velayati.ir

تعداد بازدید: ۱۶۳۳
پ
کد خبر: ۱۶۰۵
تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - 12 October 2015
دکتر ولایتی:

ملت عراق اجازه تجزیه کشور را نخواهند داد.

 

دکتر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در حاشیه دیدار خود با یان کوبیش نماینده دبیرکل سازمان ملل در عراق در جمه خبرنگاران و در پاسخ به سؤالی مبنی بر ارزیابی وی از بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی گفت:‌ مجلس نهادی مهم و تصمیم‌گیرنده است و هر تصمیمی در مورد این موضوع بگیرد محترم است.

وی در ادامه در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر نقش آمریکا در تجزیه عراق گفت:‌ ما فقط به مسئله عراق تمرکز نداریم بلکه به تمام مسائل منطقه از جمله تحولات سوریه توجه داریم و در این دیدار درباره همکاری‌های روسیه با متحدینی که در سوریه علیه تروریسم می‌جنگند صحبت کردیم و من و نماینده سازمان ملل در امور عراق هر دو معتقدیم که باید از تمامیت ارضی عراق دفاع کنیم.

دکتر ولایتی تصریح کرد: مسئولین غربی که گفته بودند به دنبال تجزیه عراق هستند، باید بگوییم که ایران با تجزیه عراق مخالف است و نظر نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور عراق نیز با من یکسان بود.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: ایران با هرگونه طرحی برای تجزیه عراق مخالف است، همانطوری که درباره سوریه نیز معتقد است که راه حل نظامی ندارد بلکه راه حل سوریه سیاسی است و منطقه ما باید از امنیت برخوردار باشد.

وی ادامه داد: نماینده دبیرکل سازمان ملل از همکاری ایران و نقش جمهوری اسلامی ایران در ایجاد صلح و آرامش در منطقه تقدیر کرد و اعلام نمود که سازمان ملل نیز با هر گونه تلاش برای تجزیه عراق مخالف است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: یکی از مسئولان بلندپایه ارتش آمریکا درباره تجزیه عراق مطلبی را بیان کرده بود که من با صراحت با این امر مخالفت کردم و اصلا به آمریکا چه ربطی دارد که راجع به سرنوشت ملت عراق اظهار نظر کند.

دکتر ولایتی ادامه داد:‌ مردم عراق از کشور و تمامیت ارضی خود حمایت می‌کند و عراق سابقه فرهنگی و تمدنی چند هزار ساله دارد اما آمریکایی‌ها با این سابقه کم نباید در این مورد صحبت کنند که نظر نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور عراق همین بود.

وی ادامه داد: کسانی که خارج از عراق این سخنان را می‌گویند یا عمدا می‌خواهند این کشور مهم عربی و مسلمان را به مجموعه‌ای کوچک‌تر تبدیل کنند تا همیشه در حال جنگ باشد و یا اینکه از آمریکایی‌ها کمک بخواهند تا آنها سوءاستفاده خودشان را داشته باشند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سؤال دیگری خاطرنشان کرد: نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور عراق مشارکت روسیه در قبال سوریه را دارای فرصت‌ها و تهدیدهایی دانست، فرصت از این منظر که با این حرکت تروریست‌ها شکست خوردند و ناامید شدند و عملا دولت قانونی سوریه تقویت شد و تروریست‌ها و حامیان آنها را دور کردند.

دکتر ولایتی ادامه داد: بشاراسد برای ما مهم است و به مردم سوریه فرصت داده می‌شود تا اکنون درباره آینده خود تصمیم بگیرند بنابراین بشار اسد باید بر سر جای خود باقی بماند البته مقاومت 4 ساله سوریه بدون مقاومت مردم ممکن نبود و غربی‌ها جایگزینی برای بشار اسد ندارند.

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: