velayati.ir

تعداد بازدید: ۴۶۸۱
پ
کد خبر: ۱۴۵۰
تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - 01 June 2015
ولایتی در مصاحبه با روزنامه الاخبار لبنان؛

هرگز از شروط سه گانه خود در هسته‌ای عقب نشینی نمی‌کنیم

مشاور رهبر معظم انقلاب در خصوص توافق هسته ای۱+۵ با ایران گفت: شرایط ما از ابتدا واضح و مشخص و غیرقابل سازش بود ما هرگز از آنها عقب ‌نشینی نخواهیم کرد.

به گزارش تسنیم، علی‌اکبر ولایتی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و مشاور رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با روزنامه الاخبار لبنان، گفت که ما به صورت دقیق نمی دانیم که نقشه‌های دشمنان برای سوریه چیست ولی بعید می دانم که در این نقشه ها تغییراتی مانند ایجاد منطقه پرواز ممنوع یا حمایت هوایی از تروریست ها صورت نگیرد.

همچنان در کنار سوریه هستیم

ولایتی افزود: من اطمینان کامل دارم که ملت سوریه به مقاومت خود ادامه خواهد داد و ما در کنار این کشور خواهیم بود و کسی که خانه خودش از شیشه است نمی تواند به سوی همسایگان خود سنگ پرتاب کند و هرکس که باد بکارد طوفان درو می‌کند.

شروط سه گانه ایران غیرقابل عقب نشینی است

ولایتی در پاسخ به سؤالی در مورد پیش ‌بینی‌ ها برای رسیدن به توافق با کشورهای 1+5 و همچنین تأثیرات توافق احتمالی بر کاهش حمایت ایران از سوریه و سناریو های مطرح در صورت شکست توافق گفت که جمهوری اسلامی ایران در پیشبرد مذاکرات هسته‌‌ای جدی است. وی تصریح کرد: ما امیدواریم این مذاکرات به نتایج مثبت برسد، اما هنوز نمی ‌دانیم غرب چه شرایط جدیدی را برای خود مخفی کرده است.

وی ادامه داد: شرایط ما از ابتدا واضح و مشخص و غیر قابل سازش بود. این مسایل شامل سه شرط است. ما مطلقاً بازرسی تأسیسات نظامی و حاکمیتی یا هر تأسیساتی خارج از بحث هسته‌ای را نمی ‌پذیریم. ما تحت هیچ شرایطی بازجویی از دانشمندان و کادر فعال در زمینه هسته‌ای را قبول نمی ‌کنیم. ما همچنین آمادگی ایجاد ارتباط بین توافق هسته ‌ای و پرونده‌ های منطقه ‌ای را نداریم. ما نمی‌ دانیم که آمریکایی ‌ها عقب‌نشینی خواهند کرد یا سعی خواهند کرد شروط جدیدی را برای ناکام کردن توافق مطرح کنند.

این‌ ها شرط ‌هایی است که ما هرگز از آنها عقب ‌نشینی نخواهیم کرد. در مورد پرونده‌ های منطقه‌ای حضور ما در کنار ملت‌ های مظلوم و مقاوم قبل از هر چیز مرتبط با اعتبار جمهوری اسلامی است و در وهله بعدی به صورت ریشه ‌ای در منافع امنیت ملی ایران تنیده شده است.

اگر کمک‌های ایران نبود اربیل به اشغال داعش در آمده بود

ولایتی در مورد طرح‌ های استعماری جدید برای تجزیه منطقه و به ویژه عراق از نقش ارتش عراق و نیروهای داوطلب مردمی در مبارزه با داعش تقدیر کرد و در عین‌ حال گفت که تحولات خونینی در این کشور رخ می‌ دهد که در ایجاد اجماع ملی بر سر وحدت کشور سهیم خواهد بود. حتی کردها ملاحظه کردند که از خطر داعش دور نیستند و اگر کمک‌‌های فوری و تأثیرگذار تهران برای کردها نبود، آنها اربیل را به اشغال خود درآورده بودند.

ائتلاف بین‌ المللی موسوم به ضد داعش هیچ تأثیری ندارد

بنا به گفته ولایتی، در طرف مقابل بر کسی پوشیده نیست که ائتلاف بین‌ المللی موسوم به ضد داعش هیچ تأثیر گذاری ندارد، البته این در حالی است که در اصل مبارزه با این سازمان تروریستی جدی باشد. از منظر تهران ما بدون تبعیض از عراقی ‌ها در تمامی ساختار های انسانی حمایت خواهیم کرد و وحدت و سلامت اراضی عراق را بخشی از منافع امنیت ملی ایران می ‌دانیم. استعمار می خواهد کشورهای ما را تجزیه کرده و هرج‌ و مرج در آنها ایجاد کند و سازمان‌ های دولتی را از بین ببرد. این همان چیزی است که ما می‌ توانیم آن را سومالی سازی کشورهای عربی و اسلامی بنامیم.

وی ادامه داد که الطاف الهی عکس این تلاش‌ها را ثابت کرد و جنگ مشترکی که ارتش سوریه و حزب ‌الله لبنان بر ضد تروریسم تکفیری آغاز کردند، باب تاریخی برای وحدت دو ملت و دو کشور باز کرد.

یمنی‌ها به کمک‌های انسانی نیاز دارند نه سلاح

این مقام ایرانی نیز مانند سید حسن نصرالله شگفتی خود از ملت یمن و قدرت استثنایی آن برای وحدت و پایداری و مقاومت بر ضد تجاوز عربستان سعودی و متحدان داخلی آن نظیر گروه تروریستی القاعده را ابراز داشت. وی نخبه‌ ها و شهروندان یمن را به علت حکمت و درایت آن ها و اظهارات عاقلانه و شجاعانه آنها قابل تقدیر می‌ داند و معتقد است که با وجود سختی تجاوز عربستان سعودی به یمن که از سوی آمریکا حمایت می ‌شود، پیروزی در اختیار یمنی ها خواهد بود که اهل مبارزه هستند. ملت یمن متحد هستند. آنها سلاح کم ندارند و نیاز مبارزان آنها در حدود سلاح های اولیه است. این موضوع شاخصه استراتژیک آنها در برابر سعودی‌ ها است که ارتش توانمندی ندارند. در کشوری که برای هر انسان لااقل دو سلاح وجود دارد، چیزی که مورد نیاز یمنی هست، کمک‌ های انسانی است.

خطر تروریستی تکفیری همه ساختارهای منطقه را هدف قرار داده است

وی در مورد دیدگاه ایران در زمینه خطرات و فشارها بر مسیحیان عرب و منطقه و تهدید آنها به کشتار و مهاجرت گفت: خطر تروریستی تکفیری همه ساختارهای منطقه شامل مسیحیان و شیعیان و علوی‌ ها و اسماعیلیه و ایزدی ها را هدف قرار داده است،‌ حتی بیشتر قربانیان این جریان از اهل تسنن هستند. تمایل جمهوری اسلامی ایران انجام هر اقدامی برای باقی‌ ماندن مسیحیان در اراضی خود است. تهران معتقد است که مقابله با خطر تروریستی تکفیری مأموریت همگانی برای حفظ امنیت و ثبات همه است.

تاکید بر تقویت گسترش مناسبات با ایران

این دیپلمات کهنه‌ کار ایرانی بر رویکرد جمهوری اسلامی در جهت تقویت مناسبات با اردن که تحت فشارهای مختلف از سوی آمریکا و کشورهای حاشیه خلیج فارس یا اسرائیل قراردارد، تأکید کرد و گفت که اردن سنگین ‌ترین بار ناشی از مصیبت آوارگان فلسطینی را بر دوش می ‌کشد و این موضوع مشکلات اقتصادی زیادی بر این کشور وارد کرده است. این وظیفه اردنی ها است که از آوارگان و پناهندگان پذیرایی کنند چرا که آنها به کرامت و میهمان نوازی و حفظ سنت های برادری معروف هستند، البته باید هویت فلسطینی ‌ها و حق بازگشت آنها به اراضی اصلی خودشان محفوظ باقی بماند. ما اعتقاد داریم که فلسطینی‌ ها ملی‌ گرا هستند و هویت‌ و کشور خود را حفظ خواهند کرد.

امنیت سوریه بخش جدایی ناپذیر امنیت ایران است

وی در مورد حضور ایران در کنار سوریه تأکید کرد: امنیت سوریه و وحدت اراضی و تمامیت آن چه در زمینه مقابله با مداخله ‌های سعودی‌ ها و کشورهای حاشیه خلیج فارس ... یا عثمانی‌ها جزء جدایی‌ناپذیر امنیت جمهوری اسلامی است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: