velayati.ir

تعداد بازدید: ۶۵۷۸
پ
کد خبر: ۱۰۰۰
تاریخ انتشار: شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - 17 May 2014
یک مقام وزارت خارجه فرانسه در دیدار با ولایتی:

هدف ما در مذاکرات، دستیابی به توافق ماندگار با ایران است

مدیرکل خاورمیانه وزارت خارجه فرانسه گفت: ما در مذاکرات تنها یک هدف را دنبال می‌کنیم و آن دستیابی به توافقی محکم، با دوام و ماندگار است که صلح جهانی را به دنبال داشته باشد.

به گزارش ایسنا، علی‌اکبر ولایتی، رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار با فرانسوا ژیرو، مدیرکل خاورمیانه وزارت خارجه فرانسه که در مرکز تحقیقات استراتژیک برگزار شد، به گفت‌وگو در رابطه با مسائل هسته‌ای ایران و منطقه‌یی پرداخت.

ژیرو در بخش‌هایی از این دیدار با ابراز خرسندی از حضور در ایران ابراز امیدواری کرد که در پایان مذاکرات هسته‌ای، ایران بتواند به تمام حقوق خود دست یابد.

او با بیان این که فرانسه تنها یک هدف را در مذاکرات دنبال می‌کند، گفت: ما تنها خواهان دستیابی به توافق محکم و با دوام با ایران هستیم.

مدیرکل خاورمیانه وزارت خارجه فرانسه ادامه داد: طرح اقدام مشترک که در ژانویه گذشته ایران و 1+5 به آن دست یافتند، نقشه راهی را برای دو طرف ترسیم می‌کند که امیدوار هستیم به واسطه آن راه‌حل قابل قبولی برای صلح جهانی دنبال شود.

ژیرو با اشاره به اهدافش از سفر به ایران خاطرنشان کرد: من مسوول مذاکرات هسته‌یی ایران نیستم و تنها مسوول مذاکرات سیاسی فرانسه‌ام. هم‌چنین سفرم به تهران برای بحث در رابطه با مسائل منطقه‌یی به ویژه به پرونده لبنان، عراق و سوریه است که گمان می‌کنم کشورهای‌مان در آن‌ها تاثیرگذار هستند.

وی ادامه داد: در چارچوب این سه پرونده باید بگویم آن چه برای ما مسرت بخش بود، از سر گرفته شدن روابط ایران و عربستان سعودی است زیرا این دو کشور بازیگر مهم منطقه‌یی بوده و در منطقه تاثیرگذار هستند. علاوه بر این ایران و عربستان هر دو روابط قدیمی و محکمی با فرانسه داشته و دارند.

مدیرکل خاورمیانه وزارت خارجه فرانسه در پایان سخنانش با اظهارامیدواری از مثبت بودن مذاکرات هسته‌یی ایران و 1+5 گفت: صحبت‌های من از روی حسن‌نیت است و هیچ‌گونه تعارفی در میان صحبت‌های من وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، ولایتی نیز در بخش‌هایی از این دیدار با اظهار امیدواری از مثمرثمر بودن سفر مدیرکل خاورمیانه وزارت خارجه فرانسه و هیات همراه او به ایران تاکید کرد: امید می‌رود سفر شما در جهت توسعه روابط دو کشور و گسترش همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌یی و بین‌المللی باشد. هم‌چنین من نیز بر این باورم که صحبت‌های شما از روی صمیمیت و نه از روی تعارف است.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به روابط دوجانبه ایران و فرانسه گفت: این دو کشور از روابط طولانی، ریشه‌دار و با حداقل فراز و نشیب برخوردار هستند. هم‌چنین در حوزه بین‌المللی هم باید به روابط خوبی اشاره کنم که در زمان حضورم در وزارت خارجه و پس از آن شاهد آن بودم.

وی تاکید کرد: امیدوارم بتوانیم برخی همکاری‌های بین‌المللی را با فرانسه داشته باشیم.

ولایتی با اشاره به همکاری‌های منطقه‌یی ایران و فرانسه افزود: برای نمونه می‌توانم به همکاری ایران و فرانسه در رابطه با پایان دادن به بحران 16 روزه لبنان در سال 1996 اشاره کنم. هم‌چنین در دیداری که با ژاک شیراک در کاخ الیزه داشتم، در رابطه با موضوع بوسنی گفت‌وگو کردیم و این گفت‌وگوها نتیجه خوبی به همراه داشت و باید بگویم ایران پرچمدار همکاری‌های بین‌المللی، جهان اسلام و اروپا با میزبانی دولت فرانسه کمک کردند قتل‌عام مسلمانان بوسنی پایان یابد.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم همکاری‌های گذشته ایران و فرانسه الگویی برای همکاری‌های آینده این دو کشور باشد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ها