velayati.ir

تعداد بازدید: ۳۴۴۵
پ
کد خبر: ۱۰۰
تاریخ انتشار: سه‌شنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ - 30 April 2013
دکتر ولایتی در اختتامیه همایش علمای جهان اسلام و بیداری اسلامی:

مسلمانان جهان از علما و اندیشمندان انتظار دارند به مقابله با انحرافات و مناقشه های مذهبی بپردازند

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از آغاز تاکنون با الهام از نظریه های هدایتگرایانه امام خمینی (ره) و اندیشه های حکیمانه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، همواره بر لزوم نقش آفرینی علمای امت در امور جهان اسلام و حفظ انسجام و وحدت اسلامی تاکید نموده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتر ولایتی، دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی که سه شنبه شب در مراسم اختتامیه اجلاس بزرگ علمای جهان اسلام و بیداری اسلامی سخن می گفت با تاکید بر اینکه علم و عالم، منشا هرگونه تحول و پیشرفت در جوامع مختلف است، گفت: این همایش با هدف زمینه سازی برای تسهیل روند انتقال تجربیات، دستیابی به مفاهیم مشترک و گسترش تعامل فکری میان علما و اندیشمندان جهان اسلام برگزار شد.

دکتر ولایتی با بیان اینکه برگزارکنندگان این همایش امیدوارند که این اجلاس گامی هرچند کوچک در جهت ایجاد فضای مناسب برای تبادل نظر و گفتگوی منطقی میان علمای مذاهب مختلف اسلامی در راستای پیشبرد اهداف بلند جنبش بیداری اسلامی باشد، گفت: با توجه به اینکه هم اکنون بیداری اسلامی به مرحله حساس و تعیین کننده ای رسیده است، فرصت ها و چالشهای آن نیز از حساسیت ویژه ای برخوردار شده و ضرورت ایفای نقش نخبگان جهان اسلام بخصوص علما و اندیشمندان اسلامی را دو چندان ساخته است.



وی با تاکید بر اینکه فعالیتهای علمی و هم اندیشی میان علمای مسلمان و نقش هدایتگرایانه آنها می تواند باعث حرکت و جهت گیری صحیح رهبران بیداری اسلامی باشد، یادآور شد: این موضوع به امت اسلامی و دولتمردان کمک می کند تا بتوانند با گسترش و مدیریت حکیمانه، جنبش بیداری اسلامی را به سوی تمدن سازی نوین اسلامی رهنمون سازند.

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی اضافه کرد: علمای امت با عمل به احکام اسلام و گسترش ارزشهای الهی وظیفه دارند جوهره معنوی و بنیانهای این جنبش بیداری را قوت بخشیده و با انجام رسالت خود، به مقابله جدی جهان اسلام با تهدیدات و چالش های پیش رو کمک کنند.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل با یادآوری این نکته که علما و اندیشمندان اسلامی نخستین کسانی هستند که با شناخت ظرفیتهای دین حنیف اسلام و آگاهی از مشکلات و عقب ماندگی جهان اسلام و بخصوص درک تهدیدات و هجمه های جهان استکبار و استعمارگران کهنه و نو به لزوم بیداری در امت اسلامی و حرکت به سوی نوسازی تمدن اسلامی وقوف یافتند، افزود: در عصر حاضر نیز با فراگیر شدن بیداری اسلامی، علمای اسلامی نقش محوری در پیشبرد این روند داشته و مسلمانان جهان از آنان انتظار دارند به مقابله با چالش های کنونی جهان اسلام بخصوص در عرصه انحرافات، اختلافات و مناقشه های مذهبی بپردازند.



ولایتی در ادامه خاطرنشان کرد: در حالی که دشمنان اسلام سعی دارند از اختلافات و منازعات درونی جوامع اسلامی به عنوان فرضی جدی برای پیشبرد اهداف استکباری خود استفاده کنند، علمای امت در دو جنبه مهم می توانند با از بین بردن تبعات منفی اختلافات و منازعات، کمک کنند.

وی جنبه اول را تلاش نظری و ارشادی برای ممانعت از تاثیرگذاری اختلافات مذهبی بر انسجام اسلامی عنوان کرد و در تشریح جنبه دوم گفت: علما می توانند ایفاگر نقش هدایتگر و انتقادی خود در قبال حقوق مردم و دولتمردان در جهت ایجاد روابطی مسالمت آمیز و صلح جویانه بین جوامع و دولتهای اسلامی باشند.

به گفته دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی، جمهوری اسلامی ایران از آغاز تاکنون با الهام از نظریه های هدایتگرایانه امام خمینی (ره) و اندیشه های حکیمانه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، همواره بر لزوم نقش آفرینی علمای امت در امور جهان اسلام و حفظ انسجام و وحدت اسلامی تاکید نموده است.



مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل با بیان اینکه این اجلاس که با بیانات راهگشای رهبر فرزانه انقلاب اسلامی آغاز شد، با عنایت به نظرات سازنده شرکت کنندگان در جلسات عمومی و تخصصی، گام مهمی در جهت افزایش تعامل و هم فکری علمای مسلمان برای پیشبرد بیداری اسلامی و مقابله با چالش های جهان اسلام و نهضت بیداری به شمار می آید، اعلام کرد: در طول دو روز گذشته 125 نفر از علما و اندیشمندان اسلامی، مقالات و سخنرانی های خود را در کمیسیون های تخصصی ارائه دادند و تعدادی دیگر از شرکت کنندگان نیز در جلسات عمومی به طرح دیدگاههای خود پرداختند.

دکتر ولایتی با ابراز امیدواری از اینکه طرح نظرات و تبادل اندیشه ها در این اجلاس بتواند دستاوردهای مثبتی برای وحدت اسلامی و مقابله با چالش های جهان اسلام و بیداری اسلامی به همراه داشته باشد، از حضور یکایک مهمانان که رنج سفر را بر خود هموار کرده و از کشورهای مختلف جهان در این اجلاس مهم حضور به هم رساندند تقدیر کرد.

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی همچنین با تقدیر از اعضای کمیته های اجرایی و علمی این همایش که برگزاری موفق آنرا میسر ساختند، از حضور دکتر احمدی نژاد رییس جمهور کشورمان در این اجلاس تشکر کرد و با آرزوی عزت و سربلندی برای امت اسلامی، سخنان خود را به پایان برد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
پربیننده ها