velayati.ir

تعداد بازدید: ۲۱۴۱
پ
کد خبر: ۱۷۴۹
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - 02 March 2016
دكتر ولايتي در همایش تهديدهاي فرهنگي افراط‌گرايي:

غربي‌ها به دنبال برهم زدن نظم كشورهاي شكل‌دهنده تمدن بزرگ اسلامي هستند


مشاور امور بين‌الملل مقام معظم رهبري، گفت: غربي‌ها با استفاده از تمام ابزار ممكن به دنبال برهم زدن نظم و ترتيب كشورهايي هستند كه به عنوان مهد شكل‌گيري تمدن بزرگ اسلامي محسوب مي‌شوند.

دكتر ولايتي، مشاور امور بين‌الملل مقام معظم رهبري در سخنان آغازين خود در همایش «جمهوري اسلامي ايران؛ فرصت‌ها و تهديدهاي فرهنگي افراط‌گرايي» با تشريح مختصر از نحوه شكل‌گيري سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، گفت: تأسيس اين سازمان يكي از ابتكارات مقام معظم رهبري است. خاطرم هست در زماني كه وزير امورخارجه كشور بودم، محضر ايشان مشرف شدم و اين فكر را مطرح كردند و قرار شد كه فعاليت‌هاي فرهنگي جمهوري اسلامي ايران به عنوان يك اقدام مهم در صحنه بين‌المللي، به صورت مستقل انجام شود. پس از آن بود كه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، راه‌اندازي شد.

وي افزود: آقاي دكتر ابراهيمي‌تركمان هم كه در چندين كشور رايزن فرهنگي ايران بودند و كوله‌باري از تجربيات مفيد از فعاليت‌هاي فرهنگي در عرصه بين‌المللي دارند، در حال حاضر رياست اين سازمان را به عهده دارند كه منجر به اقدامات ارزشمند بسياري شده است و اميدوارم كه اين روند موفقيت همچنان ادامه داشته باشد.

دكتر ولايتي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به عنوان همايش، با بيان اينكه انقلاب اسلامي ماهيت فرهنگي دارد، گفت: ويژگي بارز شخصيتي رهبران انقلاب اسلامي يعني بنيانگذار عظيم‌الشأن جمهوري اسلامي ايران و مقام معظم رهبري، شخصيت فرهنگي ايشان است. پيام انقلاب هم پيام فرهنگي است و برخلاف انقلاب‌هاي بزرگ تاريخ كه ماهيت‌هاي مادي دارند، انقلاب اسلامي ايران، ماهيت معنوي دارد و با سلاح فرهنگ توانسته است تا مفاهيم انقلاب را به تمامي دنيا صادر كند.

وي تأكيد كرد: داعيه اصلي انقلاب اسلامي، احياي ارزش‌هاي اسلامي و فرهنگ اسلامي و تجديد بناي تمدن اسلامي، است.

مشاور امور بين‌الملل مقام معظم رهبري در بخش ديگري از سخنان خود، بيداري اسلامي را نماد بازسازي و شكوه مجدد تمدن اسلامي معرفي كرد و ادامه داد: بيداري اسلامي كه در سراسر جهان شاهد آن هستيم، حاصل امواج مختلف است كه موج اخير آن به دنبال انقلاب اسلامي شكل گرفته است.

دكتر ولايتي همچنين گفت: غربي‌ها به ويژه آمريكايي‌ها و به دنبال آن اروپايي‌ها، از همان ابتدا درصدد مقابله با انقلاب اسلامي برآمدند. با ابزارهاي نظامي و حصر اقتصادي نتوانستند كاري صورت دهند و به همين دليل به فعاليت‌هاي ضدفرهنگي كه نمونه‌اي از اقدامات فرهنگي است، روي آوردند و شروع به اسلام‌هراسي و اسلام‌ستيزي كردند.

رييس مركز مطالعات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام در بخش ديگري از سخنان خود با اظهار اينكه دشمنان براي تخريب اسلام به مناطقي يورش بردند كه محل شكل‌گيري تمدن اسلامي در طول تاريخ تمدن اسلام بوده‌اند، گفت: جريان‌هاي تكفيري و افراط‌گرايي را در افغانستان، عراق، شام، مصر و يمن ايجاد كردند كه محل تولد و پرورش و بيان نظريات بزرگان و دانشمندان مطرح جهان اسلام هستند.

وي ادامه داد: دشمنان براي مقابل با امواج بيداري اسلامي كه جنس آن فرهنگي است، كار فرهنگي و به تعبيري ضدفرهنگي و افراط‌گرايي انجام مي‌دهند تا نام اسلام را تخريب كنند. براي نمونه ما از داعش ياد مي‌كنيم و آنها وقتي مي‌خواهند جنايات داعش را در رسانه‌هاي خود منعكس كنند، از عنوان دولت اسلامي استفاده مي‌كنند.

دكتر ولايتي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به انتشار دو نامه مقام معظم رهبري خطاب به جوانان غربي بيان كرد: اين اقدام، تبيين ديدگاه‌ رهبر يك نهضت اسلامي و انقلاب اسلامي براي سخن گفتن بدون واسطه با جوانان بود تا چهره واقعي اسلام را با اسلامي كه رسانه‌هاي غربي معرفي مي‌كنند، بشناسند.

وي همچنين با بيان اينكه مقاومت 5 ساله بشار اسد و مردم سوريه مقابل جريان‌هاي افراطي سبب شد تا آمريكا به دنبال تصويب قطعنامه شوراي امنيت براي انتقال قدرت در سوريه باشد، گفت: تاكنون چنين سابقه‌اي وجود ندارد كه سرنوشت حكومتي در يك كشور، بدون در نظر گرفتن آراي مردمي در شوراي امنيت سازمان ملل، تعيين شود. قطعاً اين اقدام مورد تأييد جمهوري اسلامي ايران نبوده و نخواهد بود.

دكتر ولايتي ادامه داد: غربي‌ها با استفاده از تمام ابزار ممكن حتي قطعنامه‌هاي شوراي امنيت و افراط‌گرايي و دخالت بيگانگان، زور و تغيير حكومت‌ها، به دنبال برهم زدن نظم و ترتيب كشورهايي هستند كه به عنوان مهد شكل‌گيري تمدن بزرگ اسلامي محسوب مي‌شوند.

وي افزود: مراكز علم و دانش در جهان اسلام به محل و آوردگاه افراطيون و بروز مذهبي كه جز افراطي‌گري حاصل ديگري ندارد، تبديل شده است.

دكتر ولايتي در پايان سخنان خود تأكيد كرد: مقابله با اين افراط‌گرايان و حاميان آنها هر چند نيازمند اقدامات لازم نظامي و سياسي است، ولي در صورتي به شكل اساسي نتيجه خواهد داد كه مقابل فعاليت‌هاي ضدفرهنگي، مبارزه فرهنگي شكل بگيرد.

بنا بر اعلام اين خبر، همایش «جمهوري اسلامي ايران؛ فرصت‌ها و تهديدهاي فرهنگي افراط‌گرايي» با حضور و سخنراني علي‌اكبر ولايتي، مشاور عالی مقام معظم رهبري (مدظله‌العالي)، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن قمی، معاون امور بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری (مدظله‌العالي)، ابوذر ابراهيمي‌تركمان، رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و جمعي از انديشمندان و صاحب‌نظران، صبح امروز 11 اسفندماه در محل حسينه‌الزهرا (س) برگزار ‌شد.

همچنين در بخش پاياني اين همایش از 18 اثر منتشر شده توسط مركز مطالعات فرهنگي بين‌المللي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي با موضوع «افراط‌گرايي» و نخستين شماره از فصلنامه «روابط فرهنگي، مطالعات منطقه‌اي» اين مركز، معرفي و رونمايي شدند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: