velayati.ir

تعداد بازدید: ۲۱۳۰
پ
کد خبر: ۱۷۱۱
تاریخ انتشار: يکشنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - 24 January 2016
دکتر ولایتی درجمع خبرنگاران

سفر رئیس جمهوری چین نقطه عطفی در روابط و همکاری های بین دو کشور و پیمان شانگهای است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام  در حاشیه دیدار با نماینده دبیر کل سازمان ملل در امور لبنان و در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که بعد از رئیس جمهور روسیه این دومین رئیس جمهوری است که کشورش دارای حق وتو است و به ایران سفر می کند ونظرشما در این زمینه چیست گفت: سفر رئیس جمهوری چین به ایران نقطه عطفی در روابط و همکاری های بین دو کشور و پیمان شانگهای است.
وی ادامه داد: سفر رئیس جمهور روسیه و رئیس جمهور چین به تهران دو تحول مهم در حوزه سیاستخارجی یران و عملا یک تحول در جهت نگاه به شرق است.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام به بیانات رهبر انقلاب در دیدار رئیس جمهوری چین با ایشان اشاره کرد و گفت: همانطوری که رهبری فرمودند این سفر یکی از مهمترین حوادث مثبت سیاسی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران بوده است.
دکتر ولایتی در ادامه یادآور شد: در ترکیب هیات چینی تعداد وزرا، معاونین نخست وزیر و رده های بالای سیاسی و اقتصادی و امنیتی چین حضور داشتند که این نشان از اهمیت این سفر است.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام به مجموعه تفاهمنامه ها و سندهای بین دو کشور ایران و چین اشاره کرد و گفت: این نقطه عطفی در روابط ایران و چین و پیمان شانگهای است.
ولایتی یادآورشد: ما شاهد هستیم که مقامات چینی تاکید کرده اند بر اینکه از عضویت کامل ایران در پیمان شانگهای طرفداری خواهند کرد.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ترسیم آینده روابط اقتصادی و سیاسی بین ایران و چین در حدی است که رئیس جمهوری تاکید کرده اند در طی 10 سال آینده میزان مبادلات جاری بین دو کشور به 600 میلیارد دلار برسد.
  ولایتی در ادامه به ملاقات خود با وزیر خارجه چین اشاره کرد و گفت: در دیداری که در چند ماه گذشته با وزیر خارجه چین داشتم وی اعلام کرد: احتمال اینکه میزان مبادلات تجاری بین ایران و چین از 52 میلیون دلار سال 2014 به 200 میلیارد دلار برسد وجود دارد.
ولایتی در ادامه به همکاری های دیگر ایران با چین اشاره کرد و گفت: تاکید بر روی جاده ابریشم، انتقال تکنولوژی، همکاری های دوجانبه و منطقه ای با چین را خواهیم داشت.
وی در ادامه یادآور شد: همکاری های دفاعی و امنیتی بین ایران و چین در آینده به خصوص در حوزه امنیتی توسعه خواهد یافت.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: تقابل با پدیده تروریسم افراطی گری به خصوص داعش که برای منطقه غرب چین یک خطر جدی است آنها از همکاری با جمهوری اسلامی ایران در مقابله با این افراطی گری داعش و امثال آن استقبال می کنند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: