velayati.ir

تعداد بازدید: ۲۵۲۶
پ
کد خبر: ۱۴۰۴
تاریخ انتشار: پنجشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - 07 May 2015
ولایتی در پاسخ به تسنیم:

تهدید سیاست‌مداران آمریکایی در مقابل ایران توخالی است

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:تهدیدات سیاست‌مداران آمریکایی در مقابل ایران توخالی است.

به گزارش تسنیم، علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در حاشیه دیدار با وزیر کشتیرانی و حمل و نقل هند در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی براینکه با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در این باره که ملت ایران مذاکره در سایه تهدید را برنمی‌تابد اظهار داشت: مقام معظم رهبری فرمودند که مذاکره کنندگان ما به مذاکره خود با رعایت خطوط قرمزی که ترسیم شده است، ادامه دهند ولی به هیچ وجه زیربار تهدید و تحقیر آمریکایی‌ها نروند.

وی ادامه داد: امروز آمریکایی‌ها بی‌آبروترین کشور در نزد ملت ما هستند زیرا که اینها عملاً به ظالمان که عربستان سعودی در رأس آن است برای حمله به یمن کمک می‌کنند و عربستان مردم بیگناه را بمباران می کند و ده‌ها میلیارد خسارت به یمن وارد کرده است. بدون اینکه مردم یمن تقصیری داشته باشند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: مردم یمن رئیس‌جمهور تحمیلی شورای همکاری را نمی‌خواهند و او هم از کشور گریخته است و مشروعیت خود را از دست داده است. بنابراین مردم یمن باید آزاد باشند که رئیس‌جمهور خود را انتخاب کنند و سازمان ملل نیز باید به وظیفه خود عمل کند.

ولایتی گفت: آمریکایی‌ها از ظالمان و عربستان سعودی که بی‌دریغ یمن را بمباران می‌کنند حمایت می‌کند و هواپیماهای سعودی در هوا بنزین گیری می شود و آمریکا اطلاعات لازم را از طریق ماهواره‌ها به عربستان می‌دهد.

وی تأکید کرد: نقش آمریکا در منطقه تلاش در جهت کمک به ظالمن در سوریه، یمن، عراق و لبنان شده است. تصور یا توهم آمریکایی‌ها این است که می‌توانند درباره ایران هم اینطور عمل کنند. با اینکه ایران را امتحان کرده‌اند و دیده‌اند که ایران در مقابل زورگویی‌های آنها می‌ایستد. حالا هم این جز یک تهدید توخالی نیست که برخی از سیاست مداران بی توجه و بدون سابقه درست در شناخت منطقه خاورمیانه و کشورهای اسلامی و خصوصاً ایران تهدیداتی می‌کنند زمانی که در مقابل مذاکره کنندگان ما قرار می‌گیرند، حرف‌های دیگری مطرح می‌کنند و اینها برای مصارف داخلی آمریکا است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید براینکه ایران یا کشورهای اسلامی نباید غرامت رقابت‌های انتخاباتی داخل آمریکا را بدهند، تصریح کرد: این حکایت از کوته‌بینی سیاستمداران آمریکایی دارد که تصور می‌کنند علی‌رغم همه شکست‌هایی که در طول 36 سال گذشته از بعد از انقلاب در طرح‌های مختلف خورده‌اند، باز هم تجربه شکست خورده را تکرار می‌کنند که به تعبیر ما آزموده را آزمودن خطاست.

ولایتی تأکید کرد: سیاستمداران آمریکایی بدانند که جمهوری اسلامی درست است که با تحریم دچار مشکلات می‌شود اما حاضر نیست که از بابت رفع تحریم زیربار هیچ نوع تحمیلی از سوی آمریکا یا هر کشور دیگری برود.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه آمریکا قرار است در کنگره تصویب کند که توافق نهایی با ایران را تحت تأثیر قرار می‌دهد، درصورت تصویب این طرح اقدام جمهوری اسلامی چیست، گفت: تحلیل صحیح این است که این بازی داخلی بین قوه مجریه و مقننه آمریکا است که متناسب با نیازهایی که قوه مجریه در صحنه بین الملل یا در مذاکرات با ایران دارد، یک بازی است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: ولی اینکه بگوییم آقای اوباما یا دولت آمریکا زیر فشار آمریکا است تفسیر درستی نیست. در کمیسیون سیاست خارجی، دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در این زمینه به اتفاق رأی دادند و اگر قرار بود که آقای اوباما که از قبل اعلام کرده آن را وتو می‌کند و مخالف است، دموکرات‌ها نباید رأی می‌دادند و بعد از اینکه آنها رأی دادند. اوباما به خلاف حق گذشته خود گفته تبعیت می‌کنیم.

ولایتی تأکید کرد: این بازی است که آمریکایی‌ها دارند و بدانند که با این بازی‌ها نمی‌توانند جمهوری اسلامی ایران را دچار بن‌بست کنند.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که برخی معتقدند توافق نهایی نیاز به مصوبه مجلس دارد، نظرتان چیست، گفت: هر ارگانی وظیفه خود را می‌داند و در مورد آن مجلس باید نظر دهد. البته بستگی به این دارد که در نهایت چه موضوعی مطرح است. لذا اینکه موضوع مورد نظر در مجلس تصویب شود یا نشود به تشخیص مجلس است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ها