velayati.ir

تعداد بازدید: ۱۳۱۲۲
پ
کد خبر: ۹۷۰
تاریخ انتشار: سه‌شنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - 29 April 2014
در نمایشگاه کتاب عرضه می شود

روایت ولایتی از زندگی و خانواده رهبر معظم انقلاب

بیست و یکمین جلد از دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی حاوی زندگی‌نامه خواندنی از رهبر معظم انقلاب برای اولین‌بار در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه می‌شود.

به گزارش تسنیم، بیست و یکمین جلد از دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی به حروف‌ «ح» و «خ» اختصاص دارد که در حرف «خ» مدخل عبارت حضرت آیت‌الله سید علی خامنه‌ای، به قلم علی‌اکبر ولایتی نوشته شده است. نخستین مدخل این مجلد، با «حسین بایقرا» آغاز می‌شود و با مدخل «خانقاه» پایان می‌یابد.

خاندان، شخصیت علمی و فرهنگی، آثار، حیات سیاسی و اجتماعی، دهه اول انقلاب اسلامی: (بهمن1357 ـ ‌خرداد 1368)، حزب جمهوری اسلامی، امامت جمعه تهران در مجلس شورای اسلامی، دفاع مقدس، فعالیت‌های ارشادی و تبیینی مقابله با لیبرال‌ها و بنی صدر، دوران ریاست جمهوری، دوران رهبری، سیاست داخلی، سفرهای استانی، وقایع سال‌های 1378 و 1388 ش، اصل «نه شرقی، نه غربی»، حمایت از مردم لبنان و فلسطین، حمایت از بیداری اسلامی، عزت، حکمت و مصلحت، دیپلماسی انقلابی، رابطه با آمریکا، پرونده هسته‌‏ای، اصول و اولویت‌های اقتصادی آیت‌الله خامنه‌ای‌، راهبردهای اقتصادی آیت‌الله خامنه‌ای، تعیین چهارچوب برای اسناد بالادستی و راهبردی، فرهنگ، علم و فناوری، جایگاه توسعه علمی و پژوهشی در اسناد بالادستی و... از جمله موضوعاتی است که در این بخش مورد بررسی قرار گرفته و به صورت مبسوط شرح داده شده است.

متن ذیل بخشی از روایت علی‌اکبر ولایتی از زندگی و خانواده رهبر معظم انقلاب است:

«وی در خانواده‌ای روحانی در مشهد‌ زاده شد. جد اعلای او سید محمد حسینی تفرشی نسب به سادات افطسی می‌‏رساند. شجرۀ وی به سلطان‌‏العلماء احمد، معروف به سلطان سید احمد می‌‏رسد که با 5 واسطه از اخلاف امام سجاد (ع)، است. جدش سید حسین خامنه‌ای (ح 1259-20 ربیع‏الآخر 1325 ق) در خامنه به دنیا آمد و در نجف نزد استادان بزرگی چون سید حسین کوه‏کمری، فاضل ایروانی، فاضل شربیانی، میرزا باقر شکی و میرزا محمدحسن شیرازی دانش آموخت و پس از طی مدارج علوم دینی در حوزۀ علمیۀ نجف، در زمرۀ فقها و مدرسان آن حوزه قرار گرفت. او در 1316 ق به تبریز آمد (آقابزرگ، 2/640) و مدرس مدرسۀ طالبیه و امام جماعت مسجد جامع آن شهر شد (گلشن...، 2/971). سید حسین دارای افکار بلند سیاسی و اجتماعی، و از علمای طرف‌دار مشروطه بود و همواره مردم را به حمایت و پاسداری از نهضت مشروطه تشویق می‌‏کرد (آرشیو مرکز اسناد...، شم‍ 1225). برخی از آثار علمی وی از‌جمله حاشیه بر کتابهای ریاض المسائل، قوانین الاصول، مکاسب شیخ انصاری، فوائد الاصول و شرح لمعه وقف کتابخانۀ حسینیۀ شوشتری نجف شد (آقابزرگ، همانجا). شیخ محمد خیابانی، روحانی مبارز و مجاهد عصر مشروطه، شاگرد و داماد وی بود (کسروی، 92). سید محمد خامنه‌ای (1293 ق، نجف ـ شعبان 1353، نجف) مشهور به پیغمبر (بهبودی، 12)، عموی آیت‌الله خامنه‌ای از شاگردان آخوند خراسانی، شریعت اصفهانی و دیگر بزرگان نجف بود، و فردی آگاه به مسائل زمان و از رجال طرف‌دار مشروطه به‌‏شمار می‌رفت (آقابزرگ، 6، مقدمه، 13).

پدر آیت‌الله خامنه‌ای، سید جواد خامنه‌ای (20 جمادی‌‏الآخر 1313، نجف/ 16 آذر 1274-14 تیر 1365) از علما و مجتهدان عصر خود بود که در نجف متولد شد و در کودکی همراه خانواده‌اش به تبریز آمد. ...»

دایرةالمعارف بزرگ اسلامی به سه زبان فارسی، عربی، و انگلیسی منتشر می‌شود. این دایرةالمعارف به جلد 21 رسیده است، اما به گفته موسوی بجنوردی، رئیس مرکز، تعداد جلدهای آن به 35 تا 40 جلد افزایش پیدا خواهد کرد.

برای دایرةالمعارف بزرگ اسلامی مدخل‌های گوناگونی پیش‌بینی شده است که زمینه‌های مختلف فرهنگ و تمدن اسلامی، مانند قرآن‌شناسی، فقه، حدیث، تاریخ سیاسی و اجتماعی، جغرافیای تاریخی و انسانی، اسلام و فرقه‌های اسلامی (فِرَق مذهبی و مکاتب کلامی)، فلسفه و عرفان، زبان و ادبیات سرزمین‌های اسلامی، تاریخ علوم ریاضی و طبیعی، هنر و معماری در سرزمین‌های اسلامی، مردم‌شناسی و نیز جنبه‌های فرهنگ بومی و محلی اقوام مسلمان را در برمی‌گیرد.

بیست و هفتمین دوره نمایشگاه کتاب تهران از فردا به مدت 10 روز میزبان علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی در مصلی امام خمینی(ره) است.


نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
دکتر محمد محمدی از قم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
15 ارديبهشت 1393 - 07:57
این زندگینامه فکر می کنم اولین زندگینامه ای باشد که دربارۀ آیت الله خامنه ای به چاپ می رسد. ظاهر امر نشان می دهد که از غنای مطلوب برخوردار است. البته از جناب آقای دکتر ولایتی خواهش می کنم هر سال در این متن تجدید نظر و در آن اصلاحات لازم یا افزوده های مناسب اعمال بفرمایند تا مطلبی بروز و کارآمد در اختیار اهل تحقیق قرار گیرد. یکی از ویژگی های شخصیتی حضرت آقا چند وجهی بودن شخصیت علمی و ادبی ایشان است که لازم است به آن نیز در کنار فعالیت های سیاسی ایشان توجه شود. و مِن الله التوفیق
مصطفی داورزنی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
29 ارديبهشت 1393 - 06:42
خسته نباشید و حق مدد و راهنمایتان
حسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
04 خرداد 1393 - 23:25
با سلام، با وجود نیاز شدیدی که به اینگونه دائره المعارفها می باشد اما بسیاری از کتابخانه های شهرستانها از این گنجینه ها محروم هستند امیدوارم تدابیری اندیشیده شود تا این مسئله حل شده و همه از این اثر ارزنده بهره ببرند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: