velayati.ir

تعداد بازدید: ۲۲۱۵
پ
کد خبر: ۱۶۶۵
تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - 07 December 2015
دکتر ولايتي در مصاحبه با الاخباريه در سوریه :

هدف آمريکا و ايادي آن تجزيه عراق و سوريه است

 مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل گفت: آمریکا و ایادی آن در منطقه به دنبال تجزیه عراق و سوریه هستند و جمهوری اسلامی ایران از مردم عراق و سوریه در برابر این تلاشها حمایت می کنند و هدف آنان نیز ایجاد درگیری دائم در منطقه است.

دکتر ولایتی در گفتگوی اختصاصی شبکه تلویزیونی الاخباریه سوریه در برنامه «گفتگوی ویژه» گفت: با تشدید اقدامات دشمنان سوریه و منطقه براساس نقشه های رژیم صهیونیستی به نظر می رسد جنگ همچنان ادامه خواهد داشت اما مقاومت سوریه و پشتیبانی ایران و روسیه و پایداری در برابر تروریسم معادلات را به نحوی جدیدی تغییر خواهند داد.
دکتر ولایتی در پاسخ به سئوالی درخصوص هدف از سفرش به سوریه گفت: با توجه به حساسیت و اهمیت آنچه که در سوریه و منطقه جریان دارد و با توجه به پیروزی های ارتش و ملت سوریه در برابر تروریستها و همچنین در سایه سفر اخیر ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به تهران و دیدار طولانی که با حضرت آیت الله خامنه ای و همچنین رئیس جمهوری اسلامی ایران داشت من به کشور سوریه اعزام شده ام تا با توجه به تحولات جدید مجدداً بر حمایت ایران از سوریه و تداوم همکاری و پشتیبانی ایران از سوریه تاکید شود.

در حال حاضر روسیه و ایران و سوریه در جبهه واحدی متحد شده اند و با تروریسم در منطقه و خصوصاً در سوریه می جنگند. ما در ملاقات عمومی و ملاقات خصوصی که با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه داشتیم به صورت جامع و فراگیر در خصوص همکاری و تعامل ایران و سوریه و روسیه گفتگو کردیم

دکتر ولایتی در بخش دیگری از این مصاحبه در پاسخ به پرسشی درخصوص برنامه محور قوی ایران و روسیه وسوریه علیه حامیان تروریسم گفت: آنچه که ما بارها بر آن تأکید کرده ایم این بوده است که تروریسم محکوم است بنابراین حمایت از تروریسم نیز محکوم است. اگر مقابله با تروریسم مطلوب است پس پشتیبانی از جنگ با تروریسم نیز مطلوب است بنابراین جبهه های مشخصی وجود دارد و همه شواهد و مدارک دال بر این است که حقانیت مواضع سوریه و ایران و روسیه و مقاومت لبنان و عراق در صحنه در حال روشن شدن است و کشورهای اروپائی نظیر فرانسه و آلمان نیز خواستار پیوستن به جبهه ضد تروریسم یعنی ایران و سوریه و روسیه هستند.

دکتر ولایتی در بخش دیگری در خصوص پیوستن فرانسه و آلمان به جنگ با تروریسم گفت سفر رئیس جمهوری فرانسه به مسکو پس از حوادث تروریستی در پاریس روی داد. اظهارات مقامات آلمانی نیز در اعلام تمایل برای پیوستن به جبهه ضدتروریسم با محوریت روسیه است. این امور نشانه های خوبی است و هر روز که می گذرد بر تعداد کسانی که می خواهند در برابر تروریسم مقاومت کنند و کسانی که تروریسم را محکوم می کنند و بر حمایت از حقانیت جبهه ای که سوریه در آن با تروریسم می جنگند افزوده می شود

دکتر ولایتی دربخش دیگری در پاسخ به پرسشی درخصوص حضور جمهوری اسلامی ایران در نشست وین درباره سوریه گفت حضور جمهوری اسلامی ایران برای آن است که نمی خواهد میدان را خالی کند. جمهوری اسلامی ایران می خواهد به موازات حضور در عرصه جنگ عملی با تروریسم در عرصه سیاست نیز حضور داشته باشد تا در عرصه بین المللی مانع از تصویب چیزی شود که برخلاف منافع ملت و حکومت سوریه باشد.

حضرت آیت الله خامنه ای بارها تأکید کرده اند ما در عرصه بین المللی با تصمیمی که برخلاف خواسته ملت و حکومت سوریه باشد موافقت نخواهیم کرد. نکته دیگر اینکه حامیان تروریسم که تاکنون خسارات سنگینی به ملت سوریه وارد کرده اند امروز می خواهند پرچمدار مذاکراتی شوند که یک طرف آن مذاکره با تروریستها است

دکتر ولایتی در بخش دیگری در اشاره به اقدام ترکیه به سرنگونی هواپیمای روسی گفت: جمهوری اسلامی ایران به هیج وجه تمایل ندارد که تنش در منطقه به ویژه میان دو کشور بزرگ همسایه ما یعنی روسیه و ترکیه افزایش یابد. به همین علت ما طرفین را که در تحولات منطقه نقش فعالی دارند تا حد ممکن به کاهش شدت تنش فرا می خوانیم. ما آنها را به خویشتنداری و آرامش فرا می خوانیم تا مانع از وقوع رویدادهایی که منطقه از آن رنج می برد شود.

من این مطلب را به کلامم می افزایم که این سخن به معنای این نیست که ما خواستار توقف حمایت روسیه از ملت و دولت سوریه هستیم. حضور روسیه در سوریه به درخواست دولتی قانونی و مشروع در این کشور و برای پشتیبانی از این دولت قانونی در برابر تروریستها صورت گرفته است. بنابراین ما از حضور روسیه در سوریه برای حفاظت از این کشور که در معرض حملات سخت تروریستی قرار گرفته است حمایت کامل بعمل می آوریم. کما این که روسیه پس از سرنگون شدن هواپیمای این کشور در سوریه بر حملات خود علیه تروریستها افزوده است.

وی در بخش دیگری از این مصاحبه درخصوص افزایش حمایت ایران از سوریه و عراق گفت روابط ایران با عراق و سوریه راهبردی و کاملاً دوستانه و درحال افزایش است. روابط ما فراگیر و پایدار است. ما هیچ اقدامی که بر خلاف خواسته دولتهای قانونی عراق یا سوریه باشد انجام نمی دهیم. اگر آنها از ما درخواست کمک کنند با توجه به روابط دوستانه ای که داریم در حد توانمان به خواسته های آنها عمل خواهیم کرد. ما معتقدیم که هرگونه تصمیم گیری در خصوص سرنوشت عراق و سوریه برعهده مردم عراق و سوریه است. نکته دیگری که به همین اندازه اهمیت دارد این است که دشمنان عراق و سوریه سعی دارند این کشورها را تجزیه کنند. به طور مثال یک ژنرال آمریکایی که جایگاه مهمی نیز در ارتش این کشور دارد مدتی پیش از تجزیه عراق به سه بخش سخن گفته بود. قطعاً مردم عراق با این مسئله مخالفند و این اقدام برخلاف منافع ملت عراق است. آنها درخصوص سوریه نیز همین نیت را دارند. ما از مردم عراق و سوریه در این خواسته راهبردی مشروعشان حمایت می کنیم و با هرگونه تجزیه این دو کشور و با اندیشه آمریکایی ها و صهیونیستها و ایادی شان در منطقه در این زمینه مخالفیم. آنها می خواهند کشورهای تجزیه شده در این منطقه مثل کردها و عربها و سنی ها و شیعیان دائما در حال جنگ باشند

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
پربیننده ها