velayati.ir

تعداد بازدید: ۴۶۳۱
پ
کد خبر: ۱۳۱۰
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۳ - 17 December 2014
ولایتی در مراسم هفته پژوهش در مرکز تحقیقات استراتژیک:

ایران در حوزه‌های مختلف علمی در جایگاه بالایی قرار دارد

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه همه به جایگاه بالای ایران در زمینه علمی اقرار دارند،‌ گفت: ایران در زمینه هسته‌ای و دفاعی به جایگاه والایی رسیده است.

به گزارش فارس، علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مصلحت نظام در مراسم هفته پژوهش که صبح امروز (چهارشنبه) در مرکز تحقیقات استراتژیک برگزار شد کار پژوهش را کاری گروهی دانست و گفت: در کشور ما بسیاری از پژوهش‌ها انجام شده که در دنیا بی‌سابقه بوده برای مثال در حوزه پزشکی شاهد دستاوردهای ویژه‌ای بودیم که در منطقه و جهان از رتبه بالایی برخوردار است.

ولایتی با اشاره به طرح‌های درمانی که در بیمارستان مسیح دانشوری برای نای انسان صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: عمل نای عمل بسیار دشواری است که در بیمارستان مسیح دانشوری بیش از 1500 نای آسیب‌دیده به طور موفق عمل شده و این در دنیا بی‌سابقه است چراکه اگر اشتباهی در این زمینه صورت دهد خفگی را به دنبال خواهد داشت.

وی ادامه داد: در زمینه‌هایی مانند پیوند ریه نیز ایران در کل منطقه حرف اول را می‌زند چرا که در ترکیه سعی کردند 6 پیوند ریه را انجام دهند اما موق نبودند در حالی که ما بیش از 80 پیوند ریه انجام دادیم. همچنین در حوزه پیوند قلب نیز اقدامات موفقیت‌آمیزی انجام دادند که به نوعی می‌توانیم بگوییم در حوزه‌های مختلف در جهان رکوردار هستیم.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با تشریح فعالیت‌های مختلفی که در مرکز تحقیقات استراتژیک صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: انصافا اقدامات خوبی انجام شد و افراد خوب کار کردند که من از آنها تشکر می‌کنم.

ولایتی با بیان اینکه از اقدامات آقای روحانی که پایه‌گذار چنین مرکزی بودند، تشکر می‌کنیم چرا که کارهای ما نیز در ادامه روحانی است و شخص آیت‌الله هاشمی مشوق بسیار مهمی برای ما بدون اغراق بودند.

وی با بیان اینکه سیاست‌های مرکز تحقیقات استراتژیک تحت نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام است، خاطرنشان کرد: مهمتر این است که همه ما تابع سیاست‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام هستیم که در خدمت مقام معظم رهبری هستیم که بر اساس اصل 110قانون اساسی تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان بازوی مشورتی برای رهبری مطرح می‌کنند که سیاست‌های کلان مشورت انجام می‌دهد و امیدواریم که رضایتی را از عملکرد آن داشته باشند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه بدون پژوهش و تحقیق امکان اتخاذ تصمیم در عرصه کلان وجود ندارد، خاطرنشان کرد: سیاست‌های کلان که مجمع تشخیص مصلحت نظام مسئول تدوین، تهیه پیش‌نویس و پیشنهاد است و در نهایت باید مورد تائید مقام معظم رهبری قرار گیرد و رصد نظارت‌های کلی که ماموریت جدیدی است که به مجمع واگذار شده که مجمع تشخیص مصلحت نظام نقش نظارتی و رصد را بر سیاست‌های کلی که توسط سه قوه اجرا می‌شود داشته باشد، اما باید به این امر توجه کنیم که برای رصد و نظارت نیازمند پژوهش هستیم.

ولایتی با بیان اینکه رصد کردن سیاست‌های کلی و اجرای آنها قوای سه‌گانه و تذکر دادن برای اینکه این امر در مسیر درست قرار دارد نیازمند پژوهش است، اظهار داشت: در طی یک سال گذشته با مشکلات و کمبود بودجه مواجه بودیم که بودجه‌ای که برای این مرکز در نظر گرفته شده با توجه به محدودیت‌های بودجه میزان خوبی است و ما از این زمینه تشکر می‌کنیم.

وی با بیان اینکه ایران در منطقه به اقرار دوست ودشمن به عنوان قدرت اول منطقه و جزو کشورهای پرنفوذ قرار دارد خاطرنشان کرد: در شرایطی هستیم که به لحاظ سیاسی ایران از جایگاه بالایی در منطقه برخوردار است که روابط ایران با کشورهای همسایه مانند عراق، سوریه و لبنان ارتباط خوبی است.

وی ادامه داد: اگر در برخی عرصه‌ها هنوز به اروپایی‌ها نرسیدیم مثل حوزه اقتصادی پیشرفت نداشتیم اما در حوزه سیاسی، امنیتی و دفاعی پیشرفت خوبی برخوردار بودیم.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در تشریح وضعیت علمی کشورمان گفت: در حوزه علمی نیاز به دقت بیشتری داریم. مهم این است که برخی می‌گویند که تعداد مقالات ISI مبنایی برای پیشرفت علمی نیست در حالی که این تحقیقات به دقت نظارت می‌شود و اگر اشکالی وجود داشته باشد ثبت نمی‌شود.

ولایتی ادامه داد: ما در این زمینه تحت فشار سیاسی هستیم چرا که برخی مجلات تحت تاثیر صهیونیست‌ها هستند و هنگامی که متوجه می‌شوند مقاله‌ای متعلق به یک فرد ایرانی است آن را منتشر نمی‌کنند و اما گاهی برخی از مقالات به قدری ارزشمند است که آن را چاپ می‌کنند که نمونه آن را در حوزه پزشکی داریم و این پیشتازی ایران را در این حوزه‌ها نشان می‌دهد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در سال 2012 حرف اول را می‌زدیم خاطر نشان کرد: در سال 2013 و 2014 کمی افت و کاهش داشته است که امیدواریم جبران شود اما حلقه مفقوده در این زمینه ارتباط صنعت و دانشگاه با یکدیگر است.

ولایتی ادامه داد: در حوزه پزشکی ممکن است از لحاظ امکانات آزمایشگاهی امکانات لازم را نداشته باشیم اما در حوزه تحقیقات‌مان به صورتی است که بسیاری از کشورها باید به سراغ ایران بیایند و از ما بیاموزند.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه پیشرفت‌های قابل قبولی در زمینه درمان بیماری‌ها، پیوند اعضا انجام دادیم خاطرنشان کرد: ما در دنیا به لحاظ تعداد کسانی که حاضرند اعضایشان را اهدا کنند رتبه سوم را داریم که در این زمینه به دستاوردهای عمده‌ای رسیده‌ایم. در حوزه پزشکی و به خصوص بالینی تحقیقات ما بیشتر جنبه کاربردی دارد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در حوزه سیاسی و در حوزه اقتصادی مشکل داریم، اظهار داشت: ما به دلیل آن در حوزه اقتصادی مشکل داریم که تحریم‌ها در این زمینه نقش اساسی داشتند و آنها می‌خواهند ما را نگه دارند تا کشور مقتدری نباشیم در حالی که با همه نظارت‌های خود نتوانستند دلیلی بر تخلف در زمینه پرونده هسته‌ای ایران پیدا کنند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه قصد دارند جلوی پیشرفت کشورمان را بگیرند،‌گفت: این امری است که همه ایرانی‌ها چه در داخل و چه در خارج به آن افتخار می‌کنند که ایران جزو 10-15 کشوری است که فناوری هسته‌ای دارد و یک از کشورهایی است که در حوزه دفاعی به جایگاه قابل قبولی رسیده است.

ولایتی با بیان اینکه آنان می‌خواهند ایران به زمان قاجار و پهلوی برگردد،‌ خاطرنشان کرد:‌ ایران هیچ گاه مستعمره نبوده اما تحت نفوذ انگلیس، آمریکا و روس قرار داشته و اقدمات ما در این مرکز باید در این زمینه باشد که سیاست‌ها را به گونه‌ای طراحی کنیم که بتوانیم چند ظرفیتی کار کرد چرا که همانگونه که اقتصاد تک‌محصولی یکی از آسیب‌هایی است که در امر اقتصادی وجود دارد، اتخاذ سیاست‌ تک‌بعدی نیز سیاست مضری است که حتما باید طراحی سیاست‌های استراتژیک ما به صورتی باشد که چند بعدی باشد.

وی به تشریح وضعیت فرهنگی کشورمان پرداخت و گفت: ما در زمینه فرهنگی با تهاجم فرهنگی روبرو هستیم، ما افتخار می‌کنیم که فرهنگ غنی را دارا هستیم و تاریخ فرهنگی کشور ما رمز پایداری این ملت است بر عکس برخی از همسایگانمان که نتوانستند فرهنگ خود را به خوبی حفظ کنند.

وی با بیان اینکه هویت فرهنگی کشور ما رمز ماندگاری کشور ماست، خاطرنشان کرد: اینکه در دنیا بیش از همه تبلیغات انجام می‌شود به این دلیل است که ریشه‌های ما در عمر تاریخ جای دارند و در ایام نوروز به بزرگداشت این اقدام می‌پردازند و هر ایرانی یا در مراسم مذهبی مانند عاشورا و ایام عزاداری به عزاداری می‌پردازند که نمونه آن را در راهپیمایی اربعین شاهد بودیم.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه پیاده‌روی اربعین واقعه بزرگی بود، اظهار داشت: این نقش عمده‌ای در انسجام با کشورهای مسلمان بیشتر شود و در حوزه سیاست خارجی،‌اقتصادی، حقوق بین‌الملل و حوزه‌های مختلف می‌توانیم اقدامات خود را بیشتر کنیم.

ولایتی در پایان از همه کسانی که در این مرکز تحقیقات استراتژیک تلاش کردند تقدیر کرد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ها