velayati.ir

تعداد بازدید: ۲۷۴۵
پ
کد خبر: ۱۱۲۸
تاریخ انتشار: يکشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۳ - 31 August 2014
ولایتی در حاشیه دیدار با وزیر خارجه فنلاند:

کابینه عراق با موفقیت تشکیل خواهد شد

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: قطعا ملت عراق همان‌طور که با قدرت در انتخابات شرکت کرده‌اند از دولت تشکیل شده نیز حمایت خواهند کرد.

به گزارش ایسنا، علی اکبر ولایتی در حاشیه دیدار عصر یک‌شنبه خود با اوکی تیومیویا، وزیر امور خارجه فنلاند در جمع خبرنگاران و در پاسخ به ایسنا در رابطه با این که چه تحلیلی در مورد روند تشکیل کابینه عراق با توجه به این که هنوز نشست‌های آن‌ها به نتیجه نرسیده است دارید؟ گفت: مساله مهم برگزاری انتخابات در عراق بود که خوشبختانه به خوبی برگزار شد و شاهد بودیم که تمام این مراحل براساس قانون اساسی صورت گرفت.

او ادامه داد: البته مشکلاتی از جمله حضور گروه‌های تروریستی در عراق وجود دارد ولی با وجود این مشکلات قطعا کابینه عراق با موفقیت تشکیل خواهد شد و رای اعتماد مجلس این کشور را هم خواهد گرفت.

ولایتی با اظهار امیدواری از تشکیل کابینه دولت عراق خاطرنشان کرد: ملت عراق همان‌طور که با قدرت در انتخابات این کشور شرکت‌ کرده‌اند از دولت تشکیل شده نیز حمایت خواهند کرد.

ولایتی در پاسخ به سوالی در رابطه با وضعیت آیت الله مهدوی کنی، وضعیت عصبی ایشان را رو به بهبودی توصیف کرد و افزود: در قسمت مراکز عصبی مقداری کندی وجود دارد زیرا مراکز عصبی در زمان سکته قلبی از خون محروم شدند البته کارهایی توسط متخصصان طب سنتی صورت می‌گیرد که تا حدی جای امیدواری در بهبود نسبی ایشان وجود دارد و امیدواریم خداوند با عنایت کامل به آیت الله مهدوی کنی شفای عاجل بدهد و باید بگویم به طور کلی وضع قلب،‌ تنفس،‌ فشار خون، کارکرد کبد و همه دستگاه‌های بدن ایشان مطلوب است.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در پاسخ به سوالی در رابطه با تحریم‌های آمریکا و نقض توافق‌نامه ژنو از سوی آن‌ها گفت: این تحریم‌ها با توافق‌نامه ژنو مغایرت دارد اما ما از این کار خیلی تعجب نکردیم زیرا آمریکایی‌ها هیچ‌گاه به وعده‌های خود عمل نکرده‌اند و یکی از دلایلی که رهبر ما، دولت جمهوری اسلامی و مجلس از شکل‌دهی و تقویت اقتصاد مقاومتی حمایت کردند هم همین نداشتن اطمینان به وعده‌های آمریکا و برخی از متحدان‌شان است.

وی تاکید کرد:‌ در هر صورت ایران راه خود را پیدا می‌کند زیرا از زمان انقلاب تاکنون به ویژه در زمان جنگ و دفاع مقدس نیز سرانجام راه خود را پیدا کردیم هرچند سختی‌های زیاد و شهیدان بسیاری به ما در این راه تحمیل شد ولی ملت ما با وجود تمام این سختی‌ها تمرین مقاومت کردند و هیچ‌گاه در برابر این فشارها تسلیم نخواهند شد.

ولایتی با بیان این که تیم مذاکره‌ کننده ما در مذاکرات آینده از مواضع و اصول جمهوری اسلامی ایران حمایت خواهد کرد افزود: تیم مذاکره کننده ما در حفظ حقوق صلح‌آمیز هسته‌ای مصمم بوده و عقب‌نشینی نخواهد کرد هرچند تحریم‌های آمریکا تاثیرات اقتصادی دارد اما بیش‌تر مانند جنگ روانی و تبلیغاتی است. از سوی دیگر کشوری که 15 همسایه دارد قابل محاصره اقتصادی نیست.

او ادامه داد: البته در میان اعضای 1+5 نیز نظرها یکسان نیست برای مثال روسیه و چین دیدگاه‌های متفاوتی با آمریکا دارند و برای مثال می‌توان به دیدار وزیر امور خارجه روسیه با وزیر امور خارجه کشورمان اشاره کرد که در این دیدار لاوروف بر حقوق هسته‌ای ایران تاکید کرد هم‌چنین انعقاد قراردادهای مختلف ما با چین، روسیه، هند و برخی دیگر از کشورهای آفریقای جنوبی، برزیل و غیره حاکی از آن است که می‌توانیم از راه‌های دیگر آثار سوء این تحریم‌ها را خنثی کنیم.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع در رابطه با دیدار امروز خود با وزیر امور خارجه فنلاند گفت:‌ این دیدار به درخواست وزیر امور خارجه فنلاند صورت گرفت و از آن جا که مرکز تحقیقات استراتژیک به بررسی دیدگاه‌ها و نظریات استراتژیک و راهبردی می‌پردازد دیپلمات‌های خارجی در هنگام سفر به ایران به این مرکز می‌آیند و ضمن ارائه درخواست ملاقات خواهان اطلاع از دیدگاه‌های راهبردی جمهوری اسلامی ایران هستند تا از این طریق متوجه شوند رابطه ایران با کشورشان، مسائل منطقه‌یی و بین‌المللی به چه صورت است. هم‌چنین بحث‌ ما در این دیدار بیش‌تر حول مسائل هسته‌ای و نقش ایران بود.

ولایتی خاطرنشان کرد: وزیر امور خارجه فنلاند از من در رابطه با نقش ایران در حل بحران‌های منطقه‌یی مانند مسائل عراق، سوریه، لبنان ، فلسطین و افغانستان پرسید. هم‌چنین اذعان کرد که ایران به عنوان کشوری که لنگر ثبات منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا است مورد توجه قرار می‌گیرد. علاوه بر این وزیر امور خارجه فنلاند دیدگاه ایران را راجع به وضعیت اوکراین، روسیه، آمریکا و غیره جویا شد و اعلام کرد که این مسائل برای آن‌ها حساس است در همین راستا ما نیز دیدگاه‌های خود را بیان کردیم و وزیر امور خارجه فنلاند و هیات همراهش نیز تمایل خود را به توسعه روابط با ایران ابراز کردند.

وی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با ارزیابی از تحولات منطقه تاکید کرد: وجود تروریست‌هایی مثل داعش و النصره و سایر گروه‌های تروریستی در منطقه که مورد حمایت مالی و تسهیلاتی بیگانگان قرار دارند به نفع هیچ‌یک از کشورهای منطقه نیست. هرچند برخی از کشورها زودتر به این امر پی بردند ولی برخی دیگر هنوز متوجه این امر نشده‌اند. این در حالی است که داعش برای ترکیه، عربستان و تمام کشورها خطرساز است چرا که آن‌ها به هیچ‌یک از اصول انسانی،‌ اسلامی و بین‌المللی پایبند نبوده و به راحتی مردم بی گناه را می‌کشند و تاسیسات عام المنفعه را از بین می‌برند. هم‌چنین آن‌ها به دنبال به هم ریختن سیستم امنیتی و حکومتی کشورهایی هستند که حکومت‌های مشروع دارند.

ولایتی گفت: به نفع کشورهای منطقه است که با داعش مقابله کنند چرا که حضور آن‌ها در منطقه برای همه خطرساز است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ها