velayati.ir

تعداد بازدید: ۲۷۵۱
پ
کد خبر: ۱۱۶۰
تاریخ انتشار: دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - 22 September 2014
در كميته فرهنگ و تمدن اسلام و ايران مطرح شد:

تاکید بر لزوم تدوين و نگارش «دانشنامه فرهنگ»

جلسه 166 كميته فرهنگ و تمدن اسلام و ايران شوراي عالي انقلاب فرهنگي، روز شنبه 29/6/1393 به رياست دكتر علي اكبر ولايتي در محل دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ابتداي اين جلسه موضوع تدوين و نگارش «دانشنامه فرهنگ» مطرح شد و اعضا ضمن تأكيد بر لزوم تدوين اين دانشنامه، بر توجه به مباحث نوپديد در حوزه فرهنگ مانند پيوست فرهنگي تأكيد كردند.

در ادامه جلسه، گزارشي از برگزاري همايش ميراث مشترك ايران و هند كه سال گذشته برگزار شده بود، ارائه شد.

در اين گزارش با اشاره به انتشار 6 جلد مجموعه مقالات و 60 جلد كتاب، بر لزوم فعال‌‌تر شدن نهادهاي علمي حوزوي و دانشگاهي در زمينه ميراث مشترك فرهنگي با ساير كشورها تأكيد شده است.

در ادامه اين گزارش با اشاره به «برگزاري همايش ميراث مشترك ايران و عراق» در آينده، مواردي مانند توجه به كثرت اقوام در عراق امروز و اهميت كشور عراق در تاريخ تمدن اسلامي نيز مورد اشاره قرار گرفته است.

در بخش ديگري از گزارش مزبور باتوجه به اقدامات گروهك‌هاي تكفيري در تخريب ميراث فرهنگي كشور عراق، برگزاري اين همايش در زمينه‌ساز اقدامات عملي به‌منظور جلوگيري از اين اقدامات ضدفرهنگي مثبت ارزيابي شده است.

بعد از ارائه اين گزارش، دكتر ولايتي طي سخناني گفت: كشور عراق و منطقه بين‌النهرين به عنوان يكي از ديرپاترين تمدن‌هاي تاريخ شايسته توجه بيشتري است.

وي افزود: اين منطقه به‌عنوان محل تلاقي بسياري از تمدن‌هاي ديرين بشري، سرشار از ميراث تمدن مشترك بشريت است.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي ادامه داد: عراق به‌ عنوان يكي از كشورهاي نقش‌آفرين در تاريخ تشيع كه ميزبان بارگاه مقدس اميرالمؤمنين (ع) و تعدادي ديگر از معصومين عليهم‌السلام است، بايد بيشتر مورد توجه قرار گيرد.

رئيس كميته فرهنگ و تمدن اسلام و ايران گفت: در موضوع ميراث مشترك ايران و هند هم آنچه كه بايد مورد توجه قرار گيرد، احترام به فرهنگ و تمدن ايران دركل شبه قاره هند است.

وي افزود:‌ مزار مفاخر فرهنگ و تمدن ايران اسلامي مانند قاضي نورالله شوشتري و ... در كشور هندوستان يك محل مقدس و مورد احترام همه مردم اين كشور است.

رئيس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: سابقه درخشان دو ملت ايران و هند در مبارزات ضداستعماري هم يكي ديگر از وجوه قرابت و نزديكي دو ملت است.

دستور بعدي جلسه كميته فرهنگ و تمدن اسلام و ايران، تصويب اسامي مدعوين خارجي همايش «حكيم ناصرخسرو» بود كه مقرر شد تا اسامي مورد بررسي قرار گرفته و در جلسه آينده دراين مورد تصميم‌گيري شود.

ادامه بررسي همايش «دانشگاه جندي‌شاپور» موضوع ديگر جلسه بود كه رئيس اين دانشگاه گزارشي در اين مورد ارائه كرد.

در اين گزارش اعلام شده همايش مذكور در انجمن 1394 برگزار خواهد شد.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
حسن
Iran, Islamic Republic of
05 مهر 1393 - 06:18
با سلام و سپاس از انجام چنین فعالیتهایی ، احتراما پیشنهاد می شود در ادارات آموزش و پرورش یا فرهنگ و ارشاد اسلامی مراکز نیز با همین نام تجهیز گردد تا دانش آموزان، دانشجویان، اساتید و علاقمندان با مراجعه به این محلها و مطالعه فرهنگنامه ها بیشتر با فرهنگها و آداب سنن کشورمان آشنا شوند.
با سپاس فراوان
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ها