velayati.ir

تعداد بازدید: ۴۲۹۴
پ
کد خبر: ۱۰۷
تاریخ انتشار: پنجشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۲ - 02 May 2013
دکتر ولایتی در جمع طلاب و فضلای قم:

آماده ایم سینه مان را در برابر مشکلات سپر کنیم/ درآمدهای ناشی از توسعه ترانزیت کالا و انرژی مغفول مانده است

عضو ائتلاف پیشرفت گفت: اعلام نامزد نهایی بعد از ثبت نام کاندیداها خواهد بود چراکه باید به مردم فرصت داد تا مناظره ها را ببینند و با قدرت انتخابی که بدست خواهند آورد انتخاب کنند بنابراین هر سه نامزد برای انتخابات ثبت نام خواهیم کرد، ستاد انتخاباتی تشکیل خواهیم داد و در نهایت بر روی یک نفر به نتیجه خواهیم رسید.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتر ولایتی، دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی چهارشنبه شب در جمع طلاب و فضلای قمی حوزه علمیه قم در محل حسینه آیت الله مرعشی نجفی این شهر حاضر شد و به تشریح اهداف تشکیل این مجمع جهانی و پیشنهاد نام گذاری بیداری اسلامی بر روی این حرکت از سوی مقام معظم رهبری پرداخت.

وی با بیان اینکه ایده اصلی این حرکت در روز چهاردهم بهمن ماه سال 89 ، درست زمانیکه تنها چند هفته از آغاز حرکت مردم مصر می گذشت از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد، افزود: پس از سقوط بن علی در تونس و درست در زمانیکه حسنی مبارک در مصر در آستانه سقوط قرار داشت مقام معظم رهبری با حضور در نماز جمعه با این هدف که مبادا این حرکت بزرگ اسلامی توسط بیگانگان مصادره شود حضور یافتند ودر خطبه ای این حرکت را بیداری اسلامی نام نهادند.

به گفته وزیر خارجه با سابقه جمهوری اسلامی ایران، مقام معظم رهبری با درایت بی نظیر خود برنامه ریزی غربی ها را که می خواستند این حرکت را بهار عربی نام نهند، بی اثر کردند.

ولایتی یادآور شد: غربی ها می خواستند بگویند حرکت ملت های عرب نوعی دموکراسی خواهی مردمی است و حاکمانی که قدرت ایجاد دموکراسی را ندارند باید بروند تا نوعی دموکراسی هدایت شده در کشورهای عربی ایجاد شود.

مشاور عالی مقام معظم رهبری درامور بین الملل دموکراسی هدایت شده را نوعی دموکراسی با هدف سرکار آمدن افرادی با جهت گیری به سمت اهداف دولت های غربی دانست وگفت: دراین نوع دموکراسی آرای مردم به سمتی سوق می یابد که درنهایت حاکمانی با جهت گیری به سمت اهداف غرب انتخاب خواهند شد.



وی خاطرنشان کرد: هدف غربی ها از انتخابات ایجاد دموکراسی هدایت شده است و تا زمانیکه موفق به اینکار در کشورهای اسلامی نشوند دست از سر ملت های مسلمان برنخواهند داشت؛ مانند اتفاقاتی که در انتخابات گذشته ریاست جمهوری رخ داد و دولت های غربی و عوامل دست نشانده شان درایران پیش از اعلام نتایج می گفتند یا فلان نامزد انتخابات پیروز می شود یا به طور حتم درانتخابات تقلب شده است.

این صاحب نظر مسائل بین الملل با بیان اینکه در طول تاریخ، حاصل دموکراسی مورد نظر غربی ها باید فردی لیبرال باشد، افزود: از همان روزهای اول که زمزمه بهار عربی توسط غربی ها برسرزبان ها افتاد مقام معظم رهبری با هوشمندی تمام به آن توجه کردند و این حرکت را بیداری اسلامی نام نهادند.

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی در تشریح اقدامات بعدی صورت گرفته برای ایجاد مجمع جهانی بیداری اسلامی گفت:پس از تشکیل این مجمع، از بیش از 700نفر از علمای جهان اسلام دعوت به عمل آمد و همواره این نکته در برگزاری جلسات و هم اندیشی با علما مد نظر بود که می بایست 70درصد از علما از اهل تسنن انتخاب شوند و سی درصد باقی مانده از علمای تشیع باشند.

دکتر ولایتی در تشریح علت اینکار به جلوگیری از به وجود آمدن هرگونه شائبه در خصوص وجود نگاهی ویژه به علمای شیعه به واسطه شیعه بودن ایرانیان دانست و گفت: ایجاد مجمع جهانی بیداری اسلامی از جدی ترین کارهای غیردولتی در جهان اسلام است که تا کنون به سرانجام رسیده است؛ مجمعی با چند هدف بزرگ که یکی از مهمترین اهداف آن مقابله با فرهنگ پان عربیسم است؛ فرهنگی که درآن به اسلام به عنوان شاخه ای از فرهنگ عربی نگاه می شود.

وی حفاظت از موج جدید بیداری اسلامی را وظیفه جمهوری اسلامی ایران دانست و تاکید کرد: یکی از راههای حفاظت از این موج تشکیل مجموعه ای غیر دولتی بین کشورهای اسلامی است. مجموعه ای بدون محدودیت بیان افکار و اندیشه ها توسط مذاهب مختلف اسلامی و مجمعی که درآن دست وزبان افراد باز است و بدون هرگونه ملاحظه سیاسی می توانند نظرات خود را بیان کنند.

مشاور مقام معظم رهبری درامور بین الملل، اجلاس علما و بیداری اسلامی را از منظر بین الملل نیز بررسی و تصریح کرد: تبلیغات گسترده ای توسط دولت های غربی آغاز شده است که در آن سعی دارند جنگ سوریه را جنگ بین شیعه وسنی نشان دهند.کسانی که بقای حاکمیت خود بر کشورهای اسلامی را از اختلاف بین شیعه و سنی می بینند سعی دارند تا با دامن زدن به این موضوع بر قدرت و ماندگاری حکومت خود بیفزایند اما در اجلاسیه های بیداری اسلامی که به همت ایران برگزار شد توانستیم ندای وحدت را توسط مقام معظم رهبری به گوش جهان اسلام برسانیم ودر نهایت تبلیغات گسترده بیگانگان را خنثی کنیم.



وی بر لزوم اتحاد بین شیعه و سنی و بهره گیری از نظرات اهل سنت تاکید کرد و گفت: به عنوان مثال در روز اول برگزاری اجلاس علما و بیداری اسلامی، سمیع الحق پدر معنوی طالبان در هیئت رئیسه اجلاس حضور داشت و به بیان نظرات خود پرداخت. پس از این اتفاق دیگر کسی نمی تواند ایران را به تشکیل هلال شیعی در دنیای اسلام متهم کند.

پس از سخنان دکتر ولایتی نوبت به پرسش های طلاب و پاسخ های وی رسید.

عضو ائتلاف پیشرفت در پاسخ به این سوال که چرا برای حضور در انتخابات به سمت ائتلاف رفتید و چرا برای ائتلاف آقایان حداد عادل و قالیباف را انتخاب کردید، گفت: چندی پیش که خدمت یکی از علمای قم رسیده بودم ایشان با خنده گفتند منظور از انتخابات حداکثری برای رای دهندگان است نه برای کاندیداها اما آنچه برای ما مهم است اجماع بین اصولگرایان و رسیدن به یک کاندیدای واحد است تا در همان دور اول بتوانیم نتیجه را به نفع اصولگرایان تمام کنیم.

به اعتقاد وی، دست یابی به این هدف مستلزم این است که تمامی اصولگرایان رای هایشان را تجمیع کنند.

ولایتی افزود: ما نیز از سه نفر شروع کردیم و در ادامه مذاکرات متعددی که با کاندیداها داشتیم، به مذاکرات ادامه خواهیم داد تا در نهایت یک نفر از سوی اصولگرایان انتخاب شود اما این مردم هستند که انتخاب نهایی را انجام می دهند.

عضو ائتلاف پیشرفت به این سوال که آیا در صورت حضور هاشمی در عرصه انتخابات به نفع ایشان کناره گیری خواهید کرد یا خیر پاسخ منفی داد و گفت: چنین کاری نخواهم کرد.

ولایتی در جواب به سوالی با این مضمون که چه زمانی نامزد نهایی ائتلاف پیشرفت معرفی خواهد شد و آیا زمان معرفی، پیش از ثبت نام کاندیداها خواهد بود، گفت: اعلام نامزد نهایی بعد از ثبت نام کاندیداها خواهد بود چراکه باید به مردم فرصت داد تا مناظره ها را ببینند و با قدرت انتخابی که بدست خواهند آورد انتخاب کنند بنابراین هر سه نامزد برای انتخابات ثبت نام خواهیم کرد، ستاد انتخاباتی تشکیل خواهیم داد و در نهایت بر روی یک نفر به نتیجه خواهیم رسید.



سوال دیگری که دراین جلسه طرح شد در باره راهکارهای اقتصادی دکتر ولایتی برای گذر از بحران های اقتصادی موجود بود که وی در پاسخ به آن اظهار داشت: مشکلات اقتصادی می بایست متناسب با شدت و میزان آسیب رسانی شان اولویت بندی شوند و برای حلشان زمانبندی مناسبی صورت گیرد.

وی بیکاری، تورم و گرانی را مورد اشاره قرار داد که مردم به صورت روزمره با آنها دست به گریبان هستند و اهمیت بیشتری برخوردار است، و افزود: در ابتدای امر می بایست با ایجاد ثبات در قیمت ها و کنترل بازار به حل مشکلات اقتصادی پرداخت.

ولایتی بر اختصاص دادن  بخشی از یارانه های نقدی برای توسعه و ثبات کارخانه ها و تولیدی ها تاکید کرد و گفت: به عنوان نمونه اگر در بخش ساختمان، کارفرمایان به دلیل مشکلات مالی کارشان به تعطیلی نمی کشید یک و نیم میلیون نفر کار داشتند و معیشتشان تامین بود.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل بخش عمده مشکلات موجود کشور را به دلیل نحوه برقراری روابط خارجی دانست و گفت: بخشی از مشکلات در خصوص فروش نفت و انتقال پول آن به ایران، ناشی از روابط غلط خارجی است که می توان با برنامه ای مدون آنها را حل کرد.

وی استفاده از دیگر ظرفیت های کشور مانند پتروشیمی،صنایع گاز و استفاده از ظرفیت های حمل ونقل ترانزیتی ایران را از جمله راههای عملیاتی برای کاهش سالیانه ده درصدی هزینه های جاری از بودجه نفت عنوان کرد و گفت: صنعت پتروشیمی ایران قابلیت ارتقا تولید به 40میلیون تن تولید سالانه و صادرات 14میلیون دلاری را دارد واگر از میادین مشترک گازی خود با قطر به خوبی استفاده شود در مجموع می توان با درآمدهای حاصل از آن از درآمدهای نفتی بی نیاز شد.

عضو ائتلاف پیشرفت اضافه کرد: استفاده از ویژگی های حمل و نقلی ایران نیز از دیگر مواردی است که با توجه ویژه به آن مانند دو خطه کردن راه آهن شمال جنوب و توسعه ترانزیت کالا از مسیر ایران مبالغ بالایی از محل ترانزیت بدست آورد. ترانزیت  و انتقال برق از تاجیکستان به عراق نیز از دیگر موارد قابل طرح است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به تکثر طرح های قابل اجرا درکشور وضعیت فعلی اقتصادی تاسف آور است.

ولایتی درپاسخ به سوال دیگری که علت ائتلافش با دو نفر دیگر ائتلاف پیشرفت با توجه به متفاوت بودن بخشی از سبد رای شان گفت: هدف ما رسیدن به کاندیدای واحد از بین ده تا 15کاندیدای اصولگراست. درآخر نیز با توجه به شرایط آنکسی که احتمال دارد رای بیشتری را کسب کند در عرصه انتخابات باقی خواهد ماند.

وی  افزود: همچنان در حال مذاکره با بزرگان و روحانیون هستیم تا درنهایت به یک کاندیدای اصلح در بین اصولگرایان برسیم.



عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام موضع خود در باره ساکتین فتنه را نیز اینگونه مشخص کرد که هر کسی برخلاف نظری که مقام معظم رهبری در نمازجمعه بیست و دوم تیرماه 88 اعلام کردند عمل کرده باشد، شریک فتنه است و هرکسی هم که دراین زمینه موضع نگرفته باشد مردود در امتحان است.

دکتر ولایتی اضافه کرد: نکته بعدی این است که باید مراقب بود تا عده ای عیوب خود را تحت این موضوع نپوشانند.

عضو ائتلاف پیشرفت همچنین بر اهمیت موضع گیری درباره جریان انحرافی نیز تاکید کرد و گفت: موضع ما در باره انحراف نیز همانطور باشد که در مورد فتنه است.نباید در مقابل جریان انحراف سکوت کرد. جریان انحراف و فتنه کج شدن از مسیر مستقیم رهبری است و هرگونه کج شدن از این راه برای ما غیرقابل قبول است. ضمن اینکه باید توجه کرد که حکومت با هیچکس نسبت فامیلی ندارد و مردم تنها به کسانی مهر تایید می زنند که در مسیر ولایت گام بردارد.


وی با ابراز امیدواری مبنی بر تکرار نشدن چنین مشکلاتی تاکید کرد: اگر مشکلی برای جمهوری اسلامی بوجود آید آماده ایم تا سینه مان را در برابر مشکلات سپر کنیم.

وزیر خارجه با سابقه کشورمان در پاسخ به این سوال که چگونه می توان هم انرژی هسته ای داشت هم از تحریم ها عبور کرد، گفت: باید با تدبیر و عملکرد صحیح در کنار کوتاه نیامدن از اصول به نتایج مطلوب دست یافت.دست یافتن به راه حلی مناسب در این زمینه هنر دیپلماسی است وتجربه 30 ساله من حکایت از این دارد که می توان به راه حل مناسبی دست یافت. البته به فضل خداوند و رهبری حکیمانه مقام معظم رهبری.

وی در جواب به طلبه ای که نظرش را درباره سفرهای استانی اخیر دولت که رنگ وبوی انتخاباتی آنهم به نفع کاندیدای خاصی را یافته است خواسته بود، گفت: تشخیص این موضوع با شورای نگهبان است.

آیا پس از پیروزی در کارزار انتخابات از تمامی نیروهای کارآمد نظام اعم از همسو و غیر همسو با تفکرات خود استفاده خواهیدکرد؟این آخرین سوال مطرح شده دراین جلسه بود که ولایتی درپاسخ به آن گفت: جاذبه و دافعه از قوانین حاکم بر جهان است اما مقام معظم رهبری بر جاذبه حداکثری و دافعه حداقلی تاکید کردند.در بحث جاذبه و دافعه نیز باید توجه داشت که جاذبه به معنای وارد کردن فرد ناباب به دولت نیست اما باید به نحوی عمل کرد که خدای ناکرده افراد توانمند تنها به دلیل همسو نبودن سلیقه شان طرد نشوند و از سوی دیگر افراد ناتوان و چاپلوس بر سرکار نیایند چراکه ضرر اینکار برای مردم است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
پربیننده ها