velayati.ir

تعداد بازدید: ۳۵۱۰
پ
کد خبر: ۳۳۴
تاریخ انتشار: پنجشنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۲ - 30 May 2013
دکتر ولایتی در شبکه جهانی جام جم:

گذرنامه ایرانی باید اعتبار و عزت داشته باشد/ تحریم های فعلی سخت تر از تحریم های دوره جنگ نیست‬

با سابقه ترین وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: باید گذرنامه ایرانی آن اعتبار و عزت خود را داشته باشد و شأن ایرانی در مراجعه به کنسول‌گری‌ها و سفارتخانه‌های خارجی حفظ شود و این در سایه حفظ روابط عزتمند با کشورهای دیگر است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتر ولایتی، ایرانیان خارج از کشور چهارشنبه شب از طریق شبکه جام جم سخنرانی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در مدت 16 سال را شنیدند و دکتر علی‌اکبر ولایتی کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه «انتخاب ایرانی» به سوالات آنها پاسخ داد.

ولایتی در ابتدای این گفتگو با تاکید بر اینکه ایرانیان هرجای دنیا باشند ایرانی هستند و همه جا حس ایران‌ دوستی را بین هموطنان دیده‌ام، گفت: از این بابت مفتخریم؛ برای همه برادران و خواهران ایرانی در هر جای دنیا که هستند آرزوی موفقیت دارم.

وی هدف اصلی خود از کاندیداتوری‌ را خدمت به ملت و پیشرفت ایران دانست و در عین حال گفت: نباید فقط به شعارها بسنده کرد بلکه شعار باید واقعی و برخاسته از یک نیت ساده و عزم راسخ برای خدمت به ایرانیان و مردم ایران باشد.

ولایتی خاطرنشان کرد: برنامه مکتوب بنده آماده است و بین مردم توزیع خواهد شد و امیدوارم این برنامه در خارج از کشور هم به دست هموطنان عزیزمان برسد که بعداً مبنایی شود برای مطالبات به حق هموطنان‌مان.

وی در پاسخ به پرسش هموطن دیگری در خارج از کشور که درباره برنامه‌اش در حوزه سیاست خارجی سؤال کرد، توضیح داد: توسعه روابط با سایر کشورها و فعالیت هرچه بیشتر در حوزه بین‌المللی با حفظ سه اصل عزت، حکمت و مصلحت باید باشد.

ولایتی ادامه داد: شرط برقراری ارتباط با هرکشوری براساس احترام و حقوق برابر و متقابل است و اگر چنین باشد، ما هیچ منعی برای توسعه روابط‌مان با کشورهای مختلف نداریم. البته رژیم صهیونیستی که یک رژیم غاصب است، از این موضوع مستثنی است اما درباره سایر کشورها ما مشکلی برای توسعه روابط نداریم.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: البته برای کشورهایی مانند آمریکا، اگر خواهان استمرار زیاده‌خواهی‌های خودش باشند، از آن موضع استکباری خودش باید پایین بیاید و با ایران در موضع برابر قرار گیرد و خودش را بالاتر نداند، با حفظ حقوق و احترام برابر، ما حاضریم با هر کشوری رابطه داشته باشیم.

ولایتی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به پرسشی درباره موضوع انرژی هسته‌ای، گفت: یکی از مهم‌ترین مسائلی که در حوزه سیاست خارجی، سالها مطرح است موضوع داشتن حق استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای و داشتن حق غنی‌سازی در چارچوب قرارداد ان‌پی‌تی است که جمهوری اسلامی ایران بر موضع حق خودش درباره انرژی هسته‌ای باقی خواهد ماند اما این به معنای آن نیست که قصد تعامل با دنیا را نداشته باشیم.

وی ادامه داد: می‌شود حقوق هسته‌ای یعنی حق غنی‌سازی و استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را حفظ کرد، چرا که این جزو نیازهای اساسی ما است و انرژی هسته‌ای پاکترین انرژی است به خصوص اگر موضوع جوش هسته‌ای به جای شکاف هسته‌ای مطرح شود که زباله‌های اتمی آن بسیار کم است و احتمال آلودگی محیط زیست بسیار کمتر خواهد شد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: پیش‌بینی این است که در آینده نه چندان دور که انرژی‌های فسیلی تمام می‌شود و یا برای مصارف بهتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و آلودگی محیط زیست اجازه نمی‌دهد که از انرژی فسیلی به این صورت ساده و از سوزاندن آنها استفاده شود، لذا کشورهای مختلف دنیا چاره‌ای ندارند جز اینکه انرژی مورد نیاز خودشان را از نیروی هسته‌ای به دست بیاورند که حق همه ملت‌هایی است که ان‌پی‌تی را امضا کرده‌اند.

مشاور مقام معظم رهبری ادامه داد: می‌شود به تفاهم رسید و از دیپلماسی فعال با کشورهای دیگر و مجامع بین‌المللی می‌توانیم استفاده کنیم و من برای این امر راه‌حل دارم و در این زمینه تجربه‌ای که ما در مسائل بین‌المللی در گذشته و در زمان تصدی بنده در وزارت امور خارجه داشتم، نشان می‌دهد که ما با مواردی سخت‌تر از این مواجه بودیم، به خصوص در رابطه با مذاکرات ایران و عراق و موضوع اجرای قطعنامه 598 و حفظ قرارداد بسیار ارزشمند 1975 و حفظ مرزهای ایران و حفظ حق ایران در اروندرود.

ولایتی افزود: ما این مذاکرات را با سختی بسیار بیشتری پشت‌سر گذاشتیم و موفق شدیم و در نهایت هم این عراق بود که تسلیم شد و حق ما را در قرارداد 1975 به رسمت شناخت و به عنوان مجرم و متجاوز در سازمان ملل و شورای امنیت شناخته شد و این نتیجه سالها تلاش دیپلماتیک بود.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد با توجه به اینکه ما این مراحل سخت‌تر را پشت‌سر گذاشتیم و به علاوه قدرت منطقه‌ای ایران را آن زمان که بنده در وزارت خارجه بودم، توسعه دادیم و تقویت کردیم که امروز هیچ مسئله‌ای در منطقه حل نمی‌شود مگر اینکه ایران حضور فعال داشته باشد.

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی اظهار داشت: این قدرت منطقه‌ای که به پشتیبانی ملت و رهبری حضرت امام و مقام معظم رهبری شکل گرفته، حاصل 35 سال کار است که بخش مهمی از آن در دوره تصدی بنده در وزارت خارجه شکل گرفت، بنابراین با حمایت مردم ایران و راهنمایی‌های مقام معظم رهبری و یک دیپلماسی فعال می‌شود این موضوع را که سخت‌تر از موضوع توسعه اقتدار منطقه‌ای مردم ایران در حل مسئله‌ 598 نیست، می‌شود حل کرد البته با یک دیپلماسی فعال و مدبرانه.

ولایتی در ادامه سخنان خود در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برنامه اقتصادی شما چیست، اظهار داشت: اگر بخواهم برنامه اقتصادی دولت آینده را در چند کلمه خلاصه کنم باید گفت اقتصاد آینده که در پی آن هستیم اول باید تولید محور و دوم مردمی باشد.

این نامزد ریاست‌جمهوری یازدهم تصریح کرد: مردمی کردن تولید نیز بر اساس اصل 44 قانون اساسی که مقام معظم رهبری سیاست‌های کلی آن را ابلاغ و مجلس نیز قانون آن را تصویب کرد، است.

وی با تأکید براینکه تمام کارهایی که در حوزه اقتصاد، دولت تصدی آن را برعهده دارد البته به جز بانک و بیمه مرکزی باید به مردم واگذار کرد، یادآور شد: این امر به صورت اولیه در مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی و سپس به مقام معظم رهبری به عنوان پیشنهاد ارائه شد و بعد از تعدیل، تنظیم و اعمال نظر، ‌ایشان آن را ابلاغ و بر اساس آن مجلس قانون تصویب کرد.

ولایتی با تأکید بر اینکه متأسفانه این قانون به گونه‌ای که باید اجرا نشد، اظهار داشت: دولت باید دست از تصدی‌گری بردارد و آن را به مردم واگذار کند. در این صورت می‌توان اقتصاد تولید‌محور داشت.

این نامزد ریاست‌جمهوری یازدهم تأکید کرد: اقتصاد باید از حالت توزیعی به تولیدی برسد و بر این اساس است که می‌توان اقتصاد مقاومتی تشکیل داد و اقتصاد بدون نفت را پیگیری کرد.

وی یادآور شد:تولید باید در دست مردم رشد کند و بتواند به مقاصد نهایی تعریف شده در برنامه‌های 5 ساله به ویژه 5 ساله اخیر که از تصویب مجلس گذشته برسد.

ولایتی با بیان اینکه بخشی از این مشکلات اقتصادی و تورم به تحریم‌ها بر می‌گردد اما بخش عمده آن مربوط به تدابیر غیر صحیحی است که اتخاذ شده که در دولت آینده این کار سرعت می‌گیرد، یعنی اقتصاد تولید‌محور و مردمی کردن آن در دستور کار بنده خواهد بود.

این نامزد ریاست‌جمهوری یازدهم درباره هدفمندی یارانه‌ها نیز یادآور شد: هدفمندی یارانه‌ها یک قانون است که در مجلس تصویب شده و باید انجام شود اما درست انجام نشده و بر اساس قانون مجلس، 50 درصد پول اختصاص داده شده کمک به مردم است که درآمد آنها برای هزینه‌های آن مکفی نیست و 30 درصد برای کمک به صنایع است تا صاحبان صنعت بتوانند روی پای خود بایستند و مثل اکنون تولید کاهش نیافته و کارخانه‌ها تعطیل نشوند؛ 30 درصد کمک به صنعت، 10 درصد کمک به سلامت و درمان و 10 درصد دستگاه‌های دولتی که به خاطر تعدیل اقتصادی افزایش می‌یابد.

ولایتی تأکید کرد: ایجاد اعتماد بین دولت و ملت در دولت جدید باید اتخاذ شود؛ ایرانیان خارج از کشور که به کار تجارت و هر کار دیگری مشغول هستند اگر ارز و دلاری به دست آوردند به آنها اطمینان می‌دهیم که سرمایه آنها محفوظ است و اگر سودی به دست آوردند از آن استفاده و به خارج از کشور منتقل کنند و اگر چنین اعتمادی به وجود آید، هر ایرانی ترجیح می‌دهد پولش را در کشور خود خرج کند تا در خارج از کشور.

ولایتی در پاسخ به سئوالی مبنی بر چگونگی ایجاد اشتغال گفت: اگر تولید در کشور افزایش یافته و مورد حمایت دولت قرار گیرد و واردات کنترل شود و اگر اقتصاد تولید محور باشد، عملا افراد بیشتری بکار گرفته خواهند شد و زمینه‌های اشتغال را ایجاد خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: بیکاری از مشکلات مادر است و آثار سوء بسیار زیادی را در پی خواهد داشت و حتماً باید در این زمینه بیشترین همت را در دولت انجام داد و همان طور که گفتم چاره آن مردمی کردن تولید و افزایش آن است.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه توسعه سیاسی مهم است یا توسعه اقتصادی، افزود: هر کاری به جای خویش نیکوست و توسعه سیاسی و اقتصادی هیچ وقت جای همدیگر را نمی‌گیرند و باید به صورت توأمان مدنظر باشد. اگر ما توسعه سیاسی داشته باشیم و به توسعه اقتصادی نپردازیم و به فکر مال مردم نباشیم زندگی مردم پیش نخواهد رفت و برعکس اگر فقط به اقتصاد بپردازیم و از لحاظ سیاسی پیشرفت لازم را نداشته باشیم، بینش سیاسی افزایش نمی‌یابد و این باعث عدم توسعه اقتصادی می‌شود و در آینده دچار مشکل خواهیم شد.

ولایتی در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه‌های شما در راستای سند چشم‌انداز 20 ساله است یا خیر، گفت:‌ هر دولتی که بر سر کار بیاید تبیعت از چشم‌انداز 20 ساله اجتناب‌ناپذیر است. این سند چشم‌انداز چهار برنامه 5 ساله دارد که دولت‌ها موظفند آن را اجرا کنند.

وی تأکید کرد: دولت‌ها نمی‌توانند این سند چشم‌انداز را که مسیر برنامه 5 ساله است را نادیده بگیرند و در برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت خود ابتدا باید اقتصاد و روابط خارجی را بازسازی کنند. این دو حوزه جزو اساسی‌ترین کارها است چون هم سیاست خارجی و هم اقتصاد دچار مشکل هستند.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت که ما باید در تصمیم‌گیری‌ها ثبات داشته باشیم و این ثبات به معنای سکون نیست بلکه به معنای پویایی در عین تحکم تصمیمات است.

ولایتی ادامه داد:‌اگر قانونی در مجلس تصویب شد، باید اجرا و دولت نیز در تصویب آیین‌نامه‌ها باید دقت و دوربینی داشته باشد. مصوبه‌ها و بخشنامه‌ها نباید فردای آن روز عوض شود متأسفانه ما امروز شاهد تنوع و تناقض در این بخشنامه‌ها هستیم که مردم را بلاتکلیف کرده است.

وی به عدم ثابت بخشنامه‌های بانک مرکزی اشاره و خاطرنشان کرد: شخصی در LC، حسابی ارزی باز کرده است و به عنوان مثال فلان روز محصولی را خریداری کرده و از قبل پیش‌فروش کرده است اما آن بانک می‌گوید که پارسال که این قیمت را به شما دادیم الان این قیمت سه برابر شده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است که در حوزه اقتصادی باید اعتماد مردم به دولت بازسازی شود که به گفته وی اگر دولت، وزارتخانه‌ها و یا بانک مرکزی بخشنامه‌ای صادر و قراری را وعده دادند مردم مطمئن شوند که اجرا می‌شود چرا که اگر این اعتماد بازسازی شود، بازتاب آن در خارج از کشور نیز منعکس می‌شود.

ولایتی تأکید کرد: بازسازی اعتماد بین مردم و دولت در اوضاع اقتصادی، پیشرفت و آینده‌ای بهتر مؤثر است.

وی با بیان اینکه باید از تولید حمایت شود، گفت: الان در بازارها کالا کم است بنابراین باید بازار را اشباع و نقدینگی که به صورت افسارگسیخته درآمده را کنترل کرد.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه در زمینه عزت و اقتدار جمهوری اسلامی که سال‌ها برای آن تلاش شده است چه برنامه‌‌ای دارید، گفت: سند چشم‌انداز 20 ساله برنامه بلندمدتی است که با بسترسازی مجمع و ابلاغ آن بعد از تعدیل و اصلاح توسط رهبری تصویب شد و سپس توسط مجلس به صورت برنامه 5 ساله مصوب شد که اینگونه بودجه و برنامه‌ها را عملی کند.

ولایتی ادامه داد: جهت‌گیری چشم‌انداز 20 ساله به گونه‌ای است که در سال 1404 ایران باید قدرت اول منطقه در آسیای غربی در حوزه‌های مختلف باشد. در این برنامه 5 ساله مجلس دولت را مؤظف کرده است که نقشی جدی در بودجه داشته باشد به گونه‌ای که بودجه را طوری تنظیم کند که فقط بودجه صرف هزینه‌های جاری نشود و هزینه‌های عمرانی به دلیل هزینه‌های جاری کاهش نیابد و کشور به سوی پیشرفت سوق داده شود.

وی تصریح کرد: در برنامه 5 ساله، کاهش اتکا به نفت و جهت‌گیری به سمت تک‌رقمی کردن تورم و بیکاری است که اگر این معیارها در تنظیم بودجه مدنظر قرار گیرد و دولت و مردم تولیدمحور شوند اهداف 20 ساله محقق می‌شود.

عضو ائتلاف پیشرفت با تأکید براینکه عزت جمهوری اسلامی ایران باید روزافزون شود، گفت: در مقابل فشار بیگانگان نباید وادادگی ایجاد شود. البته ملت ما هیچگاه چه در زمان حضرت امام(ره) و چه در زمان مقام معظم رهبری گام‌هایی که برداشته ضد استبداد و افزایش عزت روزافزون بوده است.

ولایتی گفت: دولت نباید در اهداف راهبردی عقب‌نشینی کند و البته تاکنون نیز در مسئله هسته‌ای عقب‌نشینی نداشته است امروز با حفظ نفوذ ایران در آسیا غربی و تأثیرگذاری در عرصه بین‌الملل هر دولتی بر این عزت بیافزاید.

وی اضافه کرد: یک قدم عقب‌نشینی سبب طمع دشمن می‌شود و درصدد عقب‌نشینی گام به گام ما برمی‌آیند البته این به معنای خشکی و خشونت ما در روابط خارجی نیست.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: در زمانی که بنده وزارت امور خارجه را برعهده داشتم، دی‌8 با پیشنهاد اربکان و حمایت همه جانبه ایران تشکیل شد که البته پاکستان و ترکیه می‌خواستند منحل شود که اگر ایران هم موافقت می‌کرد، منحل می‌شد.

ولایتی ادامه داد: دی‌ 8 و اکو در آن زمان تأسیس شدند ولی متأسفانه این دو سازمان کارامدی مؤثری ندارند. هدف توسعه همکاری اقتصادی بود که این سازمان‌های منطقه‌ای مقدمه‌ای برای پیشرفت بین‌المللی بود.

وی افزود: این پیمان‌ها کمک به توسعه اقتصادی کشورها بود که متأسفانه آنطور که باید از این ساختار استفاده لازم در حوزه‌های مختلف اقتصادی نمی‌شود که باید در دولت آینده آن را دنبال کرد.

علی اکبر ولایتی در ادامه سخنان خود در پاسخ به سؤالی درباره برنامه‌هایش در عرصه سیاست خارجی برای گذر از پیچ تاریخی و کاهش تأثیر تحریم‌ها بر زندگی مردم ایران گفت: توسعه روابط خارجی با سایر کشورها از جمله پایه‌های اصلی دولت آینده ما است. تجربه شانزده ساله من به عنوان وزیر امور خارجه این را نشان داده است که می‌توان این کار را کرد.

وی افزود: زمانی که من وارد وزارت امور خارجه شدم، ما در تمام دنیا 9 سفیر داشتیم. سفارت ما در پکن با شخصی که کارش تایپ نامه‌ها بود اداره می شد اما زمانی که من از وازرت خارجه بیرون آمدم ما 136 نمایندگی با سفرا، سرکنسول‌ها و دیپلمات‌های کارکشته‌ داشتیم و نزدیک به 800 کارشناس در دانشکده‌ای که تحت نظر ما تأسیس شده بود، فعالیت می‌کردند و امروز هم یکی از سرمایه‌های وزارت امور خارجه کسانی هستند که از دانشکده روابط امور بین‌الملل وزارت امور خارجه فارغ‌التحصیل می شوند.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: حاصل این مسئله، پیشرفت‌های ما در عرصه روابط بین‌الملل است که یکی از نتایج آن اجرای قطعنامه 598 و توسعه نفوذ منطقه‌ای ایران بود. در دو نوبت در کمیسیون حقوق بشر علی‌رغم تلاش آمریکایی‌ها ما پیروز شدیم اینها حاصل فعالیت‌های بین‌المللی بود.

ولایتی گفت: در حوزه بین‌الملل باید به زبان بین‌الملل سخن گفت، البته ما نباید زیر بار تحمیل برویم. اگر کسی به الفبای روابط بین‌الملل آشنا نباشد، نمی‌تواند در توسعه روابط بین‌المللی موفق باشد.

وی افزود: ما می‌توانیم روابط و سیاست خارجی موفق داشته باشیم و در این صورت می‌توان تحریم‌ها را تقلیل بدهیم این کار شدنی است و ما این کار را خواهیم کرد.

وی افزود: اگر تمام مشکلات را به گردن تحریم بیاندازیم از خود سلب مسئولیت کرده‌ایم. ما باید در مقابل توطئه‌های بیگانگان تدبیر کنیم و اگر تدبیر نکنیم یک کشور منفعل خواهیم شد.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: تدبیر ما باید به گونه‌ای باشد که بتوانیم از این تهدید به عنوان یک فرصت استفاده کنیم و مقاومت خود را بالا ببریم و از سوی دیگر تلاش کنیم تا تحریم‌ها افزایش پیدا نکند و حتی آن را تقلیل دهیم.

ولایتی گفت: این تحریم‌ها سخت‌تر از تحریم‌های زمان جنگ نیست، در زمان جنگ نیروهای رزمنده مجبور بودند از 1200کیلومتر مرز دفاع کنند و هیچکس حاضر نبود به ما جنسی را بفروشد که برای ما کاربرد دوگانه داشته باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: این ملت تحریم‌های بسیار سخت‌تری را با تدبیر رهبری و حمایت مردم و تلاش رزمندگان ما در جبهه و تدابیر سیاسی گذراند. پس باید در کنار تحریم، تدبیر داشته باشیم.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به سؤالی درباره میزان آزادی‌های سیاسی در دولت آینده گفت: اول باید ببینیم دموکراسی یعنی چه، دموکراسی به معنای حکومت مردم بر مردم است. شما کجا کشوری را پیدا می‌کنید که بعد از انقلاب، هر سال یک انتخابات برگزار کرده باشد. بنابراین دموکراسی در کشور ما در مقایسه با سایر کشورهای جهان و همچنین کشورهای اروپایی در سطح بالایی قرار دارد و این مردم هستند که خبرگان، رئیس‌جمهور، نماینده مجلس و نماینده شورا را انتخاب می‌کنند البته این مسئله در چارچوب ارزش‌های دینی است از این رو دموکراسی که در کشور ما است در چارچوب مردم‌سالاری دینی است.

ولایتی گفت: در غرب نیز اگر کسی خلاف مبانی لیبرالیسم کاری بکند و یا حزبی که در آن اعتقادات دینی وجود داشته باشد او صلاحیتش رد می‌شود چرا که سکولاریزم از پایه‌های لیبرالیسم است به همین دلیل دموکراسی ما این تفاوت را دارد که دموکراسی ما در چارچوب حاکمیت خدا است. اینجا حاکمیت خدا و احکام الهی است و در چارچوب احکام الهی رئیس‌جمهور را انتخاب می‌کنند.

وی درباره بحث انتقادپذیری گفت: شما در کشور ما می‌بینید که عدد رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها و سایت‌ها بسیار زیاد است و هرآنچه که ناقدین می‌خواهند می‌نویسند مگر اینکه خلاف قانون باشد. در جاهای دیگر دنیا هم اجازه نمی‌دهند خلاف قانون چیزی گفته شود. آزادی که روزنامه‌ها، افراد و احزاب ما برای بیان مسائل دارند، کمتر از کشورهای غربی نیست.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری درباره تدابیر خود پیرامون حفظ عزت ایرانیان در خارج از کشور گفت: به نظر می‌رسد بخش مشترک بسیاری از سؤالات این است که عزت ایرانیان خارج از کشور حفظ شود و به تعبیر یکی از برادران ما به پاسپورت ایرانی افتخار کنند.

ولایتی گفت: از دید بنده به عنوان کسی که افتخار خدمتگذاری را به ملت در طول سالهای طولانی را داشته‌ام ایرانی در داخل و خارج از کشور هیچ فرقی ندارد و همه شهروند درجه یک ایران هستند. من احساس نگرانی می‌کنم و دغدغه هموطنان خارج از کشور را درک می‌کنم که چگونه نگران تضعیف عزت ایرانی است.

وی افزود: من در دوران وزارت امور خارجه می دانستم که اگر یک ایرانی در خارج از کشور عزتش حفظ می‌شود به ایرانیت خود افتخار می‌کند. دشمنان ما می‌خواهند ما را بشکنند اما ایرانی هر فشاری را تحمل می‌کند اما عزت خود را زیر پا نمی‌گذارد. وظیفه ما این است که از این عزت دفاع کنیم.

وی افزود: باید گذرنامه ایرانی آن اعتبار و عزت خود را داشته باشد و شأن ایرانی در مراجعه به کنسول‌گری‌ها و سفارتخانه‌های خارجی حفظ شود و این در سایه حفظ روابط عزتمند با کشورهای دیگر است. دولت موظف است از حقوق و عزت ایرانی‌ها در هرکجای دنیا حفاظت کند و اگر یک ایرانی دچار مشکل حقوقی، کنسولی و یا شهروندی شود، وظیفه کنسولگری‌ها و سفارتخانه‌های ما این است که از او حمایت کنند.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد:‌بنای ما این است که انشالله روابط ما با سایر کشورها بازسازی شود، عزتمندانه توسعه روابط با سایر کشورها را داشته باشیم و با هرکشوری که رابطه داریم یکی از شروط ما حفظ عزت و تشخص شهروندان ایرانی ما در خارج از کشور است و اگر یک ایرانی مورد توهین و اهانت قرار بگیرد جا دارد تمام روابط ما تحت تأثیر قرار بگیرد تا آنها عذرخواهی کنند.

ولایتی در پاسخ به سؤال دیگری درباره تدابیر دولت برای دانشجویان ایرانی مقیم خارج از کشور گفت: دانشجویان ایرانی خارج از کشور با دانشجویان داخل کشور تفاوتی ندارند. ما باید کسانی را که می‌توانند در رشته‌های مورد نیاز ما در خارج از کشور می‌تواند تحصیل کند را مورد تشویق قرار دهیم تا بتواند با شوق و ذوق به تحصیل خود ادامه دهد و اگر قراری می‌گذاریم تا ارزی به وی تخصیص دهد این کار را بکنیم و مقدمات بازگشت وی را به کشور فراهم کنیم.

وی افزود: چه بسا برخی از دستگاه‌ها همچون وزارت علوم و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افراد را در مشاغل مورد نیاز بورسیه کند و افراد غیر بورسیه را مورد حمایت قرار دهند. از سوی دیگر تلاش برای اشتغال‌زایی ارتباطی به دانشجویان ایرانی خارج و داخل از کشور ندارد. طوری باید زندگی آنان اداره شود که احساس سرشکستگی نکنند.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: تصحیح روابط ایران و سایر کشورها به دانشجویان ایرانی برای تسهیل اقامت می‌توان اشاره کرد که مهمترین برنامه ما لغو روادید با حداکثر کشورها است و آنطور که من اطلاع دارم می‌توانیم با بیش از 40 کشور لغو روادید داشته باشیم.

ولایتی گفت: من به عنوان یک دانشجوی پزشکی خارج از کشور که در دانشگاه جان‌هاپکینز تحصیل می‌کردم و مدتی زندگی دانشجویی داشتم، با مشکلات زندگی در خارج از کشور آشنا هستم و اگر عرضی می‌کنم، فقط یک پاسخ ذهنی نیست بلکه پاسخی بر مبنای تجربیات من است.

وی در پایان با آرزوی موفقیت برای ایرانیان خارج از کشور گفت: ایرانی، ایرانی است و هیچ منعی برای رفت و آمد ایرانیان خارج از کشور وجود ندارد. ما آرزوی توفیق برای آنها داریم و اگر تخصصی دارند آن را در اختیار هموطنان خود در قبال تعهد دولت برای حفظ شئون فارغ‌التحصیلان خارج از کشور قرار دهند. ما امیدواریم شئونات و منزلت آنها در جمهوری اسلامی بیش از پیش رعایت شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
پربیننده ها