velayati.ir

تعداد بازدید: ۲۸۷۹
پ
کد خبر: ۱۰۵۸
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۳ - 18 June 2014
ولایتی در دیدار با مسئولان مرکز مطالعاتی چین:

افراطی‌ها در عراق دست‌پرورده آمریکا و غرب هستند

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام به بحران عراق اشاره کرد و گفت: افراطی ها در عراق نظیر طالبان دست پرورده آمریکا و غرب هستند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم، علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص امروز سه‌شنبه با حضور در مرکز مطالعاتی چین وابسته به وزارت امور خارجه این کشور با مدیران ارشد این مرکز دیدار کرد و به برخی از پرسش‌های مطرح شده آنها پاسخ داد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر توسعه روابط مراکز تحقیقاتی تصریح کرد: سیاست نظام جمهوری اسلامی ایران این است که روابط چین با ایران در بالاترین سطح خود قرار گیرد و البته باید با اهتمام و فعالیت مسئولان و دست‌اندرکاران دو طرف به منظور افزایش سطح روابط استراتژیک تلاش کرد.

رونگ‌مانیوان نیز حضور مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل و رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام را در این مرکز بسیار مغتنم شمرد و گفت: خاطرات بسیار خوبی از زمان وزارت آقای ولایتی در ذهن داریم.

وی تصریح کرد: در زمانی که به ایران سفر کردم تحلیل‌های تخصصی وی برای من و همراهان بسیار ارزشمند و دقیق بود.

ولایتی در ادامه ضمن مثبت ارزیابی کردن این سفر در تعاملات دوجانبه و توسعه روابط استراتژیک افزود: روابط خوب دو کشور از گذشته تا کنون همواره برپایه همکاری و دوستی بوده و امروز فصل تازه‌ای در روابط مراکز تحقیقاتی دو کشور آغاز شده است.

وی خاطرنشان کرد: مراکز تحقیقاتی و علمی دو کشور می‌توانند با تکیه بر پژوهشگران و محققان تحولات منطقه‌ای و خاور میانه را رسد و تبادل نظر فیمابین راه حل‌های دقیق در جهت تأمین منافع و اهداف مورد ارائه کنند.

ولایتی در این جلسه در پاسخ به سؤالی درباره روابط ایران و آمریکا گفت: ایران با کشورهایی ارتباط دارد که به احترام متقابل معتقد باشند. و آنچه از سوی دولتمردان آمریکایی حتی در مذاکرات وجود دارد نشان‌دهنده این مطلب نیست و نوعی ماجراجویی را شاهد هستیم که این حس برتری‌جویی و ایجاد حاشیه‌های غیرمنطقی مانع پیشرفت در رفع مشکلات بوده و هست.

وی همچنین به روابط ایران و چین پرداخت و تصریح کرد: فرصت‌های ارزشمند و مهمی در اختیار دو طرف قرار دارد که می‌توانند در تمامی زمینه‌ها همکاری کرده و روابط خود را به بالاترین سطح ممکن ارتقاء بخشند.

رئیس مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سؤالی درباره مسائل عراق و منطقه تاکید کرد: همانگونه که مشخص شده و آمریکایی‌ها نیز اعتراف کرده‌اند در ارزیابی و تأثیرگذاری منطقه خاورمیانه دچار اشتباه محاسباتی شده‌اند و همه‌جانبه در افغانستان، عراق، سوریه و ... شکست خوردند.

وی ادامه داد: در عراق تلاش کردند که نتیجه انتخابات و پیروزی ملت و دولت عراق را به نفع خود تغییر دهند و بعد از این پیروزی افراطی‌های شکست‌خورده را ترغیب به شورش علیه حکومت عراق کردند.

ولایتی تاکیدکرد: این ها نیز نظیر طالبان دست‌پرورده آمریکا و غرب هستند و چون نمی‌توانند کنترلی بر تحرکات تروریستی آنان داشته باشند همواره مواضعی را برای آنان در منطقه فراهم می‌کنند که نتیجه نگرانی آنان از پیروزی اسلامگرایان واقعی در منطقه و نزدیکی آنان با ایران است.

وی تأکید کرد: اطمینان داریم که ملت و دولت عراق در این زمان پیروز خواهند شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ها