velayati.ir

تعداد بازدید: ۳۶۱۰
پ
کد خبر: ۱۲۵۶
تاریخ انتشار: سه‌شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - 18 November 2014
گفت‌وگوی ولایتی با ویژه‌نامه سی‌سال اقتدار موشکی سپاه:

قدرت برتر موشکی منطقه هستیم

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل تاکید می‌کند که ایران جایگاه اول منطقه را در حوزه قدرت موشکی از آن خود کرده است.

به گزارش تسنیم، "همۀ ‌امکانات [مقاومت مردم فلسطین] از فشنگ گرفته تا موشک را ایران تأمین کرد" این جمله‌ای است که علی‌اکبر ولایتی مشاور رهبر معظم انقلاب و دبیرکل مجمع بیداری اسلامی از رمضان عبدالله یادآوری می‌کند. عبارتی که به روشنی از نقش ایران در پیروزی‌های بزرگ گروه‌های کوچک علیه بزرگترین دشمن اسلام(رژیم صهیونیستی و حامی اصلی‌اش، آمریکا) پرده برمی‌دارد.

ویژه‌نامه سی‌سال اقتدار موشکی سپاه، با علی‌اکبر ولایتی که 16 سال عهده‌دار وزارت امور خارجه کشورمان بوده و هم‌اینک نیز ارتباطات گسترده‌ای با علمای جهان اسلام و مبارزان بیداری اسلامی دارد، درباره اهمیت توان موشکی ایران در پیروزی‌های جبهه مقاومت اسلامی در منطقه به گفت‌وگو نشسته‌ایم:

تسنیم: توانمندی بالای موشکی ایران چه تأثیری در بازدارندگی دفاعی برای کشور عزیزمان داشته و تا چه اندازه توانسته فکر جسارت و تعرض به میهن اسلامی‌مان را از ذهن دشمنان خارج سازد؟

ولایتی: شاید بعضی از کشورهای منطقه و جهان به لحاظ نظامی قدرت بالایی داشته باشند، اما اغلب استقلال رأی ندارند و زعمای این دولت‌ها قادر نیستند بر اساس آرای مردم آن کشورها تصمیم بگیرند. حتی برخی کشورهای اروپای غربی هم که زمانی عضو پیمان ورشو بودند، اکنون بدون اجازۀ سران پیمان ناتو و اتحادیۀ اروپا امکان هیچ حرکت مستقل سیاسی را ندارند. اگر با نگاه دقیق‌تر بنگریم، شاهد هستیم که هیچ کشور اسلامی را نمی‌توان یافت که روی پای خود ایستاده باشد و به اندازۀ ایران و با حفظ استقلال کامل، این چنین در حوزه‌های گوناگون فن آوری پیشرفته باشد.

یکی از برجسته‌ترینِ این حوزه‌ها، حوزۀ فن آوری موشکی است که ایران حرف اول را در منطقه می‌زند. چندی پیش، روزنامۀ الجزایری الشروق نوشت: «مطالعات غرب نشان داده است که سامانۀ موشکی ایران قادر است در دقایق نخست درگیری، ناوگان دریایی امریکا را در خلیج فارس متلاشی و به لاشۀ کشتی ناو جنگی تبدیل کند». همین روزنامه تأکید کرده که ایران امروزه قادر است به‌خوبی از خود دفاع کند و ضمناً بی‌باکانه به این واقعیت مهم اشاره نموده است که در زمان آزمایش موفقیت‌آمیز موشک عاشورا، در واشنگتن و تل‌آویو بلوایی برپا شد مبنی بر این که موشک جدید ایران از لحاظ تکنولو‍ژیکی قادر است به هر هدف [نظامی] آمریکایی در شرق اروپا و هر هدف صهیونیستی برخورد کند و در محل برخورد ویرانی گسترده‌ای را ایجاد نماید.

همین نمونه نشان می‌دهد که قدرت دفاع موشکی ایران چیزی نیست که از دید کشورهای منطقه دور بماند. در زمان جنگ اخیر غزه، وب سایت نشریۀ امریکایی National Interest ضمن اشاره به توان منحصر‌به‌فرد موشکی ایران در منطقه نوشت: «مقیاس سنجش سیستم تسلیحاتی ایران را نباید با تعداد آن‌ها سنجید، بلکه ایران در برابر اسرائیل توانمندی‌ها و قابلیت‌هایی را داراست که این کشور را به یک قدرت مبدل می‌سازد».

تسنیم: این توان‌مندی موشکی و رشد کم‌نظیر فناوری موشکی که از فناوری‌های پیچیده محسوب می‌شود تا چه اندازه می‌تواند از جمهوری اسلامی ایران الگویی برای کارآمدی نظام برآمده از تفکر توحیدی و اسلامی بسازد؟

ولایتی: محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش انصارالله یمن، چندی پیش ایران را «الگوی همۀ مظلومان جهان» خواند و گفت: «جمهوری اسلامی ایران همیشه در برابر ظالمین ایستاده است». همین شیعیان یمن که حدود 45 درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند مردم ایران را الگوی خود قرار دادند؛ چراکه می‌دانند بعد از پیروزی انقلابشان می‌توانند مثل مردم ایران روی پای خود بیاستند و در برابر کشورهای مداخله‌جوی منطقه و جهان صف‌آرایی کنند. نهضت بیداری شیعیان یمن در دهۀ 1990 میلادی به همت شهید سید حسین الحوثی، فرزند علامه سید بدرالدین الحوثی، در صعده، پایتخت شیعیان، آغاز شد و پس از شهادت وی، راه او توسط برادرش، سید عبدالملک الحوثی، پی گرفته شد.

هدف غایی چنین نهضت‌هایی که همگی ریشه در بیداری اصیل اسلامی داشته و دارند این است که همانند ایران بر توانمدی‌های بومی خود تکیه کنند و با فن آوری‌های نوینی چون سامانه‌های موشکی از تمامیت ارضی فرهنگی خود دفاع کنند. از همان آغاز انقلاب شیعیان و حتی اهل تسنن در بسیاری از کشورهای اسلامی از جمله یمن دیوارهای منازل خود را به تصاویر حضرت امام مزین می‌کردند و به رادیوی عربی جمهوری اسلامی ایران گوش می‌دادند. این نفوذ اندیشۀ انقلاب اسلامی در کشورهای منطقه از آن زمان تا به‌حال نه‌تنها کم‌فروغ نشده بلکه پرفروغ‌تر نیز شده است؛ چراکه مردم منطقه به‌ وضوح شاهد دست آورهای فرهنگی، سیاسی و نظامی ایران و در رأس آن، فن آوری‌های بومی دفاعی، هستند.

تسنیم: ادعای دشمنان جمهوری اسلامی و دشمنان اسلام مبنی بر این‌که موشک‌های ایران تهدیدی برای کشورهای منطقه هستند را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ولایتی: ایران برای دفاع از خود به موشک‌هایی که اثر بازدارندگی در برابر کشورهایی که چشم طمع به داشته‌ها و منابع ملی ایران، اعم از سرمایه‌های مادی و داشته‌های فرهنگی، دوخته‌اند نیاز دارد. اما هیچ‌گاه امنیت دیگر کشورها را تهدید نمی‌کند.

تسنیم: تأثیر موشک‌های ایرانی بر توانمندی گروه‌ها و نهضت‌های مقاومت در منطقه و ایستادگی مقابل امریکا و رژیم صهیونیستی چگونه بوده است؟ آیا بدون در اختیار گذاشتن چنین امکانات نظامی از سوی ایران، گروه‌های مقاومت می‌توانستند تا این حد در مقابل صهیونیست‌ها و امریکا ایستادگی کنند و قدرت نظامی آنان را مفتضح کنند؟

ولایتی: در زمان جنگ اخیر غزه، وب‌سایت خبری امریکایی Daily Beast از قول وزیر امور اقتصادی رژیم صهیونیستی، نفتالی بِنِت Naftali Bennett نوشت: «جنگ در غزه برای اسرائیل در واقع جنگ با ایران است و ما به‌طور غیرمستقیم با ایران می‌جنگیم». یکی از تحلیلگران معروف دنیای عرب به نام عبدالباری عطوان دربارۀ کمک‌های نظامی ایران به مقاومت مردم مظلوم و ستمدیدۀ فلسطین در پایگاه خبری رای الیوم نوشت: «ایران همان کشوری بود که مقاومت فلسطین را با تجربۀ ساخت موشک همراهی کرد و آن را قادر ساخت صاحب موشک‌هایی شود که بتواند تل‌آویو، نتانیا، ایلات، و دیمونا را هدف قرار دهد و حدود 4 میلیون اسرائیلی را به پناهگاه بکشاند. افزون بر این، ‌کمک ایران برای تجهیز مقاومت به موشک‌های ضدزره لیزری کورنیت مانع از ورود تانک‌های رژیم صهیونیستی به عمق نوار غزه شد».

همین تحلیلگر عرب در ادامه خطاب به سران کشورهای عربی به نکتۀ مهمی اشاره کرد. وی گفت: «حتماً هم‌اکنون برخی متظاهران بیمار بلند خواهند شد و از این موضع ایران انتقاد خواهند کرد و از روی غرض‌های طایفه‌­ا‌ی و نژادپرستیِ محض [به دروغ] مدعی خواهند شد ایران در حال سوء‌استفاده از مسألۀ فلسطین و خون شهدای غزه است. ما [تحلیلگران منصف عرب] به آن‌ها می‌گوییم [اگر چنین است] چرا شما از این مسأله بهره‌داری نمی­‌کنید در حالی‌که میلیاردها دلار برای خرید تجهیزات نظامی خود خرج کرده‌اید؟ و البته این عجیب نیست. این روش همیشگی آن‌هاست؛ کسانی که از ترس امریکا و اسرائیل از کمک به گرسنگان و محاصران غزه خودداری می‌کنند حقّی جز سکوت و خجالت ندارند».

بنابراین نهضت مستضعفین در ایران که با رهبری بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) آغاز شد، در دوران زعامت حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی) عملاً در سراسر جهان فریادرس مظلومان شناخته می‌شود و نه‌تنها ستم‌دیدگان چشم امید به آن دارند، بلکه بیداران جهان اسلام هم کشورهای خود و دیگر کشورهای خاموش اسلامی را به پیروی از منِش و روش مردم و مسئولان ایران اسلامی فرا می‌خوانند. این امر میسر نبود مگر با همت دلیرمردان و شیرزنانی که در فن آوری‌های روز ایران مشغول جهاد علمی هستند. به‌طوری که ما راهی را که دیگر کشورها در 300 سال پیمودند در 30 سال طی کرده ایم و روزنامه‌ها و تحلیل‌گران سراسر جهان امروزه یک‌صدا و متفق‌القول معترفند که توان موشکی ایران هم جلوی تعارضات به مرزهای ایران اسلامی را گرفته و هم از تعرض دشمنان آزادی و استقلال بشریت به جان، مال و ناموس ملت‌های ستمدیدۀ عالم جلوگیری کرده است.

دکتر رمضان عبدالله، ‌دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین، چندی پیش گفت: «همۀ ‌امکانات [مقاومت مردم فلسطین] از فشنگ گرفته تا موشک را ایران تأمین کرد». اُسامه حَمْدان، رهبر سیاسی حرکت مقاومت اسلامی (حماس) و عضو حزب سیاسی حرکت هم گفته است: «موشک‌های والفجر ایران توان کمکی به غزه در برابر رژیم صهیونیستی بود. بدون این موشک‌ها و کمک جمهوری اسلامی ایران امکان این‌که فلسطین بتواند در برابر اسرائیل ایستادگی کند بسیار مشکل بود».

این همان تسلیحاتی است که به گزارش شبکۀ تلویزیونی المیادین، «قدرت بی‌نظیر سیستم سلاح موشکی حماس را به نمایش گذاشت و سبب شد که رژیم صهیونیستی فلج شود و حتی شرکت‌های هواپیمایی بین‌المللی، فرودگاه بن‌گوریونِ تل‌آویو را ناامن تشخیص دهند و پروازهای خود به آنجا را لغو کنند. موشک‌هایی که مقاومت در پاسخ به تجاوزات بی‌امان رژیم صهیونیستی به‌کار گرفت، شامل خمپاره‌های موشکی و موشک‌های 107 برای هدف‌گرفتن شهرک‌های نزدیک به غزه و موشک‌های دوربُرد فجر 5، براق 70، براق 100، R160 و موشک‌های M75 و G80 بود. به‌ویژه، خمپاره‌های کوتاه‌بُرد و موشک‌های 107 مقاومت باتوجه به ناتوانی گنبد آهنین در رهیابی آن‌ها برای اسرائیل دردسرساز شد».

موضوع مهمی که در این‌جا باید بر آن تأکید کرد آن که مردم مسلمان ایران بر خود فرض می‌دانند کمک‌های مادی و معنوی خود را که کمک‌های موشکی را نیز شامل می‌شود تا پیروزی نهایی مردم ستمدیدۀ فلسطین ادامه دهند.

تسنیم: باتوجه به رشد سریع ایران در زمینۀ موشکی و همچنین با توجه به کمبود شدید امکانات در آغاز راه تأسیس توپخانه و همچنین صنعت موشکی کشور، مدیریت جهادی را چه اندازه در این تحول سریع موشکی در کشور مؤثر می‌دانید؟

ولایتی: یکی از شاخصه‌های اصلی مدیریت جهادی چند برابر شدن سرعت رسیدن به مقصود است. این همان چیزی است که ما در صنعت موشکی به آن نیازمند هستیم. تهدیدات روزافزون دشمنان اسلام و بشریت به هرکس که داعیۀ سربازی حضرت صاحب‌الزمان (ع) را دارد خاطرنشان می‌کند که زمان برای تجهیز نیروهای مؤمن و انقلابی و تجهیز ایشان اندک است. گذشته از این، به پیروی از آیۀ شریفۀ «وَ اعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ ... : و علیه ایشان هرآنچه در توان دارید مهیا سازید» (انفال: 60) بر هر مسلمانی فرض است که آنچه در توان دارد برای مبارزه با دشمنان خدا به‌کار گیرد.

این میسر نمی‌شود مگر با عزم و اراده و همت مضاعف زیرا که به فرمودۀ حضرت باری‌تعالی: «وَ أَن لَّیْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَى: و همانا برای انسان جز آنچه برای آن تلاش کند چیزی نخواهد بود» (نجم: 39). در این صورت است که ان‌شاء‌الله مصداق «وَ الَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا ... : و کسانی که در راه ما کوشیده‌اند به راه‌های خویش هدایتشان می‌کنیم...» (عنکبوت: 69) خواهیم بود و جنود شیطان را به همت جنود رحمان درهم خواهیم شکست.

البته به این نکته هم باید توجه کرد که لزوماً افزایش کار از نظر کمّی همیشه مطلوب نیست. توجه هم‌زمان به افزایش کیفیت مسئلۀ حیاتی دیگری است که نباید از آن غفلت کرد. رهبر معظم انقلاب بارها به این مطلب اشاره کرده‌اند که نیروی جوان ایرانی می‌تواند تمام تحریم‌ها را بشکند و در برابر تمام تهدیدهای فرهنگی دشمن ایستادگی کند. همین رهنمود باید سرلوحۀ برنامه‌ریزی‌های مدیران جهادی صنایع موشکی ایران باشد. مسئولین باید از توان‌مندی‌های فارغ‌التحصیلان دانشگاهی کشور در همۀ زمینه‌های فن آوری، ازجمله فن آوری مهم و حساس موشکی، استفاده کنند تا کشور بتواند قله‌های رفیع استقلال و امنیت را در کوتاه‌ترین زمان ممکن درنوردد و پرچم پرافتخار ایران اسلامی را بر فراز آن برافرازد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: