velayati.ir

تعداد بازدید: ۱۴۳۲۴
پ
کد خبر: ۹۴۷
تاریخ انتشار: دوشنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - 21 April 2014
در گفتگو با ولایتی، عمار حکيم، ابراهیم جعفری و... مطرح شد

ماهیت گروه های تکفیری و تاثیرات آن در جهان اسلام

گفت وگوی شفقنا با ولایتی، عمار حکيم، ابراهیم جعفری، نعيم قاسم، عدنان الجنيد، شيخ احمد حسون

گروهي از علماي جهان اسلام از 50 کشور عربي و اسلامي در اسفندماه 92 در ششمين نشست شوراي عالي مجمع جهاني بيداري اسلامي در تهران شرکت کردند. علماي بيداري اسلامي طرح هاي زيادي براي مقابله با تروريسم و افراط گرايي که چهره اسلام اصيل را خدشه دار مي کند، ارايه دادند و از مسلمانان خواستند که وحدت خود را تحکيم کنند.

دبيرکل مجمع جهاني بيداري اسلامي در مصاحبه با خبرنگار شفقنا در حاشيه ششمين نشست شوراي عالي مجمع جهاني بيداري اسلامي مباحث مطرح شده در اين نشست را تشريح کرد.

علي اکبر ولايتي در مصاحبه اختصاصي با خبرنگار شفقنا گفت: در اين نشست افراد گوناگون از کشورها و نهضت هاي مختلف اظهارنظرهايي راجع به بيداري اسلامي کردند که تقريبا وجه مشترک آن وحدت کلمه در راه بيداري اسلامي بود.

وي با اشاره به اظهارات حجت الاسلام زاکراکي، مبارز پرتوان نيجريه‌اي افزود: وي در تعبيري که دارد مي‌گويد در تعدادي از کشورهاي اسلامي بيداري اسلامي اتفاق افتاده اما در بعضي از اين کشورها اين حرکت توسط عده اي سوءاستفاده شده است.

ولايتي گفت: به عنوان مثال بيداري اسلامي در مصر و ليبي توسط عده‌اي مورد حمايت غرب تحت الشعاع قرارگرفته است.

وي با اشاره به صحبت هاي آقاي زاکراکي افزود: در سوريه مردم نبودند که عليه بشار اسد حرکت و قيام کردند بلکه تعدادي از خارجي‌ها آمدند و در آنجا ايجاد اختلال و آشوب کردند.

دبيرکل مجمع جهاني بيداري اسلامي گفت: از صحبت‌هاي انجام شده اينطور برداشت مي‌شود که اگر در جايي کاري از جنس بيداري اسلامي رخ مي‌دهد بايد شخصيتي مانند امام خميني(ره) بيايد و مردم آن را باور داشته باشند و او نيز مردم را هدايت کند به سمت يک حرکت اسلامي.

ولايتي افزود: بحثي که آقاي زاکراکي مطرح کرد بخشي از آسيب شناسي موضوع بيداري اسلامي در کشورهايي بود که اين حرکت رخ داده است.

وي گفت: يکي از وظايف اين کنفرانس آسيب شناسي وضعيت موجود بيداري اسلامي است تا در بطن اين آسيب شناسي عوامل ايجاد کننده انحراف در بعضي از اين حرکت‌ها نيز شناسانده شود.

ولايتي افزود: همه شرکت‌کنندگان در اين نشست اتفاق نظر داشته و دارند که در سايه وحدت امت اسلامي و مبارزه با افراطي‌گري و امر تکفيري موضوع بيداري اسلامي به پيش خواهد رفت و اين موانع را کنار خواهد زد.

علي اکبر ولايتي که سمت مشاور امور بين الملل آيت الله سيد علي خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در ايران را نيز عهده دار است درباره تاسيس و شکل گيري مجمع جهاني بيداري اسلامي تصريح کرد: سه سال از آغاز به کار مجمع جهاني بيداري اسلامي مي گذرد و ما در صدديم علما و مقامات کشورهاي اسلامي را در رابطه با توطئه هاي دشمنان که در اقدامات تکفيري ها و تندروها متمرکز شده تا ما را از موضوع اصلي جهان اسلام يعني فلسطين دور کند، هوشيار کنيم. ما تا زماني که وحدتمان را حفظ کنيم، اين توطئه ها به بار نخواهد نشست.

در اين نشست توسعه تفکر اسلامي و دور کردن هرگونه شبهه از آن، نشر اسلام اصيل در ميان ملت ها بر اساس شيوه اي يکسان که همه مذاهب اسلامي بر آن اتفاق نظر داشته باشند، از جمله راه هاي حمايت از اسلام محمدي (ص) و وحدت پيروان آن عنوان شد.

دکتر ابراهيم جعفري، نخست وزير سابق عراق در مصاحبه اي اختصاصي با شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) در حاشيه این نشست با بيان اين که اين نشست در زمان حساسي برگزار مي شود و در آن درباره چالش هاي پيش روي بيداري اسلامي و مقابله با تروريسم و تکفيري ها گفت وگو می شود افزود: تروريسم انسان را فقط به خاطر مطلق انسان بودن هدف قرار مي دهد و توصيه ام به همه ملت ها و کشورهاي اسلامي اين است که واقعيت تروريسم را براي ديگران بازگو کنند.

وي در پاسخ به سوالي درباره چگونگي مبارزه با تروريسم پاسخ داد: وقتي از تروريسم سخن مي گوييم سخن از زخمي واقعي است که خود را نشان داده است، سخن از يکي از بارزترين چالش ها در مسير بيداري اسلامي است که سعي مي کند با عناوين مختلف همچون ترور، قتل يا فتنه افکني، ميان امت اسلام با دستاويز قرار دادن اختلافات با بيداري اسلامي مقابله کند.

نخست وزير سابق عراق افزود: شيوه هاي دشمنان اسلام، شيوه هايي رسوا و منسوخ شده است. دشمنان تلاش مي کنند، مقاومت مشروع و مردمي در برابر غاصبان و جاهلان را تروريسم تعريف کنند در حالي که ما ميان مقاومت و تروريسم فرق قائليم، ميان حرکت هاي خودجوش مردمي و بيداري با حرکت هاي کور و بي منطق تفاوت فراوان است.

نخست وزير سابق عراق در پاسخ به خبرنگار شفقنا درباره تحولات منطقه و چگونگي ارزيابي اين تحولات تصريح کرد: شاهد تحولات زيادي در منطقه هستيم و بايد با عقلانيت گام بر داشته، نقشه جديدي براي منطقه ترسيم کنيم.

وي درباره مقاومت در برابر بحران ها و خطراتي که منطقه را تهديد مي کند گفت: مقاومت ساختار، اهداف، ادبيات و آرمان دارد.

سپس در حاشيه نشست شوراي عالي مجمع جهاني بيداري اسلامي به سراغ شيخ نعيم قاسم، معاون دبير کل جنبش حزب الله لبنان رفتيم و با وي درباره بزرگترين مشکلي که مسلمانان را تهديد مي کند، گفت وگو کرديم.

وي در پاسخ به شفقنا گفت: امروز مشکل بزرگ، انحرافي است که مدعيان پيروي از اسلام دچار آن شده اند و با تکفير، چهره زيباي اسلام را خدشه دار مي کنند، هدف از اين نشست گام برداشتن در مسير بيداري و وحدت مسلمانان است.

قائم مقام دبيرکل حزب الله لبنان در ادامه تصريح کرد: تکفيري ها بي هويت و در اقليت هستند.

حجت الاسلام شيخ نعيم قاسم با بيان اين که تکفيري ها در ميان امت بزرگ اسلام، گروهکي کوچک و در اقليت محض هستند، گفت: جنبش بيداري اسلامي بزرگتر و عظيم تر از گروه هاي تکفيري است.

وي در ادامه به گسترش بيداري اسلامي اشاره و اضافه کرد: زمان، بيداري اسلامي را شفاف و آشکار خواهد کرد.

قائم مقام دبيرکل حزب الله لبنان با اشاره به خوي ددمنشي تکفيري ها در تجاوز و قتل عام انسان هاي بي گناه در برخي کشورهاي اسلامي، گفت: گروه هاي تکفيري عاقبت تاريکي دارند و نتايج عملکرد گروه هاي تکفيري تلخ و دردآور است.

همچنين در اين نشست مهمترين مسايلي که جهان اسلام با آنها روبروست مورد بررسي قرار گرفت و بر توجه به مسايل اساسي جهان اسلام به ويژه موضوع فلسطين و نقش علما در مقابله با تکفيري ها تاکيد شد.

شيخ عدنان الجنيد، رييس مجمع تصوف يمن هم در گفت وگو با خبرنگار شفقنا تفکر وهابي تکفيري را علت اصلي جنگ در منطقه عنوان کرد و گفت: در جهان اسلام هيچ فتنه اي رخ نمي دهد مگر اينکه تکفيري ها دليل آن باشند.

در حاشيه ششمين نشست شوراي عالي مجمع جهاني بيداري اسلامي، شيخ احمد حسون در مصاحبه با شفقنا افزود: بيداري اسلامي در ميان ملت‌ها آغاز شد، اما در سطح سياسي و رهبران ديني بايد بگويم که سياستمداران و رهبران ديني از ملت‌ها عقب‌ترند و ‌بايد تلاش کنند به ملت پيوند بخورند و به بيداري اسلامي بپيوندند.

وي گفت: بيداري اسلامي در حال انتشار در ميان همه ملت هاست؛ البته ممکن است در اين مسير مشکلي هم باشد اما نتيجه نهايي به سود بيداري اسلامي و انتشار انديشه هاي اسلامي در جهان است.

شيخ احمد حسون افزود: تروريسم را محکوم مي‌کنيم و ترور و تروريسم فشار بر جهان اسلام و بيداري اسلامي است.

مفتي اعظم سوريه گفت: بيداري اسلامي در حال انتشار در ميان همه ملت هاست.

وي درباره تکفيري و تفکر تکفيري تصريح کرد: تکفيري ها تابع شرايط‌ هستند و هميشگي نيستند و به سرعت از بين مي روند و در صدر اسلام هم تندروها و تکفيري‌ها حضور داشتند، اما پس از مدتي فنا شدند.

شيخ احمد حسون افزود: اين گروه ها هر از گاهي سر بر مي‌آ‌ورند، اما موجوديت آنها خود يکي از دلايل ظهور بيداري اسلامي است زيرا مردم و جامعه آنان را طرد مي کنند و هيچ يک از انديشه هاي آنان را نمي پذيرند.

رييس مجلس اعلاي اسلامي عراق نيز تصريح کرد: گروه هاي تکـفيري در ميان امت اسلام، گروه هاي بي ريشه اي هستند.

حجت الاسلام عمار حکيم در حاشيه نشست شوراي عالي مجمع جهاني بيداري اسلامي در گفت وگوي اختصاصي با خبرنگار شفقنا گفت: بيداري اسلامي بزرگتر و عظيم تر از گروه هاي تکفيري است و تکفيري ها در امت اسلام در اقليت محض هستند.

رييس مجلس اعلاي اسلامي عراق افزود: گذشت زمان، بيداري اسلامي را شفاف و آشکار خواهد کرد زيرا نتايج عملکرد گروه هاي تکفيري تلخ و دردآور است.

وي با اشاره به آيات قرآن درخصوص سنت الهي در مقابله با ظالمان، کافران و مستکبران خاطر نشان کرد: در طول تاريخ همواره دشمنان تلاش کردند امت اسلام را تحت تسلط خود درآورند و خواست خود را بر آنان تحميل کنند اما اين امت با توکل به خدا خود را حفظ کرده است و خواهد کرد.

رييس مجلس اعلاي اسلامي عراق با اشاره به تحرکات شکست خورده تکفيري ها در برخي کشورهاي اسلامي گفت: امت اسلام از امکانات بالايي که در اختيار دارد بهره مي گيرد و توانايي مقابله با اين چالش ها را دارد و مي تواند خود را در همه تحولات منطقه اي و جهاني نشان دهد.

حجت الاسلام عمار حکيم با تاکيد بر اين که امت اسلام به اسلام پيوند خورده و اسلام دين محبت و مهرباني است، افزود: تکفيري ها نمي توانند با زور و قتل عام عقايد خود را بر امت اسلام تحميل کنند، در نتيجه اين گروه ها ممکن است در برهه اي از زمان سر برآورند اما به سرعت نابود مي شوند.

انديشمند مسلمان فرانسوي گفت: بيداري اسلامي با انقلاب اسلامي ايران در جهان آغاز شد.

همچنين در حاشيه اين نشست سيد صفرالدين فضل الله درباره وضع کنوني بيداري اسلامي افزود: الحمدلله اوضاع بيداري اسلامي رضايت بخش است و سبب نگراني آمريکا و اسرایيل شده است.

وي گفت: بيداري اسلامي با انقلاب اسلامي ايران در جهان آغاز شد و امروز مي‌بينيم امت‌هاي مسلمان به مساجد پناه مي برند، جوانان اسلام را درک کرده اند و اسلام در واقع اساس تحرک جوانان پويا در بيداري اسلامي است.

انديشمند مسلمان فرانسوي افزود: جهان غرب، آمريکا، اسرایيل و نظام صهيونيستي-آمريکايي تلاش مي کند تا بيداري اسلامي را از درون ضربه بزنند در نتيجه شاهد فعال شدن تکفيري ها و تلاش براي کشتار مسلمانان هستيم، آنان مي خواهند تصويري زشت از بيداري اسلامي ترسيم کنند مي خواهند بگويند بيداري اسلامي اتفاق نيکويي نبوده است.

اين انديشمند مسلمان فرانسوي ادامه داد: هدف واقعي برخي کشورهاي عربي و اسرایيل اين است که مشکلات در کشورهاي مسلمان ادامه يابد.

گزارش از فاطمه محمدي

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: