velayati.ir

تعداد بازدید: ۸۱۷۶
پ
کد خبر: ۷۸۶
تاریخ انتشار: يکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۲ - 12 January 2014

امیرکبیر به روایت دکتر ولایتی/سیر نزولی اقتدار ایران از چه زمانی بود؟

کتاب «امیرکبیر» نوشته علی‌اکبر ولایتی، در قالب سومین عنوان از مجموعه «آفرینندگان فرهنگ و تمدن اسلام و بوم ایران» از سوی انتشارات امیرکبیر منتشر شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتر علی اکبر ولایتی، در مقدمه کتاب 14فصلی «امیرکبیر» آمده است: «راجر سیوری نوشته است از زمان مرگ شاه عباس صفوی سیر نزولی اقتدار ایران شروع شد. جسم آفت‌زده ایران تحت تاثیر استبداد داخلی و استعمار خارجی، هر روز علیل‌تر می‌شد و همچون انسان رنجوری که سد دفاعی بدنش می‌شکند هر روز بیش از گذشته مورد هجوم امراض گوناگون قرار می‌گرفت. استثناهایی مانند نادرشاه افشار و کریم‌خان زند هم نتوانستند جلوی این سقوط را بگیرند. سیل وابستگی همه چیز را با خود برده بود. در این میان مردانی راسخ چون زبر حدید به عزم رهایی ایران قیام کردند و تا آخرین نفس ایستادگی کردند و به سهم خود در بیداری و ایستادگی ملت ایران تاثیرات ارزشمندی گذاشتند که بی‌تردید امیرکبیر یکی از این مردان مومن و میهن دوست است.»

بنابراین گزارش، این کتاب تلاش دارد با زوایه ای متفاوت به نقش امیرکبیر در تاریخ ایران اشاره کند؛ «ایران پیش از صدارت امیرکبیر تاریخ قاجار از آغاز تا زمان امیرکبیر، سفر به روسیه، سفر به ایروان و سفر به عثمانی» عناوین فصل های اول تا پنجم این کتاب است. همچنین «آغاز صدارت میرزاتقی‌خان امیرکبیر از ماجرای ازدواج او با خواهر ناصرالدین شاه» فصل ششم کتاب را به خود اختصاص داده است.

«شورش علیه صدراعظم، بررسی فتنه های باب و سالار، روابط با انگلستان، روسیه، فرانسه، امرای آسیای مرکزی، عثمانی و دولت‌های دیگر» هم محتوای مطالب فصل های هفتم و هشتم را شامل می شود. «اصلاحات و تاسیس دارالفنون» هم فصول بعدی کتاب را تشکیل داده است. «خدمات عمومی میرزا تقی‌خان امیرکبیر، فرجام او و کتابشناسی امیرکبیر» هم عناوین فصل های پایانی کتاب است.

این کتاب جیبی در 289 صفحه و با قیمت 2900تومان منتشر شده است.

علاقمندان برای تهیه این کتاب می توانند با شماره تلفن 0216128 بخش توزیع انتشارات امیرکبیر تماس بگیرند.


نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
محمود پيرهادي تواندشتي
Iran, Islamic Republic of
12 بهمن 1392 - 14:17
سلام و صبح بخير استاد عزيز و سرور گرامي جناب آقاي دكتر ولايتي ضمن تشكر و قدرداني از زحمات شما در مورد تاليف مجموعه آفريندگان فرهنگ و تمدن اسلام و بوم ايران به عرض ميرساند كه اينجانب در صدد تاليف زندگينامه مشروح محمدبن حسن حاسب كرجي( رياضيدان قرن پنجم شهر كرج ابودلف واقع در استان مركزي كنوني) هستم. در اين رابطه چنانچه راهنمائي بفرمائيد ممنون ميشوم
ضمناً متاسفانه نحوه توزيع كتب سودمند مجموعه آفريندگان فرهنگ به گونه‌اي است كه بعد از حدود 45 روز هنوز نتوانسته‌ام كتاب ابوريحان بيروني و كتاب اميركبير را از كتابفروشيهاي اراك، قم و تهران تهيه نمايم . با تشكر محمود پيرهادي تواندشتي مولف فرهنگنامه استان مركزي
سیامک راستگو
Iran, Islamic Republic of
03 اسفند 1392 - 09:17
در مورد نحوۀ توزیع کتاب با کامنت قبلی موافقم
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ها