velayati.ir

تعداد بازدید: ۱۸۴۶
پ
کد خبر: ۱۵۸۱
تاریخ انتشار: شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - 19 September 2015
دکتر ولایتی:

فرانسه و ايران به تماميت ارضي سوريه، عراق و يمن معتقدند

 ژان پیر شونمان وزیر و سناتور اسبق فرانسوی روز شنبه 28 شهریورماه در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با دکتر ولایتی دیدار کرد .

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک در این دیدار گفت: ما سابقه استقلال نسبی را در حوزه سیاست خارجی از فرانسه شاهد بوده ایم و معتقدیم دیدگاه‌های ژنرال دوگل،‌ فرانسوا وامیتران و ژاک شیراک و روابط خارجی آنان همواره مبتنی بر منافع ملی فرانسه بوده است.

وی با بیان اینکه زمینه توسعه روابط ایران و فرانسه فراهم است، افزود: بعد از آنکه توافق هسته‌ای در مراجع قانونی ایران تایید شود فرصتی برای روابط ایران با کشورهای غربی به خصوص فرانسه ایجاد خواهد شد ضمن آن که  دو دولت نسبت به هم خوشبین هستند و مردم ما نسبت به فرانسه سابقه خوبی دارند چراکه فرانسه پیش از انقلاب میزبان امام(ره) بوده است.

دکتر ولایتی اظهار داشت: پس از دیدار مقامات دو کشور ایران و فرانسه زمینه های ارزشمند و مطلوبی برای توسعه روابط حاصل خواهد شد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه فرانسه و ایران به تمامیت ارضی سوریه، عراق و یمن معتقدند گفت: این دو کشور برای رفع تنش و جنگ داخلی و ایجاد صلح در عراق ، ‌سوریه و یمن می توانند با هم هماهنگ شوند و برای این کار اعلام آمادگی کرده اند و قرار شد گفتگوها و تبادل نظرهای ایران و فرانسه در مورد سوریه ، عراق و یمن ادامه داشته باشد.
وی اظهار داشت:‌ در این دیدار تاکید شد مشکلات کشورهای یادشده راه حل نظامی ندارد بلکه باید توسط خود مردم و بدون دخالت کشورهای خارجی حل شود.

ژان پیر شونمان وزیر و سناتور اسبق فرانسوی هم طی سخنانی با بیان اینکه توافق هسته‌ای این امکان را می‌دهد که به طور مثبت با هم کار کنیم اظهار داشت: روحانی در ماه نوامبر به پاریس سفر خواهد کرد و فردا نیز یک هیات بزرگ اقتصادی فرانسوی به ریاست دو وزیر دولت فرانسه به تهران می‌آیند.

وی ادامه داد: اولاند نسبت به ایران با فضایی دوستانه برخورد می کند و ما همواره نسبت به ایران و امپراتوری ایران از زمان هخامنشی تا به امروز دیدگاه خوبی داشتیم اما حدود 30 سال است که روابط دو کشور متشنج شده و بهتر است بهبود پیدا کند.

وزیر و سناتور اسبق فرانسوی باب این اینکه یک نوع احساس استقلال در سیاست خارجی فرانسه نسبت به آمریکا وجود دارد تصریح کرد: هرچند که ما کار اوباما و کری را در رابطه با ایران دنبال می‌کنیم اما باید ببینیم فرانسه چطور می‌تواند در این قضیه وارد شود، ما یک سیاست خارجی مشخص نسبت به جهان عرب داریم که علیه ایران نیست اما می‌توانیم نقاط مشترک این سیاست‌ها را پیدا کنیم که به نفع صلح در منطقه است.

وزیر اسبق دفاع فرانسه ادامه داد: فرانسه مایل به جنگ نیست و باید ببینیم در موضوعات سوریه و عراق باید چه کار کنیم.

ژان پیر تأکید کرد: ما همواره نسبت به ایران دید خوبی داشتیم اما حدود ٣٠ سال است که روابط دو کشور متشنج شده و بهتر این است که این روابط بهبود یابد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
پربیننده ها