velayati.ir

تعداد بازدید: ۱۵۹۲
پ
کد خبر: ۲۳۲۶
تاریخ انتشار: سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 24 April 2018
در دیدار دکتر ولایتی با وزیر تحصیلات عالیه افغانستان مطرح شد

گسترش همکاری علمی و پژوهشی بین دانشگاه آزاد اسلامی و آموزش عالی افغانستان

دکتر ولایتی رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی صبح امروز با دکتر نجیب‌الله خواجه عمری وزیر تحصیلات عالیه افغانستان دیدار و گفت وگو کرد.

دکتر ولایتی در ابتدای این نشست با بیان اینکه ایران خانه دوم شماست و امیدوارم همکاری خوبی را با همتایان ایرانی خود داشته باشید، گفت: زبان، تاریخ، فرهنگ مشترک، سنت های مشابه و همسایگی از عواملی است که موجب پیوند ایران و افغانستان شده است.

وی با بیان اینکه تاسیس شعبه در کشورهای دوست و همسایه، یکی از ماموریت های دانشگاه آزاد اسلامی است، اظهار داشت: خوشبختانه از چند سال گذشته شعبه کابل دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت خود را آغاز کرده و علاوه بر این شعبه، تعداد زیادی از برادران و خواهران افغان در مدارس و دانشگاه های ما در حال تحصیل هستند.

دکتر ولایتی ادامه داد: حدود 16هزار دانش‌آموز و دانشجوی افغانستاني از مدارس و دانشگاه های ایران فارغ‌التحصیل شده‌اند و حدود 10هزار نفر نیز در حال تحصیل در دانشگاه های کشور هستند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از ابتدای مبارزات مردم افغانستان علیه بیگانگان در کنار آنان بوده ، گفت: ایران بیش از هر کشور دیگری از مهاجران افغان استقبال کرده است.

دکتر نجیب‌البه خواجه عمری وزیر تحصیلات عالیه افغانستان نیز در این نشست، با قدردانی از دکتر ولایتی، گفت: برای گسترش و بهبود روابط ایران و افغانستان به ویژه همکاری با دانشگاه آزاد اسلامی، آمادگی داریم و امیدواریم که شما همکاری بیشتر و بهتری با ما داشته باشید.

وی، هدف از برقراری این ارتباط علمی را ارتقای کیفی آموزش در دانشگاه های افغانستان دانست و اظهار داشت: بدون شک همکاری های فرهنگی ما از سالیان خیلی دور جریان داشته است. جمهوری اسلامی ایران خدمات و همکاری های زیادی در بخش های مختلف به ویژه تعلیم و تربیت، با کشور ما داشته است که جای تقدیر و تشکر دارد.

دکتر ولایتی رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی در نشست خبری مشترک با دکتر نجیب‌الله خواجه عمری وزیر تحصیلات عالیه افغانستان نیز گفت: امروز توفیق داشتیم که میزبان وزیر تحصیلات عالیه کشور برادر افغانستان باشیم و درباره همکاری دانشگاه آزاد اسلامی و موسسات آموزش عالی افغانستان برای کارهای سازنده گفت‌وگو داشته باشیم.

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی واحد کابل چند سال گذشته راه‌اندازی شد، گفت: اکنون 900 دانشجوی افغانستانی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد افغانستان در حال تحصیل هستند و ما آمادگی داریم که تجربه های خود را برای رشته های مختلف علوم تجربی، ریاضی و علوم انسانی در اختیار افغانستان قرار دهیم.

دکتر ولایتی تاکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی این آمادگی را دارد که در رشته های تخصصی و فوق تخصصی دانشجویان افغان را آموزش داده تا پس از اتمام تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی، به کشور خود بازگشته و به هموطنان خود خدمت کنند.

رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه پیشرفت افغانستان خواسته قلبی جمهوری اسلامی ایران است، گفت: کمتر کشوری پیدا می شود که به اندازه ایران و افغانستان دارای اشتراکات فرهنگی، دینی، سنتی و... باشند. دانشگاه های افغانستان می توانند از تمامی کتاب های درسی دانشگاه آزاد اسلامی از مقطع ابتدایی تا فوق تخصص از کتاب ها و مجلات علمی ایرانی استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه زیرساخت های گسترش همکاری بین دانشگاه آزاد اسلامی و موسسات آموزش عالی افغانستان فراهم است، خاطرنشان کرد: راه‌اندازی واحد کابل یکی از حوزه هایی است که دانشگاه آزاد اسلامی در آن توفیق فراوانی داشته است و شاخه های دیگری از این دانشگاه در کشور عراق، روسیه و لبنان ایجاد شده و قرار است واحدهای برون‌مرزی دانشگاه آزاد اسلامی در سوریه راه‌اندازی شود.

دکتر ولایتی خاطرنشان کرد: پس از این نشست قرار است کارشناسان دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت تحصیلات عالیه افغانستان برای عملیاتی کردن مذاکرات انجام‌شده، گفت‌وگو کنند ، همچنین دکتر خواجه عمری و هیات همراه به منظور آشنایی بیشتر با ظرفیت های علمی و پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی، بازدیدی از واحد علوم و تحقیقات خواهند داشت.

دکتر نجیب‌الله خواجه عمری وزیر تحصیلات عالیه افغانستان نیز در این نشست ، گفت: مجدداً از دکتر ولایتی و همکاران دانشگاه آزاد اسلامی کمال سپاس را دارم و از میزبانی آنها تشکر می کنم.

وی در ادامه گفت: خوشبختانه همکاری های خوبی میان دانشگاه آزاد اسلامی و موسسات آموزش عالی افغانستان وجود داشته که تلاش داریم این تعامل و همکاری را گسترش دهیم.

دکتر خواجه عمری به دیدار امروز خود با دکتر ولایتی اشاره کرد و گفت: صحبت هایی درباره همکاری های جدید با دانشگاه آزاد اسلامی داشته‌ایم که مورد موافقت دکتر ولایتی قرار گرفت.

وزیر تحصیلات عالیه افغانستان در ادامه تاکید کرد: می خواهیم نظام آموزشی که در ایران وجود دارد، در افغانستان نیز ایجاد شود تا بتوانیم زیرساخت های علمی، پژوهشی، فناوری و برنامه های علمی را فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه برای حرکت در این مسیر به کمک های تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی نیاز داریم، گفت: درباره بورسیه و تحصیل دانشجویان در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و ارتقای ظرفیت اساتید صحبت هایی با رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی داشتیم و تلاش داریم برای پیشرفت نظام آموزش عالی افغانستان، از دانشگاه آزاد اسلامی که تاکنون کمک های زیادی به ما داشته‌اند، بهره ببریم.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: