velayati.ir

تعداد بازدید: ۴۷۱۴
پ
کد خبر: ۱۴۳۷
تاریخ انتشار: شنبه ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - 23 May 2015
ولایتی در ملاقات با دبیرکل اجلاس سازمان های غیردولتی سیکا:

امنیت آسیا و همکاری های منطقه نقش بسیار تاثیرگذاری در معادلات جهانی خواهد داشت

دکتر علی اکبر ولایتی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام که به دعوت دبیر کل اجلاس سازمان های غیردولتی (سیکا) برای بحث و تبادل نظر در خصوص امنیت آسیا و همکاری های قاره ای در همه زمینه ها اعم از اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و ملاقات با برخی از مقامات این کشور به چین سفر کرده و در اجلاس سیکا نیز سخنرانی خواهد نمود، روز شنبه و در برنامه کاری خود، با لیو یو خه دبیر کل اجلاس، دیدار کرد.

به گزارش مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، دکتر علی اکبر ولایتی در این دیدار، در خصوص همکاری های منطقه ای، بررسی شرایط حاکم بر خاورمیانه و غرب آسیا، روابط دوجانبه و تلاش برای گسترش هر چه بیشتر تعاملات و همکاری های دو طرف، اقدامات مختلف در حوزه های مطالعاتی و پژوهشی و ... به بحث و تبادل نظر پرداخت .

لیو یو خه در این دیدار که علی اصغر خاجی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین، دکتر فروزش، معاون مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، محمدی، مشاور رئیس مرکز و تعدادی از مسئولان برگزاری اجلاس نیز حضور داشتند ضمن ابراز خرسندی از این دیدار و حضور هیئت ایرانی، جایگاه روابط دو کشور را برای منطقه و جهان بسیار مهم قلمداد نمود و اظهار امیدواری کرد که با تلاش دو طرف زمینه گسترش هر چه بیشتر روابط راهبردی و استراتژیک دو کشور فراهم گردد.

وی در همین ارتباط با اشاره به جایگاه و سوابق سیاسی و به ویژه موضوعات روابط خارجی دکتر ولایتی افزود: حضور شما به عنوان دیپلماتی کهنه کار در این اجلاس و همچنین از حدود 33 سال قبل که به این کشور سفر کرده بودید و تلاشی که برای ارتقای روابط دو کشور داشته اید می تواند نقش موثری را در منطقه به طور عام و روابط دو جانبه به طور خاص در پی داشته باشد و ما شما را به عنوان دوست قديمي ملت چين و فردي كه براي توسعه روابط ايران و چين پس از پيروزي انقلاب اسلامي فعاليت نموده می شناسیم.

دکتر ولایتی هم ضمن تشکر از دعوت به عمل آمده از جمهوری اسلامی ایران و مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و حضور در مجموعه نهادهای غیردولتی و مطالعاتی اجلاس سیکا گفت: حجم روابط دو کشور در زمینه های اقتصادی و همچنین توسعه روابط در دیگر زمینه ها و تعاملات جهانی و منطقه ای می تواند با تلاش مسئولان و دست اندرکاران دو کشور بیش از پیش افزایش یابد و تعاملات استراتژیک و راهبردی ایران و چین در بسیاری از موضوعات مفید و تاثیرگذار قلمداد می گردد.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل با اشاره به برخی از زمینه های گسترش این همکاری ها افزود: دو کشور در حوزه اقتصادی مکمل یکدیگر بوده و می توانند در حوزه سیاسی نیز به این شکل عمل نمایند و ایران به عنوان کشوری تاثیرگذار در خاورمیانه، غرب آسیا و شمال آفریقا و البته به عنوان کشوری که در بسیاری از موضوعات جهانی و بین المللی نقش آفرینی می کند آمادگی همکاری در همه زمینه ها را دارا است.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام به موضوع جاده ابریشم و نقش تاریخی ایران و چین هم اشاره و یادآوری کرد: به طور طبیعی و با عنایت به سابقه دیرینه و تاثیرگذار ایران در جاده ابریشم، ایفای نقش ایران در طرح های مربوط به احیا جاده ابریشم بسیار مهم تلقی می گردد و می تواند بستر تعاملات و همکاری های بیشتر کشورهای این حوزه را به دنبال داشته باشد که در ملاقات با وزیر خارجه چین در تهران هم بر این نکته تاکید شد و مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز برنامه ها و مطالعات مناسبی را در این موضوع اجرا و برنامه ریزی نموده است .

مشاور مقام معظم رهبری در ادامه به برخی مشکلات موجود در منطقه و از جمله حضور گروه های تکفیری و تروریستی در کشورهایی همچون عراق، لبنان، سوریه و ... و بررسی مسایل منطقه ای پرداخت.

در ادامه این دیدار، دبیرکل اجلاس سازمان های غیردولتی سیکا گفت: چین همیشه در موضوعات مربوطه موضعی کاملا شفاف اتخاذ نموده و دخالت خارجی در یمن و سوریه را محکوم نموده و معتقد است باید به تمامیت ارضی و منافع ملی مردم این کشورها احترام گذاشته شود و هرگونه خشونت و جنگ طلبی را رد کرده ایم و ضروری است توسط مردم این کشورها و مذاکرات سازنده در جهت حل بحران تلاش نمود و سرنوشت یک کشور را مردم همان کشور باید ترسیم و در دست گیرند.

دکتر ولایتی هم با اشاره به ضرورت توقف بمباران و حمله به مردم یمن و تجهیز و کمک به گروه های افراطی و تروریستی در سوریه و عراق تصریح کرد: باید در مقابل اینگونه اقدامات افراطی و تکفیری ایستادگی نمود و برخی کشورهای حامی این اقدامات حتما از آسیب های جدی و دنباله دار عملکرد آنان که صلح و ثبات جهانی و منطقه ای را از بین می برد در امان نخواهند بود و ایران و چین می توانند در این زمینه نیز همکاری های سازنده ای را با یکدیگر طراحی و پیگیری نمایند.

در این دیدار دکتر فرروزش، معاون مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس پژوهشکده مرکز هم به ارائه گزارشی از فعالیت های تحقیقاتی و مطالعاتی که جنبه راهبردی و استراتژیک داشته و همچنین برخی از دیدگاه ها در خصوص موضوعات منطقه ای پرداخت .

اولين اجلاس سالانه سازمان هاي غيردولتي و مطالعاتي كشورهاي عضو «سيكا» با عنوان «تعامل و تدابير اعتمادسازي در آسيا» از روز دوشنبه هفته جاري (۴ خرداد) به مدت دو روز در شهر پكن برگزار مي شود و دكتر ولايتي، رييس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام در كنار ملاقات هاي خود با برخي مقامات اين كشور و همچنين بازديد از مراكز مطالعاتي و پژوهشي و برخي از بخش هاي اقتصادي، در اين اجلاس سخنراني خواهد كرد .

حدود ۲۰۰ نفر از اعضاي دولت هاي عضو، سياستمداران، مراکز غیر دولتی و مطالعاتی، سفراي خارجي مقيم چين و کارشناسان در این اجلاس حضور خواهند داشت.

ایده برگزاری اولين اجلاس سالانه سازمان های غيردولتی و مطالعاتی کشورهای عضو «سيکا» سال گذشته و در جریان برگزاری اجلاس سران سيکا در شانگهای که دکتر روحانی رییس جمهور اسلامی ایران هم در آن شرکت کرده بودند از سوی شی جين پينگ٬ ریيس جمهور چين مطرح و با استقبال کشورهای شرکت کننده روبه رو شد.

به همين منظور این اجلاس با عنوان «تعامل و تدابير اعتمادسازی در آسيا» از روز دوشنبه هفته جاری (4 خرداد) به مدت دو روز در شهر پکن برگزار می شود و نهاد ریاست جمهوری چين ميزبان این اجلاس است.

ریيس جمهور چين نيز از دیگر سخنرانان اصلی این مراسم است که سخنرانی خود را با موضوع «مفاهيم امنيت در آسيا» ارائه می کند.

طرح ایجاد نشست سران تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسيا (سيکا)در اکتبر سال ۱۹۹۲ ميلادی در چهل و هفتمين اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد از سوی نورسلطان نظربایف٬ ریيس جمهوری قزاقستان به منظور ارتقای روابط دو جانبه و همکاری ميان کشورهای آسيایی با هدف ایجاد ثبات و برقراری امنيت در منطقه مطرح و این سازمان در سال ۱۹۹۶ به طور رسمی تشکيل شد. نشست سران سيکا هر ۴ سال یک بار و اجلاس وزیران خارجه هر ۲ سال یک بار برگزار می شود. گفتنی است٬ سازمان سيکا در حال حاضر ۲۲ عضو دارد و در برگيرنده ۱۲ عضو ناظر مشتمل بر سازمانهای بين المللی همچون سازمان ملل متحد٬ سازمان امنيت و همکاری در اروپا٬ اتحادیه عرب و تعدادی از کشورها از جمله مالزی٬ اندونزی٬ ویتنام٬ ژاپن٬ اوکراین و آمریکاست.

اولين و دومين اجلاس سران سيکا در سالهای ۲۰۰۲ و ۲۰۰۶ در شهر آلماتی پایتخت قزاقستان و اجلاس سوم در سال ۲۰۱۰ در استانبول ترکيه برگزار شد. ریاست اجلاس سيکا از سال 2014 تا 2016 در اختيار چين است و ایران٬ قزاقستان٬ افغانستان٬ پاکستان٬ کره جنوبی٬ چين٬ روسيه٬ هند٬ فلسطين٬ مغولستان٬ قرقيزستان٬ ازبکستان٬ تاجيکستان٬ جمهوری آذربایجان و تایلند از جمله اعضای این سازمان هستند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: