velayati.ir

تعداد بازدید: ۲۵۵۸
پ
کد خبر: ۱۱۸۴
تاریخ انتشار: سه‌شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۳ - 07 October 2014
ولایتی در جمع خبرنگاران:

ایران از مواضع اصولی خود عقب‌نشینی نمی‌کند

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران روابط طولانی با سوریه، لبنان و عراق داشته و دارد، قطعاً به کمک‌های خود بر اساس قوانین بین‌المللی و خواست دولت‌های آنها ادامه خواهد داد و این را جزء وظایف خود می‌داند.

به گزارش فارس، علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در حاشیه دیدار با وزیر سابق خارجه فرانسه در جمع خبرنگاران در رابطه با ارزیابی خود از مذاکرات هسته‌ای، ترور دانشمندان هسته‌ای و افشای برخی اطلاعات مربوط به این بخش گفت: ایران از جاسوسی و افشای اطلاعات خود ابراز نگرانی کرده و این امر موجب شهادت دانشمندان هسته‌ای شده است. همچنین امروز شاهد این هستیم که مذاکرات با 1+5 به مراحل حساسی رسیده و باید در این رابطه مسائل گفته شده مورد توجه قرار گیرد.

ولایتی ادامه داد: امروز با وزیر سابق امور خارجه فرانسه دیداری داشتیم در این دیدار موضوعات مختلفی از جمله مذاکرات هسته‌ای مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: موضع ما در رابطه با مسائل هسته‌ای روشن است و همان موضعی که مقام معظم رهبری بارها به آن تأکید داشتند موضع ما است. ایران از حقوق مسلم و حقه هسته‌ای صلح‌آمیز خود عقب‌نشینی نخواهد کرد بلکه بر آن تأکید و پافشاری خواهد داشت و رئیس‌جمهور کشورمان در سفر به نیویورک و سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل به این مسئله تأکید کرد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، اظهار داشت: اظهارات وزیر سابق خارجه سابق فرانسه ما را به این نتیجه رساند که فرانسه این آمادگی را دارد که مثبت‌تر حرکت کند.

ولایتی ادامه داد: بیشتر مباحث ما در این دیدار راجع به مسائل منطقه‌ای بود. در رابطه با تروریستی که در منطقه با کمک برخی کشورهای منطقه و کشورهای غربی فعالیت می‌کنند و اکنون بلای جان خود آنها شده‌اند مباحثی مطرح شد.

وی تأکید کرد: وزیر خارجه سابق فرانسه در این دیدار بر اینکه ایران یکی از بانفوذترین کشورها در منطقه است، تأکید داشت و کشور ما را مقتدر و دارای آرامش و امنیت کامل دانست و اعلام کرد که این بحث می‌تواند کمک بزرگی برای مقابله با تروریسم در منطقه باشد.

ولایتی خاطرنشان کرد: در این دیدار ما بر این مسئله تاکید داشتیم که کسانی که در منطقه و جهان نسبت به بحث تروریسم پند نگرفته‌اند و همچنان به آنها کمک می‌کنند باید دست از این حرکات بردارند.

وی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران، گفت: با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران روابط طولانی با سوریه، لبنان وعراق داشته و دارد قطعاً به کمک‌های خود بر اساس قوانین بین‌المللی و خواست دولت‌های آنها ادامه خواهد داد و این را جزو وظایف خود می‌داند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، ادامه داد: امیدواریم مبارزه‌ای که علیه تروریسم آغاز شده است، جدی باشد و با مقابله با تروریسم دیگر شاهد چنین حرکاتی در منطقه نباشیم.

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی که پیرامون برداشته شدن تحریم‌ها از سوی بریتانیا پرسیده شد، گفت: اینکه برخی کارها در این رابطه از سوی برخی محافل آغاز شده، مانند دادگاهی که در اروپا حکم به آزاد شدن برخی اموال افراد و سازمان‌های ایرانی داده است، نشان می‌دهد که آنها به حقانیت ادعاهای ایران پی برده‌اند و ایران کشوری است که سال‌ها به تحریم‌های تحمیلی عادت کرده و این موضوع را تحمل کرده است.

ولایتی اضافه کرد: کسانی که خواستار این هستند که ایران از مواضع خود عقب‌نشینی کند باید بداند ایران از مواضع اصولی خود عدول نکرده و نخواهد کرد.

وی تصریح کرد: طرف مقابل به این نتیجه رسیده است که بیش از این نمی‌تواند از امتیاز داشتن رابطه خوب با ایران محروم شود.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در خاتمه اظهار داشت: حضور در سفر هیأت‌هایی از کشورهای اروپایی نشان می‌دهد ایران یک کشور قدرتمند در سطح بین‌المللی است.

ولایتی ادامه داد: در زمانی که مسئول وزارت خارجه ایران بودم تلاش کردم که روابط را با فرانسه گسترش دهم.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، تأکید کرد: سابقه گسترش دانشگاه‌های مدرن در ایران به سال 271 پس از میلاد مسیح می‌رسد و بسیاری از کتب علوم، نجوم و ریاضی از فرانسه به فارس ترجمه شده و بسیاری از اساتید برجسته کشورمان به زبان فارسی صحبت می‌کنند.

وی افزود: در تاریخ روابط کشور ما با فرانسه هیچ سابقه استعماری وجود ندارد و فرانسه جایگاه مناسبی در روابط سیاست خارجی ایران دارد و علاقه‌مند به این هستیم که این نگاه تقویت شود.

ولایتی با بیان اینکه ایران در حوزه مسائل منطقه‌ای به ویژه مبارزه با تروریسم پیشگام بوده است، گفت: در کشورهای سوریه، لبنان و عراق به دقت مسائل دنبال می‌شود و امنیت این کشورها برای منطقه و جهان بسیار مهم است و زمینه‌های همکاری خوبی را می‌شود در این رابطه تعریف کرد.

وی افزود: ما هم به سوریه و عراق کمک کردیم تا با تروریسم و داعش مبارزه کنند و همچنین از امنیت سوریه و عراق حمایت می‌کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به سفر شمخانی به لبنان تصریح کرد: در این سفر آن چیزی که حائز اهمیت بوده اعلام آمادگی ایران در مبارزه با تروریسم است.

در ادامه این دیدار وزیر سابق امور خارجه فرانسه گفت: من بارها به ایران آمده‌ام و تا به حال سفرهای خوبی را در این کشور داشته‌ام، امیدوارم در این سفر بتوانیم در رابطه با نقطه‌نظرات منطقه‌ای بحث و تبادل نظر کنیم.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ها