velayati.ir

تعداد بازدید: ۴۲۲۰
پ
کد خبر: ۱۱۴
تاریخ انتشار: شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ - 04 May 2013
دکتر ولایتی در نشست خبری:

نگفتم که آقای هاشمی در فتنه دخالت داشته اند/ نظرسنجی مسئله‌ بسیار مهمی است اما نظر علما هم مهم است/ برنامه ویژه برای معیشت کارگران و کارمندان

عضو ائتلاف پیشرفت تاکید کرد: موضوع هسته ای قابل حل است و ما این توانمندی را داریم که هم انرژی هسته ای را حفظ کنیم و هم رابطه خود با دنیا را بهبود ببخشیم. این مسئله قابل مذاکره است و مذاکره سیاسی زبان خود و درک خود را می طلبد که بنده و همکارانم این توان را در خود می بینیم که انرژی هسته ای را به سمتی ببریم که با تحریم گره نخورد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتر ولایتی، دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی که عصر امروز برای بازدید از شبکه خبری - تحلیلی مشرق و گفتگو با خبرنگاران داخلی و خارجی، به این رسانه رفته بود در ابتدا با بیان اینکه اجلاس اخیر در خصوص بیداری اسلامی اثر گذارترین اجلاس بود، گفت: حدود 700 نفر در این نشست شرکت کردند که بیش از 500 نفر از آنان جزء علمای جهان اسلام و بیش از 200 نفر از ایران بودند.

وی با بیان اینکه 60درصد از شرکت کنندگان از اهل سنت بودند و 40 درصد از شیعیان، اضافه کرد: برای اولین بار فرق زیدی ها و صوفی ها هم در اجلاس ها حضور داشتند.

دکتر ولایتی با اشاره به بیانات راهبردی و تاثیرگذار رهبر انقلاب گفت: این اجلاس کاری غیر دولتی و مردم نهاد بود و همه مقدمات آن خارج از اعمال نفوذ دولت ها است.

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی با یادآوری اینکه ایده اجلاس ها از فرمایشات مقام معظم رهبری گرفته شد که در نماز جمعه و در زمان سقوط بن علی بیان فرمودند و مدال بیداری اسلامی را به سینه انقلاب های عربی زدند، گفت: گذشت زمان هم نشان داد این اطلاق درست بود و به عنوان مثال 77 درصد مردم مصر به اسلامی شدن قانون رای دادند.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل با بیان اینکه برچسب بهار عربی و مانند آن به این انقلاب ها نمی چسبد، گفت: جمهوری اسلامی شروع کننده امواج جدید بیداری اسلامی بود و دوست و به همین دلیل در فضایی کاملا ازاد از صوفیه تا زیدیه و از طالبان تا سلفیه حضور داشتند.

وی با تاکید بر اینکه در هیچ کجای دنیا چنین جلسه ای را برگزاری نمی کنند که آزاد و باز باشد و هر کسی حرف خود را بزند و طالبانی ها و مخالفان آنان مانند اخوانی ها نظر خود را بیان کنند، ابراز امیدواری کرد با تشکیل اتحادیه جهانی علمای اسلام برکات زیادی حاصل شود.



دکتر ولایتی در ادامه این نشست به سوالات خبرنگاران پاسخ داد:

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اهانت ها در سوریه به اماکن مقدس اسلامی گفت: باعث تاسف است که قبر مطهر شهید حجر بن عدی را تخریب کردند. کار دیگری نیز در اردن انجام داده اند، این کار از عهده افراطی هایی که مزدور هستند بر می آید. این افراد این مساله را منکر نشده اند که از طرف آمریکایی ها و اسرائیلی ها پول می گیرند.

وی در ادامه گفت: حالا نیز این وهابی ها و مزدورانی که از اردن و سوریه جنایت می کنند مانند مزدوران نیکاراگوئه که آدم می کشند هستند. این کار از جانب همه امت اسلامی محکوم و نشانه ضعف آنان است چون در مواجه با سوریه شکست خورده اند بمب منفجر می کنند و به حرم بزرگان حمله می کنند.
 
دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی با بیان این‌که این اقدام از سوی امت اسلامی چه شیعه و سنی محکوم است، گفت: این اقدامات نشانه قوت آنها نیست، بلکه نشانه ضعف است، آنها بزدل و منفور هستند و منفورتر از آنها کسانی هستند که به اینها پول و اسلحه می‌دهند.

شورای نگهبان بر سر مواضع اصولی خود ایستاده است

عضو ائتلاف پیشرفت در خصوص احتمال حضور آقایان هاشمی و خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری گفت: بنده نظر خاصی درباره کسی که کاندیدا می شود ندارم چون مرجع تشخیص نیستم.

وی اضافه کرد: شورای نگهبان بر سر مواضع اصولی خود ایستاده است و بر اساس سوابق افراد بررسی می کنند و فرد تایید شده نباید سوء سابقه سیاسی و غیر سیاسی را داشته باشد.

دکتر ولایتی در مورد این‌که رنگ شما در انتخابات چه رنگی خواهد بود، گفت: همه انسان‌ها باید رنگ خدایی داشته باشند.

هیچگاه نگفتم که هاشمی در فتنه دخالت داشته‌ است

دکتر ولایتی در پاسخ به سوالی درخصوص سخنان وزیر اطلاعات درباره نقش هاشمی در فتنه 88 گفت: پاسخ گوی مطلبی که وزیر اطلاعات گفتند خود ایشان هستند.

وی با بیان اینکه بنده هیچ گاه نگفتم که آقای هاشمی در فتنه دخالت داشته اند گفت: من حرفی در این مورد نزده ام و این حرف را کسی نقل کرده که قصد داشته آنرا منشا گفت و گوی بی پایه کند. بنده قبلا دیدگاهم را راجع به هاشمی رفسنجانی اعلام کردم.



هنر این است که هم انرژی هسته‌ای را حفظ کنیم هم رابطه با دنیا

عضو ائتلاف پیشرفت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا انرژی هسته ای بحثی ملی است که هر هزینه ای برای دستیابی به آن می کنیم و یا صرفا به عنوان یک وزنه به آن نگاه می کنیم گفت: چرا باید سوالاتی کنیم که از آن بوی جنگ بیرون بیاید. بنیاد هسته ای ما بر صلح آمیز بودن قرار دارد و بر اساس NPT می توانیم از انرژی هسته ای به عنوان صلح آمیز استفاده کنیم .

وی در ادامه افزود: موضوع هسته ای قابل حل است و ما این توانمندی را داریم که هم انرژی هسته ای را حفظ کنیم و هم رابطه خود با دنیا را بهبود ببخشیم. این مسئله قابل مذاکره است و مذاکره سیاسی زبان خود و درک خود را می طلبد که بنده و همکارانم این توان را در خود می بینیم که انرژی هسته ای را به سمتی ببریم که با تحریم گره نخورد.

وزیر خارجه با سابقه جمهوری اسلامی ایران گفت: رهبری عزم راسخ خود را بر حفظ انرژی هسته ای اعلام کرده اند و هر کسی قرار است رئیس جمهور شود باید به آن متعهد باشد.

تجربه در روابط سیاسی و بین المللی خیلی مهم است

این عضو ائتلاف پیشرفت در پاسخ به سوال خبرنگاری در باره این که نقاط ضعف و قدرت جمهوری اسلامی در حوزه بین الملل چیست و برنامه شما برای بهبود این نقاط ضعف و قدرت چیست، گفت: در حوزه بین الملل قبل از کار باید فکر و تدبیر کرد و پس از آن علاوه بر فکر خود از کار کارشناسان استفاده کرد و بعد شروع به اقدام کرد. اگر اینطور باشد حتما در سیاست خارجی توفیقات بدست می آید.

ولایتی در ادامه اظهارات خود عنوان کرد: تجربه در روابط سیاسی و بین المللی خیلی مهم است و رابطه بین کشور ها همانند رابطه بین آدم هاست و برای ایجاد تفاهم باید زبان مشترک پیدا کرد و اگر رابطه مسئولین بر اساس یک رابطه اصول نباشد رابطه خوبی شکل نمی گیرد.

وی در ادامه افزود: بهبود رابطه بین کشورها خیلی زمان می برد ولی برای تخریب این روابط  یک کلمه نسنجیده کافی است، بنابراین ظرافت کار سیاست خارجی از همه کارها بیشتر است.

ولایتی در ادامه گفت: در برهه های مختلف با همین رویکرد به پیش رفتیم که قله آن حفظ قرارداد 1975 الجزیره، مذاکره با عراق ، اجرای معاهده 598 و محکوم کردن عراق در سازمان ملل بود. یعنی کاری که در 10 سال مقاومت انجام شد باید دستاورد آن در حوزه سیاسی حفظ می شد که به لطف خدا شد.

عضو ائتلاف پیشرفت با اشاره به برنامه های خود در حوزه بین الملل گفت: تدبیر ما برای آینده توسعه روابط با همه کشورها است جز اسرائیل که اصلا کشور نیست.

وی افزود: ما در این میان بر روی توسعه با همسایگان تاکید داریم. حدود 15 همسایه در آب و خشکی داریم که اگر تدبیری برای رابطه با آنها به کار نبندیم به مصلحت کشور نیست.

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: کابینه ما کابینه تنش‌زدایی با دنیا خواهد بود و ما در واقع دنبال ایجاد رابطه معقول با کشورهای مختلف بر اساس احترام متقابل و اصولی که مقام معظم رهبری تعریف کردند هستیم و برای ارتباط با کشورهای همسایه اهمیت ویژه‌ای قائل هستیم.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که شما در صورت پیروزی رابطه کابینه‌تان با کشورهای همسایه چگونه خواهد بود، گفت: ما تلاش خواهیم کرد که رابطه‌مان را با همسایگان و کشورهای عربی توسعه بدهیم، آنها از دوستان ما هستند، از ارکان مهم امت اسلامی هستند و اگر تنشی بین ما و آنها وجود دارد، باید با تدبیر و مذاکره حل شود.


نظرسنجی بسیار مهم است اما کسب نظر علما و مراجع نیز جایگاه ویژه ای دارد

عضو ائتلاف پیشرفت در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید آیا نظرسنجی را به یک نهاد خاصی سپرده‌اید که انجام دهد یا خیر، توضیح داد: هنوز نه، ما به عنوان اعضای ائتلاف پیشرفت، این تصمیم را خواهیم گرفت، چراکه موضوع نظرسنجی مسئله‌ بسیار مهمی است و امیدواریم به نتیجه مطلوبی برسیم.

ولایتی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه شما در از اولویت نظرسنجی و کیفیت برای انتخاب کاندیدای نهایی ائتلاف پیشرفت نام برده بودید، شاخصه های کیفی برای انتخاب کاندیدای نهایی چیست، گفت: برای انتخاب کاندیدای نهایی ائتلاف پیشرفت در کنار اولویت نظرسنجی، کسب نظر از علما و به خصوص دیدگاه های مراجع دینی و علمی بالاخص جامعه مدرسین و جامعه روحانیت تاثیرگذار هستند.

وی در ادامه افزود: نظر سنجی مقبولیت را نشان می دهد و دیدگاه علما و مراجع که از ابتدای انقلاب یار و پشتیبان انقلاب اسلامی هستند نیز از جمله معیارهای انتخاب کاندیدای نهایی ائتلاف است و جلب نظر از آنها نقش بسیار مهمی در دولت جمهوری اسلامی دارد.

عضو ائتلاف پیشرفت اصولگرایان در ادامه توضیح داد: در مجلس هشتم و نهم بنده مشارکت جدی در تشکیل ائتلاف های 5+6 و 7+8 نقش داشتم و در وحدت و شکل دهی کاندیداهای اصولگرایان برای ورود به مجلس نقش مهمی را ایفا کردم.

ولایتی در پاسخ به سوالی درباره اعلام اسامی کابینه خود قبل از ثبت نام کاندیداها گفت: بنده در ابتدا مطرح کردم که تفاوت اعضای این ائتلاف این است که تیم خود را در موضوعات اقتصادی و فرهنگی معرفی می کنند.

وی ادامه داد: اگر به فرض کابینه ای را مشخص کنیم و مجلس به آن رای ندهد وعده بدون پشتوانه ای است، ولی تصریح می کنم که همکاران خود را معرفی می کنیم و دیر نشده است.

عضو ائتلاف پیشرفت در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه به نظر می رسد سوریه تنها است، آیا انتخابات ایران در مساله سوریه تاثیر گذار است، گفت: فرض اول شما اشتباه است. حتما سوریه تنها نیست و هیچ گاه سوریه را تنها نگذاشته ایم. اگر برداشت ساده ای داشته باشیم به معنای اینکه سوری ها، ایرانی ها، لبنانی ها و عراقی ها در کنار هم بجنگند؛ کسی دنبال این نیست.

ولایتی ادامه داد: در طول این 30 سال از هیچ کمکی به سوریه فروگذار نبودیم و هیچگاه سوریه را تنها نمی گذاریم. اگر همراهی دوستان سوریه در حوزه های مختلف به سوریه نبود مقاومت سوریه تاکنون ادامه پیدا نمی کرد، در حالی که امریکا و مرتجعین منطقه اراده بر ساقط کردن حکومت سوریه دارند.



تدوین برنامه های مختلف برای اداره اقتصاد کشور

دکتر ولایتی مبنی بر سؤالی اولویت‌های شما برای اداره کشور چیست، افزود: ما برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت انجام داده‌ایم؛ که تقسیم بندی به لحاظ زمان‌بندی و اولویت‌بندی همه موارد را در دستور کار قرار داریم، بیکاری، تورم، عدم ثبات قیمت‌ها و کمبود برخی از اجناس و همچنین عدم اعتماد برای سرمایه‌گذاری داخلی از مسائل مهم است که احتیاج به برنامه‌های بلند مدت و میان مدت دارد.

عضو ائتلاف پیشرفت باید ثبات در قیمت‌ها ایجاد و تورم را تا جایی که میسر است، مهار کرد، افزود: وقتی پول دست مردم بوده و کالا کم باشد، قیمت کالا بالا می‌رود و در واقع باید کالای موردنیاز مردم را در بازار تأمین کرد.

وی با تاکید بر اینکه رساندن اجناس مورد نیاز کارمندان و کارگران را می‌توان ظرف مدت چند هفته تنظیم کرد، یادآور شد: در این صورت می‌توان جلوی پیشرفت افسار گسیخته گرانی را گرفت؛ ما دوره جنگ را دیده‌ایم و این کار غیرممکنی نیست و برنامه‌ریزی این مسائل برای یک دولت مسلم قابل اجراست.

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی با تاکید بر اینکه دو فاکتور مهم در کار اقتصادی اول تقویت تولید و دوم واگذاری کار تولیدی به مردم است، گفت: مطابق اصل 44 باید اغلب این تصدی‌گری‌ها واگذار می‌‌شد که این کار صورت نگرفته است؛ راهکار دولت مشخص است اما یک دولت باید تصمیم خود را بگیرد هر کس داعیه کاندیداتوری دارد اول تکلیفش را مشخص کند.

ولایتی با تاکید بر اقتصاد تولیدی به جای اقتصاد توزیعی و مصرفی گفت: باید شرکت‌ها و کارخانه‌های تولیدی و کانون‌های اقتصادی در هر شکلی به مردم واگذار شود.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
خوشبویئ
Iran, Islamic Republic of
16 ارديبهشت 1392 - 18:33
برنامه واصول کاری جناب دکتر باغنایت خداوند متعال نجات کشورمی باشد
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
پربیننده ها