velayati.ir

تعداد بازدید: ۲۴۷۷
پ
کد خبر: ۱۱۳۷
تاریخ انتشار: پنجشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۳ - 04 September 2014
ولایتی:

هیچ کشور اسلامی در دنیا قدرت و انسجام ملی ایران را ندارد

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در بین 75 کشور اسلامی در دنیا هیچ کشوری انسجام ملی و قدرت ایران اسلامی را ندارد و این امر به برکت وجود حضرت امام رضا (ع) در کشور میسر شده است.

به گزارش ایرنا، علی اکبر ولایتی چهارشنبه شب در سلسله نشست های بر آستان کرامت در بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی در مشهد افزود: اگر امروز ملت ایران ملیت و انسجام ملی خود را حفظ کرده به برکت محبتی است که مردم نسبت به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) بویژه حضرت امام رضا (ع) دارند.

وی گفت: حضرت امام رضا (ع) که به عنوان عالم آل محمد (ص) شناخته می شوند در نیشابور در بین هزاران شیعه حدیثی را به نام سلسله الذهب قرائت کردند که ولایت پذیری را لازمه توحید عنوان می کرد.

وی ادامه داد: آن حضرت طی دو سال حضور در ایران چند اقدام اساسی انجام دادند که تاثیرات آن تا به امروز ادامه داشته است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: نخستین اقدام ایشان انسجام ملی بود به طوری که برای اقامه نماز جماعت کل شیعیان یک شهر که جمعیت بیشماری را شامل می شد به سوی ایشان شتافتند بطوریکه مامون با دیدن این صحنه مانع از اقامه نماز جماعت توسط امام شد.

وی با بیان اینکه نخستین حوزه علمیه در ایران توسط حضرت امام رضا (ع) ایجاد شد، گفت: امام هشتم (ع) در یکی از مساجد مرو حوزه علمیه را راه اندازی کردند و به مباحث آموزشی پرداختند که این اقدام ایشان در ایران نهادینه شد و امروز شاهد فعالیت چندین حوزه علمیه در کشور هستیم.

وی اظهار کرد: ایران تنها کشور غیرعربی در طول تاریخ است که یکی از امامان معصوم (ع) به خاک آن پا نهاده و آمدن امام از مدینه به مرو که جانشان را تهدید می کرد به فرصتی برای توسعه تشیع و نهادینه شدن محبت اهل بیت (ع) در دل ایرانیان و یکپارچگی آنان شد.

ولایتی افزود: قبل از ورود حضرت امام رضا (ع) به ایران اغلب شیعیان این کشور زیدی یا اسماعیلی بودند و حضور امام باعث تغییر مذهب از اسماعیلیه و زیدیه به شیعه اثنی عشری شد.

وی گفت: اثر بزرگ دیگر حضور حضرت امام رضا (ع) در ایران تربیت بزرگان و عالمانی از مذهب تشیع بود که ازنظر سیاسی اقدام مهمی به شمار می رفت زیرا بعدها بویژه پس از انقلاب مشروطه در ایران برخی تشیع را صفوی و برخی علوی عنوان کردند.

وی خاطر نشان کرد: وجود بزرگان شیعه که تربیت شده مکتب حضرت امام رضا (ع) بودند باعث شد تفکر شیعه صفوی یا علوی در ایران از بین برود و مسلمانان این کشور خود را شیعه حضرت امام رضا (ع) بدانند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: