velayati.ir

تعداد بازدید: ۱۷۸۱
پ
کد خبر: ۲۳۲۸
تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 30 April 2018
دکتر ولایتی در مراسم رونمایی از کتاب خلیج فارس:

آرزوی تصرف خلیج فارس بر دل استعمارگران خواهد ماند

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل گفت: خلیج فارس از بُعد ژئوپلیتیک دارای اهمیت است و کسی که بر این خلیج مسلط شود در واقع بر منطقه و اقیانوس هند مسلط می‌شود.
دکتر ولایتی روز یکشنبه 10 اردیبهشت ماه در مراسم رونمایی از کتاب فاخر خلیج فارس در سالن همایش های سازمان صدا و سیما که به ده زبان منتشر شده گفت: ماجرای خلیج فارس و تغییر نام آن فتنه‌انگیزی که از سوی برخی‌ها انجام شد اقدامی گذراست و نمی توان حق و واقعیت را کتمان کرد. تا چندی پیش به جز خلیج فارس نام دیگری شنیده نمی‌شد و در آثاری که از یونان برجای مانده نقشه‌ای وجود دارد که در آن ناحیه جنوبی ایران به نام خلیج فارس مشخص است.

وی افزود: در نوشته‌های مورخان ایرانی و عرب با عنوان بحر فارس و دریای فارس نیز ذکر شده ضمن آن که در نقشه‌هایی که در موزه‌ها و کتابخانه‌ها نیز وجود دارد همه از عنوان خلیج فارس یاد شده است.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل تصریح کرد: زمانی انگلیسی‌ها جزایر تنب کوچک و بزرگ را اشغال کردند و اتابک از فرصت استفاده کرد و نیرو فرستاد و آنجا را باز پس گرفتند و پرچم ایران را برافراشتند. در آن زمان ناصرالدین شاه از وزارت دفاع انگلیس خواست نقشه ها را ارائه کنند و وزارت دفاع انگلیس هم غافل از آنکه موضوع چیست نقشه را ارائه کردند که در آنجا نیز با رنگ‌آمیزی مشخصی نام خلیج فارس مستند شده است.

وی افزود: انگلیسی‌ها نخستین بار موضوع خلیج را مطرح کردند ولی از عنوان عربی استفاده نشد آنها معادل GULF را می‌گفتند و منظورشان خلیج فارس بود تا سال 1971 همه این مناطق شیخ نشین تحت‌الحمایه انگلیس بودند ولی از آن زمان مستقل شدند ولی همان سیاست‌ها همچنان وجود دارد.

دکتر ولایتی تاکید کرد: زمانی با طارق عزیز درباره جنگ ایران و عراق مذاکره داشتیم او از عنوان خلیج عربی استفاده می‌کرد در کنار ما نماینده‌ای از سازمان ملل متحد وجود داشت که من به او گفتم شما به ایشان بگویید نام این خلیج چیست؟ که او گفت طبق مستندات ما نام این خلیج، فارس است.

دکتر ولایتی درباره اصرار اعراب حاشیه جنوبی خلیج فارس بر اینکه نام مجعول را به کار ببرند، گفت: تغییر نام مقدمه تغییر هویت و ایجاد ادعاهای کاذب درباره تمامیت ارضی ایران است وقتی می‌گویند خلیج مجعول ع ر ب ی این عبارت برای خود عواقبی در بر دارد و بازد گفت تمام سواحل جنوبی ایران و مجموعه سواحلی که داریم با جزایرش بیش از مجموع سواحلی است که 6 کشور حاشیه جنوبی خلیج فارس دارند.
وی درباره اهمیت خلیج فارس تاکید کرد:‌ خلیج فارس از بعد ژئوپلیتیک دارای اهمیت است و کسی که بر این خلیج مسلط شود در واقع بر منطقه و اقیانوس هند مسلط می‌شود. خلیج فارس علاوه‌بر این، اهمیت راهبردی نیز دارد.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل تصریح کرد: آنهایی که در عربستان سخن می‌گویند در واقع بلندگوی آمریکا و اسرائیل هستند و سخنان را از حلقوم خود بیان می‌کنند.

وی تاکید کرد: ناوگان پنجم آمریکا در دهه‌های اخیر در بحرین و قطر حضور یافت و به دنبال تغییر اسم و هویت خلیج فارس هستند تا بر اقیانوس هند مسلط شوند.

دکتر ولایتی در پایان گفت: دولت و ملت ایران پای قضیه ایستاده‌اند و آنچه قطعی خواهد ماند نام جاودان خلیج فارس است و آرزوی تصرف خلیج فارس بر دل استعمارگران خواهد ماند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: