velayati.ir

تعداد بازدید: ۲۷۴۴
پ
کد خبر: ۱۰۴۹
تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۳ - 16 June 2014
در دیدار ولایتی با معاون نخست وزیر چین مطرح شد

تاکيد تهران و پکن بر پيشبرد روابط راهبردی

رئیس مرکز تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام و معاون نخست وزیر چین بر پیشبرد روابط راهبردی تهران - پکن تاکید کردند.

به گزارش واحد مرکزی خبر از پکن، دکتر علی اکبر ولایتی و «یانگ جیه چی» روز دوشنبه بر تعمیق روابط راهبردی تاکید کردند و دیدارهای راهبردی، تحقیقاتی و پژوهشی را برای افزایش سطح روابط دو کشور خواستار شدند.

دکتر ولایتی با بیان این مطلب که سیاست نظام جمهوری اسلامی ایران بر اساس توسعه روابط راهبردی با چین طراحی شده است افزود: بر این مبنا مرکز تحقیقات راهبردی و آکادمی علوم اجتماعی چین همکار ی ها و مذاکراتی را آغاز کرده و تفاهماتی را صورت داده اند.

وی با اشاره به دیدار رئیسان جمهوری اسلامی ایران و چین در اجلاس بیشکک و سیکا و دعوت دکتر روحانی از رئیس جمهور چین برای سفر به ایران افزود: باید کارگروه هایی میان دو طرف برای این سفر تشکیل شود تا سفر رئیس جمهور چین به ایران نتیجه راهبردی داشته باشد.

وی مساله امنیت آسیا را از نکات مهم در کنار همکاری ها بیان کرد و افزود: هیچ کشوری نظیر ایران، نفوذ در کشورهای منطقه را برای ایجاد امنیت ندارد و این را در مسائل مختلف در منطقه به اثبات رسانده است.

وی با اشاره به تحولات عراق تاکید کرد: نمی توان در خصوص حرکت های تروریستی که در کشور همسایه ایران یعنی عراق اتفاق می افتد بی توجه باشیم و این مساله توسعه افراط گرایی و تروریستی است اما اطمینان داریم آقای مالکی در ماجرای عراق موفق خواهد شد.

یانگ جیه چی معاون نخست وزیر چین هم در این دیدار روابط جمهوری اسلامی ایران و چین را در سال های اخیر تاثیرگذار دانست و گفت: رئیس جمهور چین نیز برای روابط با ایران بسیار ارزش قائل است و این رابطه را راهبردی می داند.

یانگ جیه چی با تاکید بر اینکه چین همواره ایران را شریک مهم و راهبردی تلقی می کند افزود: پیشنهادهایی درباره پیشبرد روابط دو کشور داریم.

وی افزایش رفت و آمدهای مقامات دو کشور، گسترش همکاری و تبادل نظر در سطوح مختلف، تقویت همکاری های اقتصادی، انرژی ، سرمایه گذاری، علمی ، زیربنایی، تجاری و تبادلات فرهنگی را خواستار شد و گفت: در این صورت دوستی و آشنایی مردم دو کشور نیز افزایش می یابد.

معاون نخست وزیر چین تاکید کرد: معتقدم تماس ها و تبادلات مستمر آکادمی علوم اجتماعی چین و مرکز تحقیقات راهبردی ایران می تواند بسیار موثر و رایزنی های ارزشمندی برای تصمیم گیری رهبران دوکشور داشته باشد.

وی همچنین تصریح کرد: چین مانند همیشه در دور بعدی مذاکرات گروه 5+1 از ایران حمایت می کند و تلاش خواهد کرد موضوع هسته ای ایران به طور مطلوب و جامع حل شود.

یانگ جیه چی بر رایزنی در مسائل مهم منطقه ای و بین المللی میان دو کشور برای دفاع از منافع مشترک دو طرف تاکید کرد و افزود : می توانیم درخصوص آخرین تحولات منطقه ای به ویژه مبارزه با تروریسم و مواد مخدر بیشتر تبادل نظر داشته باشیم.

وی همچنین با ابراز نگرانی از فعالیت های تروریستی در عراق گفت: از اقدامات دولت عراق در زمینه دفاع از تمامیت ارضی و دفاع از حقوق مشروع خود قاطعانه حمایت می کنیم .

در پایان دو طرف بر ارتقای همکاری های راهبردی در حوزه های مختلف پژوهشی و تحقیقاتی از طریق مرکز تحقیقات راهبردی و آکادمی علوم اجتماعی چین تاکید کردند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ها