velayati.ir

تعداد بازدید: ۳۱۴۲
پ
کد خبر: ۱۲۶۶
تاریخ انتشار: سه‌شنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۳ - 25 November 2014
ولایتی مطرح کرد

ضرورت تجدیدنظر در تاریخ‌نگاری آموزش تعلیم و تربیت

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: باید در مورد تاریخ‌نگاری آموزش تعلیم و تربیت تجدیدنظر صورت گیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه 171 کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

در ابتدای این جلسه گزارش فعالیت‌های صورت گرفته برای برگزاری همایش «گرامیداشت دانشگاه جندی شاپور» ارائه شد.

علی اکبر ولاتی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در این جلسه گفت: در مورد تاریخ‌نگاری آموزش تعلیم و تربیت باید یک تجدید نظر صورت گیرد و دقت بیشتری اعمال شود.

وی ادامه داد: وجود یک دانشگاه مانند دانشگاه جندی شاپور و ربع رشیدی با سابقه بیش از 1000 سال نشان می‌دهد که آموزش عالی و تعلیم و تربیت در ایران دارای سابقه زیادی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: طبق اسناد و مدارک موجود، باستان‌شناسان غربی در حفاری‌های خود در اماکن باستانی کشورمان، آنچه از آثار فرهنگی را که توانستند با خود بردند و آنچه را که نتوانستند با خود ببرند، از بین بردند.

ولایتی در مورد تصویرسازی از مفاخر تمدن اسلام و ایران هم گفت: مشاهده می‌شود که در برخی از تصویرسازی‌ها از مفاخر تمدن اسلام و ایران مانند جلال‌الدین رومی، تصاویر غیر واقعی از وی توسط برخی از کشورها منتشر شده است که با ملاحظه سوابق تاریخی، محرز می‌شود که این تصاویر غیر واقعی بوده و با اغراض خاص منتشر شده است.

وی تصریح کرد: در مورد تصویرسازی ترسیم شمایل حکیم ناصرخسرو قبادیانی هم باید دقت شود و با توجه به زادگاه وی که خراسان بوده است، می‌توان تصویر نسبتاً دقیقی از وی ترسیم کرد.

ولایتی گفت: باید توجه شود که در تاریخ علم در تمدن اسلام و ایران آنچه که برجسته است، کاربردی بودن این علوم است.

وی افزود: به عنوان مثال در مورد ابن هیثم ما مشاهده می‌کنیم که وی با تحقیقات علمی خود توانست فاصله بین بغداد و مکه را محاسبه کند و این تخمین وی توانست مشکل حجاج را حل کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: از تجربیات افرادی مانند ابن هیثم می‌توان الگوی مناسبی برای تحقق و شکل‌گیری اقتصاد دانش بنیان و تکمیل چرخه ایده تا محصول ترسیم کرد.

در ادامه جلسه، گزارش اقدامات صورت گرفته درباره همایش گرامیداشت حکیم ناصر خسرو قبادیانی، ارائه شد.

در این گزارش اعلام شد تاکنون 268 چکیده مقاله به این همایش ارسال شده و در این مقاله‌ها که از بسیاری از کشورهای جهان ارسال شده، ابعاد شخصیت ناصرخسرو واکاوی شده است.

در بخش دیگری از این گزارش برگزاری کارگاه‌های سفرنامه‌نویسی از سایر اقدامات انجام شده، اعلام شد.

در ادامه جلسه، موضوع بروزرسانی مطالب علمی در آثار تمدن اسلام و ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ها