velayati.ir

تعداد بازدید: ۴۵۳۴
پ
کد خبر: ۱۴۴۵
تاریخ انتشار: پنجشنبه ۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - 28 May 2015

بازدید دکتر ولایتی از سه مرکز مطالعاتی چین

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل در ادامه سفر خود به چین، از مرکز مطالعات استراتژیک وابسته به ارتش چین، اکادمی علوم اجتماعی و موسسه مطالعات بین المللی معاصر بازدید کرد.

دکتر علی اکبر ولایتی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، که به دعوت دبیر کل اجلاس سازمان های غیردولتی (سیکا) برای بحث و تبادل نظر در خصوص امنیت آسیا و همکاری های قاره ای در همه زمینه ها و ملاقات با برخی از مقامات این کشور و همچنین سخنرانی در اجلاس سیکا، به چین سفر کرده است، روز چهارشنبه در ادامه دیدارهای خود، با رئیس و مسئولان مرکز مطالعات استراتژیک این کشور وابسته به ارتش ملاقات و در خصوص فعالیت های تحقیقاتی و علمی به بحث و تبادل نظر پرداخت.

در ابتدای این ملاقات، ژنرال سین خو، ضمن ابراز خرسندی از دیدار با دکتر ولایتی، گزارشی از فعالیت های مطالعاتی و تحقیقاتی مرکز ارائه و برای همکاری با مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ابراز امادگی و علاقه نمود و از مشاور مقام معظم رهبری برای شرکت در اجلاس توسعه امنیتی در آسیا که توسط این مرکز در آینده ای نزدیک برگزار خواهد شد دعوت به عمل آورد.

دکتر ولایتی نیز ضمن تشکر از برنامه ریزی به عمل آمده به منظور انجام این ملاقات در خصوص تنوع فعالیت ها در مرکز تحقیقات استراتژیک مطالبی را ارائه و گفت: حوزه تکنولوژی و علمی و فناوری در مرکز با اهتمام جدی در حال پیگیری است و می توان بسترهای لازم همکاری را در حوزه های مورد علاقه طراحی و عملیاتی نمود ضمن آن که همگرایی کشورهای آسیا در حوزه اقتصادی مناسب اما کافی نیست و باید دو کشور چین و ایران به عنوان کشورهای تاثیرگذار در این منطقه در دیگر زمینه ها به ویژه تامین امنیت و صلح همکاری های خود را گسترش دهند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سئوالی در خصوص حل و فصل موضوعات هسته ای نیز گفت: جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل موضوعات از طریق مذاکره تلاش نموده اما در برابر زیاده خواهی های برخی کشورهای غربی نیز ایستادگی می نماید و باید با کمک کشورهای علاقه مند، به نتیجه مناسب و مطلوب و به سرانجام رسیدن موضوعات در برابر این زیاده خواهی ها مقاومت کرد.

ژنرال سین خو، بعد از توضیحات دکتر ولایتی در خصوص وضعیت خاورمیانه، یمن، سوریه و عراق خواستار تلاش و همکاری ها و مشورت دو طرف در حوزه مسائل منطقه ای شد و اظهار امیدواری کرد که بتوانند زمینه های مناسب و فراگیرتری را برنامه ریزی و اجرا نمایند.

دکتر ولایتی همچنین در این سفر و در دیدار جداگانه روز چهارشنبه با رئیس و مسئولان اکادمی علوم اجتماعی این کشور به عنوان یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین مجموعه های مطالعاتی و پژوهشی که مشورت های لازم را به دولت ارائه می نماید ملاقات و به طور خاص در خصوص احیای جاده ابریشم توضیحاتی را ارائه کرد.

دکتر ولایتی با تاکید بر این نکته که دو کشور در منطقه دارای جایگاه بسیار مهم و تاثیرگذاری هستند خاطرنشان کرد: تجدید حیات جاده ابریشم از اهمیت فوق العاده ای برخوردار بوده و به طور طبیعی به دلیل سابقه تاریخی و اهمیت جایگاه جمهوری اسلامی ایران در موضوع، می تواند تاثیرگذاری جدی را در این زمینه داشته باشد و همکاری های دو کشور برای تحقق این مهم ضروری است.

در این ملاقات همچنین مقرر شد تا اتاق های فکر دو طرف تشکیل و برای اجرای برنامه ها و پروژه های مختلف اقدامات مورد نظر طراحی و عملیاتی شود.

در همین ارتباط و در دیدار جداگانه دیگر هم دکتر ولایتی در موسسه مطالعات بین المللی معاصر چین (cicir) که زیر نظر نخست وزیر و شورای دولتی این کشور اداره می شود شرکت نمود و با رییس و معاونین این مجموعه به خصوص در حوزه موضوعات منطقه ای و خاورمیانه به بحث و تبادل نظر پرداخت.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اقدامات جمهوری اسلامی ایران برای مبارزه با تروریسم و افراط گرایی در منطقه و ضرورت همکاری دو طرف یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران در برابر گروه های افراطی، تکفیری و تروریسم در منطقه ایستادگی نموده و این مسیر را ادامه خواهد داد و با توجه به جایگاه دو کشور و مسائل و مصیبت هایی که برخی کشورهای غربی با حمایت برخی کشورهای آسیایی در این حوزه ایجاد نموده اند ضرورت همکاری بیشتر وجود خواهد داشت و مراکز مطالعاتی در این زمینه و ارائه راهکارهای راهبردی و استراتژیک می توانند نقش بسیار مهمی را ایفا نمایند.

در این ملاقات ها، مهندس فروزش، معاون مرکز تحقیقات، صفری، سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در چین، سعید محمدی، مشاور رئیس مرکز، دکتر ولایتی را همراهی کردند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: