velayati.ir

تعداد بازدید: ۳۵۷۲
پ
کد خبر: ۱۳۶
تاریخ انتشار: سه‌شنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲ - 07 May 2013
دکتر ولایتی در دانشگاه تبریز:

اگر دستورات مقام معظم رهبری اجرا می‌شد اختلاس اخیر پیش نمی‌آمد/ تحریم‌ ها ربطی به انرژی هسته ‌ای ندارد/ نرخ تورم نباید یارانه‌ها را خنثی کند

عضو ائتلاف پیشرفت با تاکید بر ضرورت اجرای هدفمندسازی یارانه ‌ها متذکر شد: هر دولتی بیاید موظف است هدفمندسازی یارانه‌ ها را اجرا کند و در این طرح طبقات کم در آمد جامعه یارانه دریافت کنند ولی با اتخاذ تدابیری درست، قشر ثروتمند از دریافت یارانه منع شوند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتر ولایتی، عضو ائتلاف پیشرفت ظهر امروز سه شنبه با حضور در جمع دانشجویان دانشگاه تبریز در محل تالار وحدت این شهر، به تشریح فضای سیاست داخلی و خارجی کشور پرداخت و با بیان اینکه اگر ایستادگی رهبر انقلاب نبود اکنون تکنولوژی بومی هسته ‌ای را در اختیار نداشتیم، گفت: عده‌ ای مشکلات امروز را ناشی از مسئله انرژی هسته ‌ای می‌ دانند ولی چنین تفکری صحیح نیست، مخالفان ما با باز کردن پرونده حقوق بشر و طرح مسئله حفظ مجازات اعدام می‌ خواستند مجال تامل را از ما بگیرند ولی از دولت هفتم تا به امروز اگر تدابیر شخص مقام معظم رهبری نبود، ما امروز از تکنولوژی هسته ‌ای برخوردار نبودیم.



وی با بیان اینکه موضوع هسته‌ ای، مسئله ای قابل حل است و ما این توانمندی را داریم که هم انرژی هسته ‌ای را حفظ کنیم و هم رابطه خود با دنیا را بهبود بخشیم، وضعیت فعلی روابط خارجی را نامناسب توصیف کرد و افزود: روابط خارجی ما مشکلات بسیاری دارد اما این مشکلات لاینحل نیست.

ولایتی با اشاره به اینکه تجربه بیش از 30 ساله من در بخش روابط خارجه نشان می ‌دهد سیاست بین‌ الملل کاری سخت و پیچیده است اما حل مشکلات موجود غیرممکن نیست، یادآور شد: مذاکره، مذاکره کننده می ‌خواهد و مذاکره کننده نیز باید فردی کاردان باشد.

وزیر خارجه با سابقه جمهوری اسلامی تاکید کرد: مذاکره کننده باید با زبان بین‌ الملل آشنا باشد و به گونه ‌ای مذاکره کند که هم طرف مقابل حرف‌ های او را متوجه شود و هم اینکه او بتواند بر سر میز مذاکره حرف‌ های طرف مقابل را درک کند.

ولایتی بر تصریح بر این مووضع که مسائل خارجی توسط اشخاص کاردان و با تجربه، قابل حل است، گفت:  باحل مشکلات به وجود آمده در روابط خارجی می‌توان بسیاری از مشکلات اقتصادی و داخلی را نیز برطرف کرد.



عضو ائتلاف پیشرفت در ادامه اظهار داشت: مذاکره سیاسی زبان خود و درک خود را می‌ طلبد و می‌توان انرژی هسته ‌ای را به سمتی ببریم که با تحریم گره نخورد.

ولایتی همچنین گفت که رهبری عزم راسخ خود را بر حفظ فناوری هسته ‌ای اعلام کرده ‌اند و هر کسی که قرار است رئیس جمهور شود باید به آن متعهد باشد.

این صاحب نظر مسائل بین الملل با اشاره به اینکه برنامه هسته‌ای ایران بدون اینکه فناوری هسته ‌ای را از دست بدهیم، قابل حل است، افزود: در مورد تحریم‌ های اعمال شده می ‌شد کاری انجام داد که انرژی هسته ‌ای صلح‌ آمیز را داشته باشیم اما تحریم نشویم.

وی با تاکید بر اهمیت رویکرد عزتمندانه با غرب گفت: برخی مواقع ما این موضع عزتمندانه را با گفتمان ‌های تند و تیز و ستیزه ‌جویانه اشتباه می ‌گیریم در حالی که باید فراموش نکنیم ما نمی ‌توانیم با قطع روابط، دور کشور دیوار بکشیم.

ولایتی در تشریح اهمیت این موضوع به این نکته اشاره کرد که سیاست خارجی باید چند مشخصه داشته باشد تا منافع ملی را تامین کند.

وی با بیان اینکه گاهی مسئولان ما در گذشته در عرصه‌های سیاست خارجی از کلماتی استفاده کرده ‌اند که این ادبیات تا چند سال برای کشور هزینه در بر داشته است، گفت: چرا باید سخنی گفته شود که نفعی برای آرمان ‌های ما ندارد و کشور را تا چند سال گرفتار کند؟

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی با تاکید بر اینکه سیاست خارجی یعنی اینکه شما کلمه ‌ای حق را در جایی درست و به جا بکار ببرید، افزود: باید از افراد با تجربه در عرصه سیاست و روابط بین ‌الملل کشور استفاده کنیم.



وی در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان درباره هولوکاست گفت: نباید خود را درگیر مسائلی کنیم که ربطی به ما ندارد. دو گروه در غرب با یکدیگر دعوا دارند و وقتی ما وارد این دعوا می ‌شویم جز اینکه مردم کشورمان باید هزینه این دخالت را بدهند، هیچ نتیجه دیگری ندارد، فایده حرف بی‌ جا زدنی که موجب تحریم علیه کشور شود، چیست؟

ولایتی همچنین در خصوص ارتباط تحریم ها با فعالیتهای هسته ای کشور خاطرنشان کرد: تحریم‌ ها ربطی به انرژی هسته ‌ای ندارد و برای رفع آنها نیاز به تدابیر سیاسی و بین‌ المللی داشتیم که متاسفانه میسر نشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اظهار تاسف از اینکه ارزش پولی کشور تنزل پیدا کرده است، تصریح کرد: اگر ما انتظار اقتصادی سالم داشته باشیم، باید تمام اجناس با قیمت واقعی خود عرضه شوند، قیمت پول بستگی به تولید ثروت دارد و پشتوانه پول هر کشوری، کار مردم است که این نیز تنها با ثبات اقتصادی ممکن می‌ شود چرا که مردم تنها در این شرایط می ‌توانند روی سرمایه‌ گذاری حساب کنند.

ولایتی همچنین انتخابات پیش رو را بسیار تعیین کننده خواند و گفت: به دلیل مشکلات عدیده و پیچیده، هیچ گاه اهمیت تعیین یک دولت مقتدر و کارآمد مثل امروز احساس نمی‌شده است.

ولایتی همچنین با تاکید بر ضرورت اجرای هدفمندسازی یارانه ‌ها متذکر شد: هر دولتی بیاید موظف است هدفمندسازی یارانه‌ ها را اجرا کند و در این طرح طبقات کم در آمد جامعه یارانه دریافت کنند ولی با اتخاذ تدابیری درست، قشر ثروتمند از دریافت یارانه منع شوند.

به اعتقاد وی، نباید از طرفی یارانه‌ها را زیاد کنیم و از سوی دیگر نرخ تورم طوری باشد که یارانه‌ها را خنثی کند. یارانه در صورتی خوب است که ما دیگر مولفه‌ها را همراه با آن هماهنگ کرده باشیم.

عضو ائتلاف پیشرفت تاکید کرد: ما در مسائل حکومتی هیچ ملاحظه‌ای جز مصالح کشور نداریم، یکی از ایرادات ما این است که در شرایط فعلی دستورات مقام معظم رهبری در مورد مبارزه با فساد را انجام ندادیم که اگر این اتفاق میسر می‌شد امروز شاهد مواردی نظیر اختلاس پیش آمده نبودیم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
پربیننده ها