velayati.ir

تعداد بازدید: ۲۶۰۵
پ
کد خبر: ۱۳۳۱
تاریخ انتشار: يکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۳ - 11 January 2015
دكتر ولايتي در جمع خبرنگاران:

مواضع مذاکره‌کنندگان مورد تاييد مقام معظم رهبري است

رييس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع گفت: اقدامات تروريستي چه در فرانسه، خاورميانه و يا هرکجاي ديگر دنيا باشد محکوم است.
به گزارش ايسنا، دکتر علي‌اکبر ولايتي پس از ديدار ايوانيس کاسوليدس، وزير خارجه قبرس که عصر ديروز (شنبه) در محل مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص نظام صورت گرفت در جمع خبرنگاران حاضر شد و در رابطه با وقايع اخير در فرانسه خاطرنشان کرد: آثار مخرب سياست‌هاي حمايتي از تروريست‌ها فراتر از منطقه رفته و مي‌بينيم که امروز شاهد وقايع تروريستي در ساير کشورها از جمله فرانسه هستيم.

او با محکوم کردن حملات اخير تروريست‌ها در فرانسه گفت: بابت آن چه در فرانسه اتفاق افتاد متاسف هستيم. ما حرکات تروريستي را محکوم مي‌کنيم و تفاوتي ندارد که در چه کشوري صورت بگيرد. در هر صورت کشتن افراد بي‌گناه چه در خاورميانه، اروپا و يا هرکجاي ديگر دنيا که باشد محکوم است. رييس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع با اظهار تاسف از کشته شدن افراد بي‌گناه در فرانسه تاکيد کرد: متأسفانه تعدادي از مردم بي‌گناه در فرانسه به دست تروريست‌ها کشته شدند و اين بايد هشداري باشد براي آن دسته از کشورهاي منطقه و ساير کشورهايي که از تروريسم حمايت کردند.

وي ادامه داد: وقتي شعله تروريسم افروخته و تقويت شود دامنه آن سراسر کشورها را حتي حاميان تروريسم را نيز خواهد گرفت. همچنين براي جمهوري اسلامي ايران اين امر، امر خطيري است و تروريسم را در هر جاي دنيا که باشد محکوم مي‌کند و اميدواريم با توجه به اين نوع اقدامات نگران کننده و تاسف بار، جامعه بين‌المللي اقدامات لازم را براي جلوگيري از گسترش تروريسم بکند.

رييس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع در پاسخ به اين که هدف از اين اقدامات تروريستي در فرانسه چه بوده است؟ گفت:‌ اين اقدامات منطق درستي ندارد که قابل دفاع باشد و در حقيقت منطق کوري دارند و هيچگاه، هيچ آييني چه اسلام و چه غيراسلام يا و ساير اديان الهي اعمال تروريستي را تاييد نمي‌کند بلکه آن را متهم مي‌کند.

او ادامه داد: تروريست‌ها مزدور کشورهايي هستند که به آن‌ها پول مي‌دهند و در حقيقت آن‌ها آدم‌کش‌هاي حرفه‌اي هستند و هيچ وقت به دنبال دستيابي به هدفي متعالي نيستند زيرا هيچ هدف متعالي نمي‌تواند در بردارنده اهداف شيطاني باشد. از همه مهمتر اين که در اسلام هدف وسيله را توجيه نمي‌کند.

ولايتي در پاسخ به سوال ديگري در رابطه به اين که تحليل شما در روند بيداري اسلامي در کشورهايي مانند مصر و تونس چيست؟ گفت: مطالعه تاريخ بيداري اسلامي نشان مي‌دهد که بيداري اسلامي سابقه‌اي بيش از دويست سال دارد چه در ايران که پرچم‌دار آن بوده و چه در کشوري مثل مصر که در گذشته نيز بيداري اسلامي را تجربه کرده‌اند.

همچنين انقلاب الجزاير که موجب رهايي اين کشور از استعمار فرانسه شد نيز جلوه ديگري از بيداري اسلامي در گذشته بود. تونس و مراکش نيز در گذشته شاهد جلوه‌هاي ديگري از بيداري اسلامي بوده‌اند. بنابراين تحولاتي که امروز در کشورهايي که شاهد بيداري اسلامي هستند به وقوع پيوسته دور از انتظار نيست و بدون ترديد هر گامي که ملت‌هاي اين کشورها رو به جلو بر مي‌دارند آگاهتر شده و در نهايت ما به سمت بيداري اسلامي پايدار و تثبيت آن پيش خواهيم رفت و اين امر منتفي نبوده بلکه هر روز احتمال تثبيت بيداري اسلامي در کشورهاي اسلامي بيشتر تقويت مي‌شود.

رييس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع در پايان در پاسخ به سوال ديگري در رابطه با مذاکرات ايران و 1+5 نيز گفت: طبق اطلاع من اين بار نيز همانند گذشته تيم مذاکره کننده هسته‌اي ما به دنبال حفظ دستاوردهاي هسته‌اي و دستيابي به انرژي صلح‌آميز هسته‌اي بود و هم‌چنان در چارچوب ترسيم شده توسط مقام معظم رهبري حرکت خواهند کرد و در اين صورت قطعا مورد حمايت مقام معظم رهبري و ملت ايران نيز خواهند بود.

همچنين وزير خارجه قبرس گفت: با توجه به عضويت قبرس در اتحاديه اروپا و وجود اشتراک نظر ميان ايران و اين کشور قبرس مي‌تواند انتقال دهنده صحبت هاي ايران و کشورهاي منطقه در اتحاديه اروپا باشد.

ايوانيس کاسوليدس، وزير خارجه قبرس پس از ديدار با علي‌اکبر ولايتي، رييس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام در جمع خبرنگاران حاضر شد و در رابطه با اين ديدار و گفت‌و‌گوهاي انجام شده در آن گفت:‌ اين ديدار بسيار سازنده بود و تبادل نظرهاي مثبتي در مورد تحولات منطقه صورت گرفت. از سوي ديگر با وجود اين که قبرس جزيي از اتحاديه اروپا است ولي من کشورمان را جزيي از منطقه خاورميانه مي‌دانم.

او ادامه داد:‌ مواضع ما با ايران در قبال کشورهايي مانند لبنان، عراق و سوريه يکسان است و ما علايق مشترکي داريم و هم‌چنين خطرات مشترکي نيز ما را تهديد مي‌کند.

وزير خارجه قبرس با اشاره به عضويت اين کشور در اتحاديه اروپا تاکيد کرد: يکي از دلايل سفر من به ايران اين است که قبرس به عنوان عضو اتحاديه اروپا مي‌تواند از سوي ايران و کشورهاي منطقه نيز در اتحاديه اروپا صحبت‌هايي داشته باشد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ها