velayati.ir

تعداد بازدید: ۲۸۹۴
پ
کد خبر: ۱۱۱۶
تاریخ انتشار: جمعه ۲۴ مرداد ۱۳۹۳ - 15 August 2014
ولایتی در روز ملی فرهنگ پهلوانی:‌

پهلوانان قوام جامعه ایرانی را حفظ کردند

ولایتی در روز ملی فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای اظهار کرد: پهلوانان در گذشته قوام جامعه ایرانی را حفظ کرده و فرهنگ پهلوانی را گسترش دادند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، علی اکبر ولایتی طی سخنانی در مراسم اعطای بازوبند پهلوانی به پهلوانان کشور در سال های 91 و 92 اظهار کرد: کلمه فتوت به معنای جوانمردی از قرآن کریم سرچشمه گرفته است و همه ائمه از لزوم پایبندی به فرهنگ و اخلاق پهلوانی سخن گفته‌اند فتوت تعمیم یافته‌ عرفان اسلامی است و بزرگان عرفان اسلامی برای آن که عرفان را در سطح جامعه گسترش دهند با واسطه‌هایی به نام فتیان یا همان جوانمردان اقدام به این کار می‌کردند.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل که کتاب پنج جلدی‌اش با نام دانشنامه‌ جوانمردی در این مراسم رونمایی شد افزود: آخرین پهلوانان ایران‌زمین در دوران معاصر طیب حاج رضایی و مرحوم تختی بودند که در میان مردم علاقه‌مندان بسیاری داشتند حتی در زمان اشغال ایران توسط مغولان جوانمردان و فتیان بودند که قوام جامعه را حفظ کردند. هر چند ما مغلوب مغولان شدیم اما آنها مغلوب فرهنگ ما شدند. به عنوان مثال در دیداری که با وزیر خارجه مغولستان در سازمان ملل داشتم او اظهار کرد تاریخ مغولستان بیشتر به زبان فارسی نوشته شده و ما باید آن را به زبان‌های دیگر مثل روسی ترجمه کنیم تا بفهمیم که گذشتگان ما چه کسانی بودند.

وی با اشاره به این که کتابش مورد استقبال مردم واقع شده است خاطرنشان کرد: زورخانه‌های ما محلی برای بروز صفات جوانمردانه هستند و وقتی پهلوانان هنگام ورود به زورخانه سر خود را خم می‌کنند تا از درگاه کوچکی عبور کنند به معنای تواضع در قدم اول است.

ولایتی با اشاره به ویژگی‌های اخلاقی پهلوانان گفت: شجاعت و سخاوت از مهمترین صفات جوانمردان است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ها