velayati.ir

تعداد بازدید: ۱۹۲۸
پ
کد خبر: ۱۶۸۱
تاریخ انتشار: دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - 21 December 2015
در حاشیه دیدار با رئیس مجلس شنای فرانسه و در گفتگوی کوتاه با شبکه یک فرانسه

نظرات مشترک ایران و فرانسه در راه حل سیاسی برای حل بحران سوریه

 

 

 

 

دکتر ولایتی، رییس مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت و گوی اختصاصی با شبکه یک فرانسوی در حاشیه دیدار با رییس مجمع سنای فرانسه در پاسخ به سوال خبرنگار فرانسوی مبنی بر اینکه نگاه ایران و فرانسه نسبت به سوریه چگونه است گفت: ما هیچ توقعی نداریم که دو کشور نگاه مشترکی را درباره یک کشور ثالث داشته باشند و نگاه آنان صددرصد منطبق بر نگاه ما باشد چرا که این توقعی غیرواقع بینانه است اما نظرات این 2 کشور در این امر به هم نزدیک است.

رییس مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه نظرات دو کشور نزدیکی زیادی به یکدیگر دارد، گفت: هر دو درباره سوریه مخالف تروریسم هستیم و اینطور که ما فهمیدیم هر دو در این امر توافق داریم که سوریه راه حل نظامی ندارد و راه حل بحران سوریه سیاسی است.

دکتر ولایتی با بیان اینکه تمامیت ارضی کشور سوریه باید حفظ شود، افزود: آینده مردم سوریه در اختیار مردم آن کشور است و هیچ کشور خارجی حق دخالت در امور سوریه را ندارد، بنابراین اگر ما تا این قدر هم با کشورهای دیگر در صحنه روابط منطقه ای تفاهم داشته باشیم بسیاری از مشکلات سیاسی حل می شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه نگاه ایران و فرانسه در مورد سرنوشت بشار اسد به طور خاص یکسان نیست، گفت: این همان بخشی است که نگاه ما با یکدیگر مختلف است اما ما یک استدلال داریم و آن این است مردی که پنج سال در کشور خودش ماند و از کشورش خارج نشد و تمامیت کشورش را حفظ کرد و با تروریسم مبارزه کرد شایسته تقدیر است.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل در پاسخ به این پرسش که چه کسی می تواند جایگزین بشار اسد باشد و تا این میزان ایستادگی در برابر نفوذ دشمن کند، گفت: من از هر کسی پرسیدم نتوانستند جایگزینی برای بشار اسد معرفی کنند، ما نمی خواهیم برای مردم سوریه تصمیم بگیریم مردم سوریه به هر کسی رأی بدهند و هر دولتی را انتخاب کنند حق مردم سوریه است.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار فرانسوی که آیا مواضع تان را به فرانسه هم می گویید، گفت: یکی از محاسن روابط این دو کشور این است که ما به راحتی با یکدیگر سخن می گوییم. بنده با روسای جمهور مختلف فرانسه دیدارهای مختلفی داشتم، سارکوزی، ژاک شیراک، فرانسوا اولاند روسای جمهور مختلفی بودند که بنده با آنها ارتباط داشتم.

وی گفت: برای نمونه آقای سارکوزی از من شخصا دعوت کردند که با وی در کاخ الیزه مذاکره ای داشته باشم و سفیر فرانسه دعوتنامه سارکوزی را به من داد و بنده حدود یک ساعت در کاخ الیزه با وی مذاکره انجام دادم.

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
پربیننده ها