت اختراع چيني‌هاست اما اروپايي‌ها آن را به نام مسلمانان مي‌شناسند. اعداد 0 تا 9 اختراع هندي‌هاست اما در كشورهاي اروپايي به آن اعداد عربي مي‌گويند. بر اين اساس تأكيد مي‌شود كه مسلمانان در شكل‌دهي تمدن‌ بشري، نقش اساسي داشته‌اند.

فرهنگ امروز مسلمانان در بیداری اسلامی جلوتر از غرب است

دکتر ولایتی در ادامه سخنان خود، افزود: غربی‌ها معتقدند هر چه تمدن وجود دارد برای آنهاست در حالیکه تمدن متعلق به تمام بشر است نه یک قوم خاص. ما دلایل متعدد

ی داریم که نشان می‌دهد مسلمانان تمدنی را که از یونان و روم گرفتند بسیار بر آن افزودند. حتی در تاریخ آمده که فیثاغورث حدود 10 سال در ایران زندگی می‌کرد و بسیاری از علومش را از ایرانیان و هندی‌ها آموخت. بنابراین بسیاری از کتب ما که در بخش دوم ترجمه در اروپا منتقل و ترجمه شد، برای طالبان علم در اروپا سرآمد شد.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل يادآور شد: فرهنگ امروز مسلمانان در بیداری اسلامی جلوتر از غرب است، امروز مشخص است که فرهنگ غرب منحط شده و مناظرات اخیر کاندیداهای آمریکا این امر را تأیید می‌کنند، چرا که هر کدام سعی داشتند یکدیگر را به بی‌اخلاقی و بی‌ارزشی متهم کنند. این مناظرات درپوش را از جامعه‌ای که دچار ضدارزشی و بي‌اخلاقی شده برداشته است، بنابراین غرب امروز احتیاج به فرهنگ ما دارد.

وي تأكيد كرد: ما در سایه بیداری اسلامی و پرچم‌داری ایران در برابر چهره وارونه‌ای که غرب از اسلام نشان می‌دهد، ایستاده‌ایم.
دکتر ولايتي در سخنان پاياني خود، ضمن تبریک انتخاب مجدد ابراهیمی‌ترکمان به عنوان ریيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در جلسه شورای عالی اين سازمان، گفت: دكتر ابراهيمي‌ترکمان، فرد شایسته‌ای هستند و خداوند بر طول عمرشان بیفزاید

 SHAPE  \* MERGEFORMAT


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
پربیننده ها