velayati.ir

تعداد بازدید: ۳۵۶۳
پ
کد خبر: ۱۳۰۴
تاریخ انتشار: سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - 16 December 2014
ولایتی در پاسخ به ایسکا:

ادعای امتیازدهی ایران برای تمدید مذاکرات کذب است

علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوال خبرنگار ایسکا مبنی بر اینکه آسوشیتد پرس ادعا می کند که در جریان مذاکرات هسته ای ایران با دادن امتیازاتی منجر به تمدید مذاکرات شده است،این ادعا چه میزان صحت دارد، گفت: به هیچ وجه این ادعا صحت ندارد.

ولایتی در حاشیه سومین همایش ملی نقش پژوهش در قانونگذاری اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران و تیم مذاکره کننده کشورمان در چارچوبی که مقام معظم رهبری آن را ترسیم کرده، حرکت کرده است و امریکایی های بودند که درخواست تمدید مذاکرات را ارائه کردند.

وی همچنین اظهار داشت: این تصمیم برای متحدینشان غیر منتظره بود، زیرا آنها خبر نداشتند که چرا آمریکایی ها در آخرین لحظه مذاکراتی که می رفت به پیشرفت هایی برسد، متوقف کردند و سپس درخواست تمدید طولانی مدت را ارائه کردند. این نشاندهنده وقوع بعضی مطالب در پشت صحنه سیاست های آمریکاست و به نظر می رسد رئیس جمهور آمریکا اقتدار لازم برای تصمیم گیری ندارد و این ضعف اقتدار حاکمیت آمریکا موجب می شود اقداماتی انجام دهد که حتی برای همپیمانان و متحدانش غیر قابل پیش بینی باشد که این هیچ ربطی به ایران ندارد.

ولایتی افزود: ایران مواضع خود را حفظ می کند و مواضع ما اینست که کشور ما حق استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای برای مصارف صنعتی نه برای کارهای نمایشی را برای خود محفوظ می داند. این حق در چارچوب قانون ان پی تی است که ایران آنرا پذیرفته و به مواد آن عمل کرده و می کند. ما از مواضع اصولی خود در حفظ تکنولوژی که داریم، موادی تولید کرده ایم که در راستای کاربردهای صلح آمیز استفاده می شود. به طور مثال در راکتورهایی که برق تولید می کنند و برای آب شیرین کن هایی که در جنوب به آن نیاز داریم بهره گیری شده است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: در سراسر خطه جنوب دچار کم آبی هستیم که چاره آن تاسیس آب شیرین کن هایی است که با بهره گیری از انرژی هسته ای به عنوان بهترین، ارزان ترین و پاک ترین انرژی می توان این دستگاه ها را راه اندازی کرده و جنوب کشور را آباد کنیم. بنابراین مواضع ما همچنان مانند گذشته محکم و در مسیری است که مقام معظم رهبری آن را ترسیم کرده اند.

ولایتی اظهار داشت: تیم مذاکره کننده ایران در عملکرد خود طی دوره های مختلف مذاکرات، هیچ نوع ضعفی نداشت.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اظهارات یکی از نمایندگان که گفته ظریف و عراقچی تعهد داده اند که در دور بعدی مذاکرات، توان موشکی هم مطرح خواهد شد و همچنین در خصوص ادعای رقیق کردن بخشی از اورانیوم غنی شده ایران بحث می شود، اظهار داشت: به هیچ وجه این حرف درست نیست. صحبت از موشک می شود اما این رویایی کاذب است که از سوی غربی هاست و هیچگاه تعبیر نخواهد شد. ایران برای مقاصد دفاعی خودش هر کاری که لازم باشد انجام می دهد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ها