velayati.ir

تعداد بازدید: ۱۸۵۹
پ
کد خبر: ۱۶۲۹
تاریخ انتشار: يکشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - 01 November 2015
دکتر ولایتی در دیدار با پروفسور رشدی راشد :

جمهوری اسلامی ایران برای اعتلای فرهنگ و تمدن اسلامی تلاش های فراوانی داشته است

دکتر ولایتی روز  یکشنبه 10 آبان 1394، با پرفسور رشدی راشد، ریاضی‌دان و تاریخ‌نگار مصری و استاد تاریخ علم در دانشگاه دنی دیدروی فرانسه که از جمله دانشمندان برجسته جهان اسلام محسوب می گدد  دیدار و گفتگو کرد.

پروفسور راشد در این دیدار  بر اهمیت تبیین علوم اسلامی به عنوان رکن و مبنای بنیادین تمدن بشری تأکید کرد و گفت : پیشنهاد می کنم موزۀ تاریخ علم در اسلام و ایران در کشور ایران، به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در زمینۀ تحقیقات فرهنگ و تمدن اسلام و ایران تاسیس گردد  که یقینا برکات و پیامدهای تأسیس چنین موزه‌ای در درازمدت همۀ جهان اسلام را بهره‌مند خواهد کرد. وی تصریح کرد: اگر ایران که زادگاه و محل بالیدن بزرگانی چون خیام و خوارزمی است، به تأسیس چنین موزه‌ای اقدام نکند و توسط دیگر مراکز ایجاد شود به یقین بعدها این صدمه‌ای جبران ناپذیر به تاریخ عظیم فرهنگ و تمدن غنی اسلامی ایران است.

پروفسور راشد  پیشنهاد ترجمۀ چندین اثر مهم و ارزشمند این حوزه از تألیفات خود، و یا مجموعه‌هایی که با مشاوره و یا نظارت ایشان در فرانسه، به زبان‌های مختلف فرانسه، انگلیسی، ایتالیایی و عربی انجام پذیرفته را به دکتر ولایتی ارائه کردند که مورد استقبال قرار گرفت تا این مهم در آیندۀ نزدیک به همت علاقه‌مندان و شیفتگان اعتلای فرهنگ و تمدن اسلام و ایران انجام پذیرد.

راشد افزود: در فرانسه در سال‌های اخیر کتاب الجبرای (الجبر) خوارزمی به زبان‌های انگلیسی، فرانسه، عربی و ... ترجمه و منتشر شده ولی هیچ‌گاه این کتاب به فارسی ترجمه نشده است. دکتر ولایتی ابراز امیدواری کردند

دکتر ولایتی در این دیدار، ضمن استقبال از پیشنهاد ایشان و تاکید بر این که جمهوری اسلامی ایران برای اعتلای تمدن اسلامی تلاش های فراوانی داشته ، به عزم جدی کشور و مجوعۀ مرکز تحقیقات استراتژیک و همکاران علمی دیگر مجموعه‌های مرتبط بر انجام هرآنچه که مقدور است برای اعتلای فرهنگ و تمدن اسلام و ایران اشاره کرد و افزود: در کمیتۀ فرهنگ و تمدن شورای عالی انقلاب فرهنگی، سال‌هاست که عزم جدی در مقولات مشابه داشته‌ایم و صدها جلد کتاب علمی کهن را بازانتشار و صدها جلد کتاب تحقیقی نو نظیر مجموعۀ تاریخ علم در اسلام و ایران، مجموعۀ تقویم تاریخ فرهنگ و تمدن اسلام و ایران، نقش شیعه در فرهنگ و تمدن اسلام و ایران، مجموعۀ عظیم دایرهًْ‌المعارف پزشکی اسلام و ایران و ... را تاکنون منتشر کرده‌ایم.

 

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
پربیننده ها