velayati.ir

تعداد بازدید: ۱۱۱۲۴
پ
کد خبر: ۹۹۶
تاریخ انتشار: پنجشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - 15 May 2014

بازتاب سخنان ولایتی درباره مذاکرات هسته ای در رسانه های فارسی زبان غربی

«من شیوه گذشته مذاکره را قبول نداشتم. مذاکره قواعد خاص خود را دارد و باید در مذاکره حوصله لازم را به کار برد و حرف طرف مقابل را شنید و حرف حق خودمان را باید بزنیم...»

به گزارش جام نیوز، دکتر علی اکبر ولایتی در مصاحبه ای با انتقاد از تیم پیشین مذاکره کننده هسته ای، از عملکرد تیم کنونی حمایت کرد.

برخی رسانه های فارسی زبان وابسته به دولت های غربی، با استفاده از عنوان حقوقی آقای دکتر ولایتی، سخنان وی را پوشش دادند.

بی بی سی فارسی (BBCpersian) نوشت:

 علی اکبر ولایتی، مشاور امور بین المللی آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، گفته است که شیوه تیم قبلی مذاکره کننده اتمی ایران را قبول ندارد اما شیوه تیم فعلی "حکایت از تجربه آنها در مذاکرات دارد و جمهوری اسلامی ایران هم از کار خود و هم مذاکره کنندگانش مطمئن است."

گروه مذاکره کننده پیشین ایران با سرپرستی سعید جلیلی، دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی که منصوب محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور وقت بود در چند دور مذاکره برای حل و فصل پرونده اتمی ایران شرکت کرد. این دوره مذاکرات در شهرهای مختلف از جمله در ژنو، استانبول، بغداد و آستانه برگزار شد اما به گفته طرف های غربی بدون نتیجه ملموس پایان یافت. در نتیجه، تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا علیه ایران در این دوره گسترش یافت.

آقای ولایتی به خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی گفته "من شیوه گذشته مذاکره را قبول نداشتم. مذاکره قواعد خاص خود را دارد و باید در مذاکره حوصله لازم را به کار برد و حرف طرف مقابل را شنید و حرف حق خودمان را بزنیم."

مشاور امور بین المللی رهبر ایران گفته است که "این جزو سیاست های قطعی جمهوری اسلامی ایران است که مذاکره باید ادامه پیدا کند. تیم مذاکره کننده نیز از افرادی تشکیل شده که سابقه طولانی کار دیپلماتیک و بین المللی دارند. همه اعضای تیم مذاکره کننده همکاران من در زمان حضورم در وزارت امورخارجه بودند و من همه آن ها را می شناسم."

آقای ولایتی به مدت ۱۶ سال وزیر امور خارجه ایران بود. او در انتخابات سال گذشته ریاست جمهوری رقیب حسن روحانی (رئیس جمهور فعلی) و سعید جلیلی (دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی و مذاکره کننده اتمی) بود و در جریان مناظره های انتخاباتی هم به شیوه مذاکرات اتمی انتقاد کرد.

او در آستانه دور چهارم مذاکرات جامع اتمی ایران و گروه ۱+۵ گفته است که "مذاکرات هسته ای مبانی ای دارد که اصول آن توسط رهبر معظم انقلاب مشخص شده و دوستان مذاکره کننده باید در این چارچوب مذاکره کنند."

رادیو فردا (radiofarda) هم نوشت:

مشاور رهبر جمهوری اسلامی ایران در امور بین‌الملل ضمن حمایت از تیم مذاکره کننده هسته‌ای فعلی٬ می‌گوید شیوه تیم قبلی مذاکره کننده اتمی را قبول ندارد و تاکید کرد که نحوه مذاکرات هسته‌ای کنونی مورد اطمینان جمهوری اسلامی است.

علی‌اکبر ولایتی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایرنا٬ که روز سه‌شنبه٬ ۲۳ اردیبهشت‌، منتشر شد، با تاکید بر اینکه تیم فعلی مذاکره کننده هسته‌ای در چارچوب تعیین شده از سوی رهبر ایران مذاکره می‌کند٬ گفت: «داشتن صبر و حوصله٬ شنیدن حرف طرف مقابل و بیان موضع کشورمان از جمله قواعد مذاکره است و ما از مذاکره‌کنندگان خود مطمئن هستیم.»

وی با بیان اینکه این تیم از افراد «مجرب» و «کارآزموده» در صحنه بین‌المللی تشکیل شده است٬ افزود: «من شیوه گذشته مذاکره را قبول نداشتم. مذاکره قواعد خاص خود را دارد و باید در مذاکره حوصله لازم را به کار برد و حرف طرف مقابل را شنید و حرف حق خودمان را باید بزنیم. ادامه دادن مذاکره و صبر و حوصله نشان دادن به معنای آن نیست که انسان از چارچوب و خط تعیین شده خارج شود. به هر حال من آن شیوه مذاکره را قبول نداشتم.»

ریاست تیم مذاکره کننده هسته‌ای در دوران ریاست جمهوی محمود احمدی‌نژاد بر عهده سعید جلیلی بود. سعید جلیلی در جریان انتخابات ریاست جمهوری پیشین نامزد ریاست جمهوری بود که در جریان یکی از مناظره‌های انتخاباتی٬ از سوی علی‌اکبر ولایتی٬ دیگر نامزد انتخاباتی٬ به دلیل روش مذاکرات هسته‌ای به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.

آقای ولایتی در جریان مناظره انتخاباتی روز ۱۷ خرداد ۱۳۹۲ خطاب به سعید جلیلی گفت: «دیپلماسی تعامل و بده بستان است. نمی‌شود که آن‌ها هرچه که می‌خواهیم بدهند و ما هیچ کاری نکنیم دیپلماسی کلاس فلسفه نیست که بگویید منطق ما قوی بود. آنچه مردم می‌بینند این است که شما مسئول مذاکرات هستید و هیچ چیزی حاصل نشده و مدام تحریم‌ها بیشتر شده و به مردم فشار بیشتری آمده است.»

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک در مصاحبه خود با ایرنا بار دیگر ضمن انتقاد از تیم مذاکره کننده قبلی ایران٬ در حمایت از تیم فعلی به ریاست محمد جواد ظریف٬ وزیر خارجه٬ گفت: «جمهوری اسلامی ایران طرفدار مذاکره و ادامه مذاکره است و این جزو سیاست‌های قطعی جمهوری اسلامی ایران است که مذاکره باید ادامه پیدا کند.»

وی در ادامه ضمن تاکید بر اینکه تیم مذاکره کننده از افرادی تشکیل شده که در کار دیپلماتیک و بین‌المللی «سابقه طولانی» دارند٬ افزود: «چارچوب مذاکره مشخص است و تیم مذاکره کننده در داخل این چارچوب مذاکره می‌کند و مادامی که مذاکره‌کنندگان در همین مسیر هستند٬ نباید مذاکره‌کنندگان تضعیف شوند.»

به دنبال روی کار آمدن دولت حسن روحانی و آغاز به کار تیم جدید مذاکره‌کننده هسته‌ای٬ ایران و ۱+۵ سوم آذر پارسال به توافق موقت هسته‌ای دست یافتند و حال نیز طرفین در تلاش برای رسیدن به توافق جامع و نهایی هستند.

دور چهارم مذاکرات هسته‌ای قرار است از روز چهارشنبه در وین٬ پایتخت اتریش٬ آغاز شود که تا ۲۶ اردیبهشت‌ ادامه پیدا خواهد کرد.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۳
امیر رضاقلی
Iran, Islamic Republic of
26 ارديبهشت 1393 - 14:36
بسمه تعالی
منظور سایت از نشر سخنان بی بی سی فارسی و رادیو فردا و... دقیقا چست؟
اگر منظورتان استناد به آنهاست که امری اشتباه است و اگر منظورتان چهره بین المللی دکتر ولایتی است که این را همه می دانند. نیازی به ذکر مطالب دروغگوترین رسانه های غربی نیست.
مسئله دیگر اینکه هرزمان دیدیم دشمن از ما و سخنان ما حمایت می کند باید بدانیم اشتباه کرده ایم. حال که مسئولین مذاکره کننده تغییر کرده اند، درست نیست به آنها بی احترامی شود.
چرا زمانیکه دولت جناب آقای خاتمی تعلیق کردند، انتقاد نشد...
والسلام
مدیر پایگاه سلام
دوست عزیز
سایت دکتر ولایتی، به انعکاس اخبار و مطالبی که درباره دکتر ولایتی در رسانه ها منتشر می شود، می پردازد و در این زمینه، اگر مطلبی حاوی توهین و افترا نباشد را منعکس می کند. 
ز ح
Iran, Islamic Republic of
27 ارديبهشت 1393 - 08:17
مرسی از اظهارنظرهای همیشه به حق دکتر ولایتی دیپلمات دلاور ایرانی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: