velayati.ir

تعداد بازدید: ۲۰۳۸
پ
کد خبر: ۱۵۶۲
تاریخ انتشار: پنجشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۴ - 03 September 2015
دکتر ولایتی در هشتمن جشنواره کتاب سال رضوی در مشهد :

وجود امام رضا(ع) تهدیدهای علیه تشیع را به فرصت تبدیل کرد

دکتر ولایتی گفت: مامون عباسی با سپردن ولایت عهدی به حضرت رضا(ع) به دنبال تضعیف جایگاه تشیع بود که آن حضرت با هوشمندی این تهدید را به فرصت تبدیل کرد همانند آنچه که امروز از این فرصت بهره مندیم.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل، ظهر پنجشنبه در هشتمین جشنواره بین المللی انتخاب کتاب سال رضوی از سری برنامه های سیزدهمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع)، در محل سالن اجتماعات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: حضور حضرت رضا(ع) در ایران نقطه عطف و نکته ای بسیار مهم در تحول ورود اسلام به ایران است.

وی با اشاره به اینکه ورود اسلام به ایران از زمان خلیفه دوم روی داد و از همان ابتدا اتفاقاتی افتاد که این بخش از جهان اسلام را از سایر مکان ها متمایز کرد، گفت: مردم ایران پیش از ورود اسلام به این کشور از لحاظ اختلافات طبقاتی ناعادلانه و رنج هایی که در این زمینه تحمل می کردند، نارضایتی های بی شماری داشتند که اسلام را به خاطر نجات از این وضعیت نابرابر و رسیدن به وضعیتی متفاوت از گذشته پذیرفتند.

دبیر کل مجمع بیداری اسلامی ادامه داد: مردم ایران زودتر از هر نقطه ای دیگر از دنیا علیه بی عدالتی های کشورشان نهضتی به نام نهضت سیاه جامگان به پا کردند، اما متاسفانه این نهضت پس از مدتی توسط بنی عباس به انحراف کشیده شد و مامون عباسی با زیرکی امام رضا(ع) را به منطقه خراسان آورد تا با سپردن ولایت عهدی به حضرت علاوه بر اینکه مرکز توجه شیعیان را به پایتخت حکومتی خود جلب کند و به نوعی شیعیان را تحت کنترل خود درآورد.

دکتر ولایتی ادامه داد: وی سعی داشت به طرفداران خاندان اهل بیت(ع) نیز نشان دهد که خاندان اهل بیت(ع) به دنبال دنیاپرستی بوده و یکی از اعضای این خاندان ولایت عهدی را پذیرفته است که امام رضا(ع) با هوشمندی این تهدید همه جانبه را به فرصتی همه جانبه تبدیل کردند.

برکات وجود حضرت رضا(ع) در ایران

رئیس مرکز بررسی های استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه وجود حضرت رضا(ع) برکاتی را برای این سرزمین به همراه داشت، افزود: با وجودی که در آن زمان مدینه مرکز جهان اسلام بود اما تشکیل جلسات بحث و گفتگو و مناظره حضرت رضا(ع) با دیگر ادیان در دربار مامون و در منطقه خراسان حضوری بین المللی را در این منطقه رقم زد و باعث شد تا همه نگاه ها و توجهات به این نقطه معطوف شود و قدر وجود حضرت رضا(ع) در این منطقه شناخته شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: این موضوع موجب شد تا «مامون» بارها اقرار کند که مردی را برتر از علی بن موسی الرضا(ع) بر روی کره زمین سراغ ندارد.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل با بیان اینکه دوران حضرت رضا(ع) نقطه اوج گیری عقاید فلاسفه و بحث های فلسفی در دنیا بود به گونه ای که در غرب ایران حکمت های یونانی و اسکندریانی به زبان های مختلف تدریس و تعلیم داده می شد، گفت: با وجودی که طوفان عقاید در ایران و به خصوص در شرق ایران به شدت گسترده بود اما حضرت رضا(ع) به تنهایی در برابر آن ها قد علم می کنند.

وی با اشاره به اینکه حضرت صادق(ع) بارها به امام موسی کاظم(ع) می گویند که یکی از فرزندان تو عالِم آل محمد(ص) خواهد شد، تصریح کرد: محدودیت هایی که برای خاندان اهل بیت(ع) در مدینه وجود داشت مانع از آن می شد تا بسیاری از حقایق برای مردم بیان شود، در چنین شرایطی حضرت رضا(ع) با تمام حقایق معنوی و معرفتی که در سینه خود ذخیره دارند، به وسیله دشمن خود از مدینه به مرکز اسلام در مرو منتقل می شوند و با اقدامات علمی و عملی خود مهر ختمی بر نهضت نابودی شیعیان اهل بیت(ع) توسط مامون می زنند.

تشکیل اولین حوزه علمیه در ایران توسط امام رضا(ع)

دکتر ولایتی با اشاره به اینکه حضور امام رضا(ع) موجب شد تا شاخه های دیگر تشیع به خصوص شیعیان زیدی که از زمان یحیی بن زید در خراسان رایج بود به تشیع امامیه تغییر مسیر دهد، گفت: اولین حوزه علمیه در ایران و در خراسان توسط امام رضا(ع) در مسجد جامع مرو برقرار شد که برخی از شاگردان این حوزه علمیه به دیگر شهرها برای تبلیغ اعزام می شدند و مامون که خطر گسترش تشیع را از این حوزه علمیه به طور جد احساس کرده بود، وسایل و شرایط تعطیلی این حوزه علمیه را به مرور فراهم آورد.

وی ادامه داد: فرصت گسترش تشیع توسط امام رضا(ع) از طریق تربیت شاگردانی از این حوزه علمیه به گونه ای بود که نه تنها شیعیان بلکه اهل تسنن نیز بر این امر معترف شدند که حضرت رضا(ع) در نهایت روشنگری و افزایش معرفت مردم نسبت به عقاید بسته اسلام تلاش کردند و شرایط به شیوه ای فراهم شد که نقطه و روزنه ای برای بنی عباس به عنوان مدعیان پرچمدار خاندان اهل بیت(ع) باقی نماند.

مشاور مقام مظعم رهبری در امور بین الملل با اشاره به فضای ضد شیعی حاکم بر ایران در دوران سلجوقیان گفت: فضای ضد شیعی در دوران حکومت سلجوقیان به گونه ای بود که باعث شد کتابخانه شیخ طوسی با ۸۰۰ هزار جلد کتاب به آتش کشیده شود و شیخ طوسی نجف را مرکز اسلام و مرکز تبلیغات شیعی خود قرار دهد و در این دوران بود که بیش از ۲۰۰ نفر از سادات و شیعیان به جرم شیعه بودن به دار آویخته شدند.

حضور امام رضا(ع) در ایران پایه های تشیع را بنانهاد

وی ادامه داد: آفتاب وجودی حضرت ثامن الحج(ع) به قدری تابناک است که با وجود شرایط ضد شیعی در آن دوران روز به روز معارف اهل بیت(ع) گسترده شد و حقیقت جاودانه آن حضرت برای همگان چنان واضح و آشکار بود که کسی نمی توانست منکر فضائل و علم آن حضرت شود.

وی تاکید کرد: مردم همیشه به دنبال دین برتر توحیدی بودند و این امر را در وجود اهل بیت(ع) یافتند و حضور سادات پس از امام رضا(ع) در ایران بهانه ای برای گسترش تشیع امامیه شد، به گونه ای که می توان گفت قدمت تشیع در ایران به قدمت حضور امام رئوف حضرت علی بن موسی الرضا(ع) است.

دکتر ولایتی با اشاره به اینکه رهبر کبیر انقلاب مشهد را پایتخت معنوی جهان اسلام معرفی کرده اند، خاطرنشان کرد: از زمان حضور حضرت رضا(ع) در این دیار پایه های تشیع اثنی عشری در ایران بنا نهاده شد.

 

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: