velayati.ir

تعداد بازدید: ۲۱۲۸
پ
کد خبر: ۱۶۷۵
تاریخ انتشار: سه‌شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - 08 December 2015
دکتر ولایتی در دیدار با وزیر دارایی لبنان :

روابط ایران و لبنان روابط ممتازی است

دکتر ولایتی در دیدار با علی حسن خلیل رابطه ایران و لبنان را رابطه‌ای ممتاز و درجه یک ارزیابی کرد.

او ادامه داد: رابطه ایران و لبنان رابطه‌ای ممتاز و درجه یک است و در موقعیت‌های مختلف دو کشور مواضع یکسان دارند و بدون این همکاری و همراهی نزدیک نمی‌توان اهداف مشترک را در جهان پیش برد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک گفت :‌ لبنان کشوری است که از نظر مساحت بزرگ نیست اما در جهان عرب، منطقه‌ و در کل جهان بسیار تاثیرگذار است و اولین کشور عربی است که در مقابل رژیم صهیونیستی ایستاد و او را شکست داد و رابطه با این کشور موجب افتخار ماست.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون نیز محاسبه‌ای که بر روی ایستادگی، مقاومت، هوشمندی و استقلال‌خواهی لبنان می‌کنیم دلیلی است که دشمنان قسم خورده نتوانند کاری به این کشور داشته باشند.

دکتر ولایتی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران بر روی توسعه روابط همه جانبه خود با لبنان به خصوص روابط اقتصادی تاکید دارد و مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری نیز در این زمینه اهتمام کافی دارند و زمینه مساعدی برای ارتباط علمی و انتقال تکنولوژی میان دو کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: در زمینه فرهنگی نیز نیاز به گفتن نیست که با توجه به اشتراکات بالا میان دو کشور می‌توان این روابط فرهنگی را هرچه بیش‌تر گسترش داد و ما در سفر به لبنان نیز با آقای تمام سلام، رییس مجلس، وزیر خارجه و سید حسن نصرالله نیز دیدار کردیم

وزیر دارایی لبنان هم در این دیدار بر نقش ایران در مبارزه با تروریسم تکفیری تاکید کرد.

علی حسن خلیل، وزیر اقتصاد لبنان در ابتدای دیدار با ابراز خرسندی از سفر به ایران گفت: خیلی خوشحالم بعد از دو سال با شما دیدار می‌کنم شما زمانی که پیش از این وزیر خارجه بودید نیز ملاقاتی با یکدیگر داشتیم.

او ادامه داد: شما نقش زیادی در تقویت روابط میان گروه‌های لبنانی و حل مشکلات این کشور داشتید و باعث شدید جبهه مقاومت تقویت شود.

وزیر اقتصاد لبنان خاطرنشان کرد: خدا را شکر امروز که به تهران آمدم ایران در اوج قدرتمندی خود در مبارزه با چالش‌های منطقه‌یی قرار دارد. ما همه بر این باور هستیم که ایران از چالش‌ها و تحریم‌ها به طور قاطعانه عبور می‌کند و ما امید داریم در آینده توازن بین ارتباطات کشورهای منطقه‌یی و ایران برقرارشود.

علی حسن خلیل در ادامه گفت: امروز می‌گویم ما بدون ایران نمی‌توانیم در منطقه آینده‌ای امن داشته باشیم و ایران در ترسیم سیاست‌های آینده نقش به‌سزایی دارد.

وی خاطرنشان کرد: با حضور ایران ما نسبت به مناسبات سال‌های آتی مطمئن هستیم و ما با توجه فراوان اظهارات شما را در سوریه و لبنان برای تعیین حق سرنوشت این کشورها توسط مردم شنیدیم و مردم سوریه باید آینده سیاسی خود را به دور کشتارها ترسیم کنند.

وزیر اقتصاد لبنان هم‌چنین تاکید کرد: امروز جهانیان همگی حتی کشورهایی که سردشمنی با ایران داشتند نسبت به نقش ایران در نبرد با تروریسم تکفیری و جهانی اذعان دارند و وقتی کشورهای منطقه و جهان از این تروریسم حمایت کردند‌، امروز احساس می‌کنم که خودشان در پرورش این غولی که خط و نشان می‌کشد سهیم بوده‌اند.

وزیر اقتصاد لبنان هم‌چنین اظهار کرد: همان‌طور که ما خودمان را بخشی از نبرد در کنار جمهوری اسلامی در جبهه مقاومت و ضد اسراییل دیده‌ایم، در مقابله با تروریسم تکفیری نیز کنار جمهوری اسلامی هستیم و به پیروزی ایمان داریم. از سوی دیگر در این سفر من با مسوولان مربوطه موضوع تقویت مناسبات اقتصادی ایران و لبنان را بررسی کردم.

او افزود: متاسفانه ما شاهد تحولات خوبی در مناسبات سیاسی دو ملت بوده‌ایم اما در حوزه اقتصادی پیشرفتی نداشتیم که این امر مسوولیت ما را دو چندان می‌کند که در این زمینه تلاش جدی داشته باشیم و سطح مناسبات اقتصادی را در سطح سیاسی ارتقا ببخشیم.

علی حسن خلیل خاطرنشان کرد: ما امروز در وزارت اقتصاد اراده‌ای جدی درباره پیشبرد روابط دو کشور لمس کردیم و فرصت خوبی داریم که باید از آن بهره‌برداری کنیم. به خصوص بعد از تحولات پس از تحریم‌ها و پیروزی ایران در مذاکرات هسته‌ای می‌توان موفقیت‌های خوبی در عرصه بانکی داشت و با توجه به تجربیات خوب لبنان ما می‌توانیم این تجربیات را در اختیارتان بگذاریم. آن چه که مهم است این است که جمهوری اسلامی می‌تواند در این زمینه اقدام کند. به خصوص با توجه به تقویت روابط دو کشور و تامین یک نوع همکاری در بخش‌های مالی و بانکی ایران و لبنان.

حسن خلیل در پایان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران می‌تواند به نحوی در جهت حمایت از این رویکرد اقدام کند و با توجه به اهمیت این موضوع در تقویت روابط دو کشور باید همکاری‌و هماهنگی گسترده‌ای در زمینه مالی و بانکی صورت بگیرد.

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
پربیننده ها