velayati.ir

تعداد بازدید: ۱۳۸۶۴
پ
کد خبر: ۹۲۱
تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۲ - 10 March 2014
متن سخنرانی ولایتی در اختتامیه نشست شورای عالی بیداری اسلامی

مقابله با حرکت‌های افراطی وظیفه مسلمانان است

دکتر علی اکبر ولایتی در مراسم اختتامیه ششمین نشست شورای عالی مجمع جهانی بیداری اسلامی در هتل استقلال تهران گفت: پرهیز از تفرقه و مقابله با هرگونه حرکت‌های افراطی و تکفیری وظیفه عمومی همه مسلمانان است. متن کامل سخنان وی به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحيم

شکر خدای را عزّ وجلّ که توفیق این گردهمائی را به ما ارزانی داشت. لازم می‌دانم بار دیگر از حضورتان در این اجلاس و مشارکت فعالانه و ارزشمندتان در موضوعات مورد بحث تشکر نمایم.

مباحث بسیار خوبی ارائه شد و هم‌اندیشی صورت گرفته نتایج خوبی را رقم زد. مشارکت‌کنندگان محترم در بررسی آخرین تحولات جنبش بیداری اسلامی به نکات بسیار مهمی اشاره داشتند که برخی از آنها عبارتند از:

1- تأکید بر اهمیت مسئله فلسطین به عنوان موضوع محوری جهان اسلام و ضرورت حمایت همه جانبه از مقاومت و ایستادگی مردم فلسطین. همچنین فلسطین و مسجدالاقصی از چنان ظرفیت بالایی در میان امت اسلامی برخوردار است که می‌توان آن را نماد وحدت مسلمین به شمار آورد.

2- وحدت اصلی‌ترین نیاز امت اسلامی در شرایط کنونی است. پرهیز از تفرقه و مقابله با هرگونه حرکت افراطی و تکفیری وظیفه عمومی همۀ مسلمانان است.

3- جنبش بیداری اسلامی با پویائی توانسته است موفقیتهای بسیاری را رقم زند و الگوهای موفقی را در نظام‌سازی مبتنی بر مردم‌سالاری دینی خلق نماید.

4- روند رو به رشد بیداری اسلامی چنان است که نه به هنگام پیروزی دچار غرور و ایستایی می‌شود و نه به هنگام مواجهه با مشکلات یأس و نومیدی بر آن حاکم می‌شود.

5- ایجاد رابطه تکاملی میان اجزای مختلف جنبش بیداری اسلامی موجب تقویت آن می‌شود.

6- همۀ دست‌اندرکاران جنبش بیداری اسلامی در اجزای مختلف آن به ضرورت بهره‌گیری از تجربیات یکدیگر وقوف کامل دارند.

7- مقابله با تحجر و واپس‌گرایی و همچنین رویارویی با اندیشه‌های التقاطی نیز از جمله ضرورتهایی است که جنبش بیداری اسلامی به آن توجه دارد.

در هر حال بیانیه پایانی این اجلاس نیز باتوجه به نظرات شما سروران گرامی تهیه شده است که به سمع‌تان می‌رسد تا ضمن بررسی، آن را به تصویب برسانید.

لازم می‌دانم بار دیگر از زحمات همۀ شما عزیزان تشکر نمایم. از جناب آقای دکتر جعفری که با تدبیر و حکمت خود این نشست را مدیریت کردند تشکر می‌نمایم.

از همۀ دست‌اندرکاران و اعضای دبیرخانه و همچنین مترجمین تشکر می‌کنم.

امیدوارم که بتوانیم در اولین فرصت نشست بعدی را برگزار کنیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: