velayati.ir

تعداد بازدید: ۴۵۴۵
پ
کد خبر: ۲۳۷۸
تاریخ انتشار: دوشنبه ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - 27 August 2018
دکتر ولایتی در همایش معاونان آموزشی در تبریز

دانشگاه آزاد اسلامی با مشارکت حوزه های علمیه در علوم انسانی اسلامی پیشگام باشد

رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی می تواند با مشارکت حوزه های علمیه در علوم انسانی اسلامی پیشگام باشد و این همکاری منجر به تألیف کتب می شود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر علی اکبر ولایتی رئیس هیأت مؤسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی در چهاردهمین همایش سراسری معاونان آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی که در واحد تبریز برگزار شد، گفت: جلسه امروز مهم است، از این جهت که بعد از تحول اخیر در دانشگاه و در شهر تبریز مهد علم برگزار می شود. آذربایجان سابقه درخشانی در علم و دانش دارد، امیدوارم تحولاتی که در این همایش به آنها اشاره شده است، از آذربایجان آغاز شود.

رئیس هیأت مؤسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه ممکن است سؤال شود که ما از یک سال و نیم گذشته به دنبال چه هستیم؟ گفت: در گام اول، برنامه ما تسهیل مسیر دانشگاه آزاد اسلامی است، البته مسیری که از قبل وجود داشت، خوب بود، اما مطلوب نبود، هر چند خدماتی که دانشگاه آزاد اسلامی تاکنون در حوزه آموزش عالی داشته را نمی توان فراموش کرد.

دکتر ولایتی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی اکنون به جایی رسیده که کمیت باید تبدیل به کیفیت شود، اظهار داشت: مقدمه تبدیل کیفیت آغاز تغییر در دانشگاه آزاد اسلامی بود که ظرف یک سال گذشته تحولات در این دانشگاه صورت گرفت، اما این تحولات مطلوب و نهایی نیست.

وی با اشاره به حضور افراد برجسته و با سابقه علمی در رأس دانشگاه آزاد اسلامی، تاکید کرد: دکتر طهرانچی عضو هیأت امنا و سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی از متخصصان فیزیک هسته ای که در کشور بی نظیر و در دنیا جزو دانشمندان کم نظیر هستند، یا دکتر رنجبر که از متخصصان حوزه بیوفیزیک و دکتر پورعباس استاد تمام ریاضی هستند و دیگران اساتیدی که هر کدام دارای جایگاه ارزنده ای در سطح علمی و اجرایی هستند و بر این اساس، می توان گفت همه اعضای هیأت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی استاد تمام هستند و چنین مجموعه مدیریتی در هیچ مؤسسه آموزش عالی از زمان راه اندازی دارالفنون تاکنون کمتر وجود داشته است.

دکتر ولایتی با بیان اینکه در دانشگاه آزاد اسلامی شورای مشورتی تشکیل شده و با دقت موضوعات مورد بررسی و توجه قرار می گیرد گفت: معاونان دانشگاه آزاد اسلامی همه افراد شناخته شده ، متدین و انقلابی هستند که ما قدردان این نعمت الهی هستیم که چنین جمعی در دانشگاه آزاد اسلامی شکل گرفته است.

رئیس هیأت مؤسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: همان طور که اشاره شد، ما باید همواره در حرکت باشیم، چرا که حیات دانشگاه آزاد اسلامی به حرکت آن بستگی دارد و توقف به معنای مرگ است. قرار ما در دانشگاه آزاد اسلامی بر این است که دائم در حال حرکت و پیشرفت باشیم و هر سال نسبت به سال گذشته بهتر باشد.

وی با اشاره به تغییر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: هیأت امنای دانشگاه به اتفاق آراء به این تحول رأی دادند که این تغییر به هیچ وجه نفی کسی نیست. دکتر رهبر زحمات زیادی در دانشگاه آزاد اسلامی کشیدند و این تغییر مدیریت مانند دوی امدادی است که مشعل مدیریت اکنون به دکتر طهرانچی سپرده شده است.

دکتر ولایتی در تبیین معنای تحول در دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار داشت: تحول به معنای خروج از روزمرگی است و این تحول در دانشگاه آزاد اسلامی باید منجر به پژوهش و ابداع در رسیدن به درجه اجتهاد در حوزه های تخصصی شود.

رئیس هیأت مؤسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر لزوم تألیف کتاب از سوی اعضای هیأت علمی و محققان دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: یکی از مواردی که در هیأت ممیزه ارتقای اعضای هیأت علمی باید مورد توجه قرار گیرد، موضوع تألیف کتاب است که متأسفانه به این موضوع توجه کمتری شده و فعالیت اعضای هیأت علمی بیشتر به سمت نوشتن مقالات و ترجمه کتب رفته و تألیف کتاب به حاشیه رفته است، بنابراین دانشگاه آزاد اسلامی باید در تألیف کتاب پیشتاز باشد.

وی با انتقاد از وضعیت فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی در دوره های گذشته، گفت: متأسفانه وضع فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی مطلوب نبود و اکنون وضعیت بهتر شده، اما همچنان به آنجایی که باید باشد، نرسیده و جای کار دارد، چرا که بنده اعتقاد دارم، اگر ما دانشجویان را از خانواده هایشان تحویل می گیریم، نتوانیم آنها را نسبت به اسلام معتقدتر کنیم، حداقل آنها در دانشگاه و در موضوعات دینی و عقیدتی عقب افتادگی نداشته باشند..

دکتر ولایتی با بیان اینکه وضعیت علوم انسانی ما نسبت به سایر علوم وخیم تر است، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی می تواند با مشارکت حوزه های علمیه در علوم انسانی اسلامی پیشگام باشد و این همکاری منجر به تألیف کتب می شود.

رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: باید ارزش های اسلامی همچون علم، معرفت، اخلاق، سلوک اسلامی، پایبندی به معارف اسلامی و ایرانی و ... در دانشگاه آزاد اسلامی تبیین شود تا از مواردی که با ارزش های نظام مغایرت دارد، پیشگیری شود.

وی با تأکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی باید تقویت کننده هویت اسلامی و ایرانی باشد، گفت: تا جایی که بنده اطلاع دارم، تاکنون ما کتابی درباره هویت اسلامی و ایرانی تألیف نکرده ایم که می توان در این زمینه کتاب هایی تألیف کرد و «هویت» به گونه ای در دانشگاه آزاد اسلامی تدریس شود که در دانشجویان احساس همبستگی دینی و ملی وجود داشته باشد.

دکتر ولایتی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی باید مویّد کشور، عقیده، اسلام و انقلاب باشد، گفت: پیشنهاد بنده این است که هر استان یکی از افراد صاحب نام خود را به عنوان امیر فرهنگی معرفی کند تا همه واحدها فعالیت های فرهنگی خود را زیر نظر این شخصیت فرهنگی پیش ببرند تا بتوانیم مشعل دار احیای تمدن اسلامی باشیم.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: