به گزارش تسنیم، علی اکبر ولایتی در مراسم دهمین جشنواره آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ضمن تبریک روز استاد و هفته آموزش به تمامی همکاران؛ بحث آموزش را موضوع بسیار مهمی برشمرد که ممکن است که تحت شعاع درمان و یا پژوهش قرار گیرد و تاکید کرد: همواره باید تعادل و توازن بین چهار بخش حوزه سلامت یعنی بهداشت، درمان، پژوهش و آموزش را حفظ کنیم.
وی در ادامه توجه به مقوله پژوهش، بحث اخلاق پزشکی و شرکت در امتحانات بورد را ضروری دانست و عنوان کرد: از سوی معاونت آموزشی وزارت بهداشت، کارهای ارزشمندی در حوزه اخلاق پزشکی انجام گرفته است اما با توجه به این که استاد برای دانشجو، اسوه اخلاق و برخورد با بیمار است، بهتر است این موضوع در این عرصه نیز بهصورت عملی نیز به دانشجویان آموزش داده شود.
ولایتی با اشاره به اجرای طرح ریفرم آموزش پزشکی بهصورت پایلوت در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و لزوم بازنگری آن بیان کرد: اجرای طرح مذکور همراه با فواید و مشکلاتی بوده است که باید با حضور معاون آموزشی وزارت بهداشت مورد بازنگری قرار گیرد. نخستین مشکل شاید عدم اجرای طرح در دیگر دانشگاههای علوم پزشکی کشور باشد که عملاً باعث ایجاد یک ناهماهنگی بین آموزش پرشکی این دانشگاه و سایر دانشگاهها شده است.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به سابقه 40 ساله خود در آموزش پزشکی بر این نکته تاکید کرد که بالین در آموزش پزشکی فراموش شده است.
وی افزود: در گذشته اساتید صاحب نام و با تجربه مثل مرحوم دکتر قریب با حضور در بخشها، مطالب آموزشی را در بالین به دانشجویان آموزش میدادند؛ دانشجویان نکاتی را میآموختند که در هیچ کتابی نوشته نشده بود و حاصل تجربیات 30 ساله استادشان بود. متاسفانه امروزه کمتر این روند را مشاهده میکنیم و شاهدیم که به نوشتهها و کتابهای فرنگی بیشتر از تجربیات اساتید زبده داخلی اهمیت داده میشود.
ولایتی با تاکید بر این مطلب که اساس آموزش پزشکی، بالین است، گفت: این روزها آموزش پزشکی در حوزه بالین ضعیف شده است و ما به پزشکی نیاز داریم که متخصص بالینی باشد.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: هر بیمار، یک کتاب است؛ اگر 10 نفر که دچار بیماری حصبه میشوند را مورد بررسی قرار دهید؛ 10 شکل متفاوت حصبه را میبینید زیرا تابلوی بیماری آنها با یکدیگر متفاوت است.
وی افزود: یک نقص عمومی که از سالیان پیش تدریجاً بر ما تحمیل شده این است که دانشجو برای امتحان انترنی، رزیدنتی، تخصص و فوق تخصص همواره در حال مطالعه در کتابخانه است و وقت زیادی برای حضور بر بالین بیمار و تشخیص ندارد که این واقعیت در آموزش پزشکی وجود دارد.
ولایتی با بیان اینکه در حال حاضر نقص تشخیص بالینی محسوس است، تشخیص بالینی بدون ارجاع به لابراتوار و پاراکلینیک را جزو نوادر کشور برشمرد.
وی در خاتمه سخنان خود با تاکید مجدد بر لزوم بازنگری طرح ریفرم، از توجهات معاون آموزشی وزارت بهداشت و ریاست دانشگاه در این زمینه تقدیر کرد و ضمن تبریک روز استاد و هفته آموزش از زحمات تمامی اساتید، اعضای هیات علمی و دست اندرکاران حوزه آموزش و برگزارکنندگان این جشنواره قدردانی کرد.