velayati.ir

تعداد بازدید: ۵۰۱۱
پ
کد خبر: ۱۴۱۸
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - 13 May 2015
علی اکبر ولایتی:

رونق زبان فارسی ناشی از اقتدار ایران در سه دهه اخیر است

رییس کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: رونق زبان فارسی ناشی از اقتدار ایران اسلامی در سه دهه اخیر است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، علی اکبر ولایتی در جلسه کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: زبان فارسی در یک دوره طولانی زبان اول جهان اسلام بوده و رونق مجدد این زبان هم ناشی از اقتدار ایران اسلامی در این سه دهه اخیر است.

ولایتی گفت: استعمارگران و بویژه انگلیسی ها زبان خود را در کشورهای تحت استعمار خود گسترش دادند.

وی افزود: متأسفانه رسم الخط اسلامی در برخی از کشورهای اسلامی منسوخ شده است.

رییس کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ترویج زبان فارسی از طریق تألیف کتب درسی و کمک آموزشی در کشورهای فارسی زبان لازم است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: ترویج زبان فارسی به عنوان زبان انقلاب اسلامی به منظور انتقال پیام های انقلاب اسلامی اهمیت زیادی دارد.

در ابتدای این جلسه گزارشی از روند پیگیری مصوبات جلسات گذشته ارائه شد.

در ادامه جلسه موضوع «احیای نقش زبان فارسی در احیای تمدن اسلامی» در دستور کار قرار گرفت و اعضا پیرامون این موضوع به تبادل نظر پرداختند؛ که اهمّ آن به شرح ذیل است: تأکید بر جایگاه زبان فارسی به عنوان زبان علمی در جهان اسلام، مرکزیت و محوریت ایران در ترویج زبان فارسی، اصلاح رسم الخط رایج به منظور تسهیل نگارش به این زبان، توجه به دیپلماسی زبان فارسی به منظور تحکیم ارتباطات فرهنگی بین مللی که به این زبان سخن می گویند.

دستور بعدی جلسه کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران موضوع کنگره « تاریخ علوم پزشکی در تمدن اسلامی» بود که اعضا مقرر کردند این همایش اردیبهشت ماه 1395 در شهر مقدس مشهد برگزار شود.

همچنین اعضاء پیشنهاد کردند تا با همکاری و هماهنگی نهادهای مسئول یک روز در تقویم رسمی کشور به عنوان « روز فرهنگ و تمدن اسلام و ایران» اختصاص یابد و در این روز یک جایزه فاخر و شایسته به فعالان این حوزه اهدا شود.

موضوع بعدی جلسه کمیته فرهنگ و تمدن، موضوع «همایش دانشگاه جندی شاپور» بود که رئیس دانشگاه جندی شاپور گزارشی در این زمینه ارائه داد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: