velayati.ir

تعداد بازدید: ۴۱۱۱
پ
کد خبر: ۲۲۹۸
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - 28 February 2018
دکتر ولایتی در گردهمایی معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد 

تفاوت علوم انسانی اسلامی و غربی در جهان‌بینی است 

رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: تفاوت علوم دقیقه و علوم تجربی و علوم انسانی در اسلام و غرب، تفاوت در جهان بینی است. 

دکتر ولایتی رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی در نشست معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور که در سالن همایش دکتر حبیبی واحد علوم و تحقیقات برگزار شد، با قدردانی از حضور حجت الاسلام والمسلمین محمدیان رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، گفت: از دکتر کلانتری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی که از آغاز مسئولیت شان فعالیت های بسیار ارزشمند و تحولات ارزنده ای را انجام دادند، تشکر می کنم. 
وی با بیان اینکه فرهنگ در همه دنیا مسأله اساسی و پایه آموزش است، گفت: هیچ مجمعهدآموزشی و دانشگاهی نمی تواند بدون زمینه فرهنگی، علم و آموزش را رشد و توسعه دهد. 
رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه تمدن تبلور فرهنگ است، گفت: همه کشورهای غربی و اروپایی بر حفظ فرهنگ خود تأکید دارند و تمام تلاش و برنامه ریزی را حتی برای تحمیل آن بر کشورهای دیگر انجام می دهند. 
دکتر ولایتی به نگارش کتاب غرب زدگی توسط مرحوم جلال آل احمد بعد از 200سال اشاره و تصریح کرد: این کتاب فریادی بر سر افرادی است که فرهنگ غربی را ترویج کرده و آن را زمینه آموزش قرار می دهند و ایشان نقش اساسی در بت شکنی فرهنگ غربی داشتند. 
وی با اشاره به دیدگاه امام راحل درباره مرحوم شیخ فضل الله نوری، گفت: امام خمینی (ه) پیکر مرحوم شیخ را بر بالای دار  به منزله پرچم استیلای غرب زدگی می دانست که بعد از 200 سال کشمکش بر بام این مملکت برافراشته شده بود. 
رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: شیخ فضل الله نوری از علمای بزرگ زمان خویش و پیشگام و پیشتاز مشروطه بود. 
دکتر ولایتی به بست نشینی شیخ فضل الله نوری و برخی دیگر از علما در صحن حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) و برخی از افراد در باغ سفارت انگلیس در خصوص فرمان مشروطیت اشاره کرد و افزود: انگلیس در آن دوران قحطی، پذیرایی مفصلی از بست نشینان سفارتش کرد و همان افراد مشروطه را دچار بحران کردند. 
وی ادامه داد: همچنین شیخ فضل الله نوری مخالفت خود را با قانون اساسی که در حقیقت یک نظامنامه داخلی بود با تحصن در حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) و در نشریه لایحه اعلام کرد. 
رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: شیخ فضل الله نوری تلاشهای زیادی در مجلس برای تصویب مصوبات در چارچوب قوانین اسلام داشت و معتقد بود که مشروطه باید مشروعه باشد. 
دکتر ولایتی ادامه داد: اصل دوم متمم قانون اساسی که بر مبنای آن مصوبات مجلس باید به امضای 5 مجتهد تراز اول برسد و پایه شورای نگهبان نیز از همین موضوع گذاشته شد، با تلاشهای شیخ فضل الله نوری صورت گرفته بود. 
وی با تأکید بر اینکه سیستم آموزشی باید در بستر فرهنگی و تفکر باشد، اظهار داشت: اولین مسجدی که پیامبر اکرم (ص) ساختند مرکز تصمیم گیری حکومت، مراجعات مردم، قضاوت ها و محل تدریس بود. 
رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: مساجد محل آموزش در بالاترین سطح بودند و قرآن کریم، سنت رسول اکرم (ص) و ائمه اطهار پایه کار بود. 
دکتر ولایتی با بیان اینکه شیخ الرئیس تمامی استدلال هایش مبتنی بر قرآن کریم و سنت ائمه اطهار(ع) بود، خاطرنشان کرد: متأسفانه بعد از دارالفنون فرهنگ ما غربی شد و خیلی سخت است که جامعه شناسی و روان شناسی را از فرهنگ غرب رها کنیم. 
وی تأکید کرد: یکی از وظایف اساسی معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی این است که علوم انسانی را رشد بدهد و پایه تئوریک تحول فرهنگی در دانشگاه ها و دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد کند. 
رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: تا زمانی که از تفکرات جامعه شناسان و روان شناسان غربی استفاده کنیم، جایی برای خداشناسان و معارف الهی وجود ندارد. 
دکتر ولایتی همچنین با طرح این سوال که «چرا حوزه های علمیه تاکنون در این زمینه موفق عمل کرده اند؟» گفت: چون در حوزه های عملیه جایی برای نفوذ فرهنگ غرب و بیگانه وجود ندارد و به برکت وجود عالمان برجسته، جلوی هرگونه نفوذ گرفته می شود. 
دکتر ولایتی گفت: تفاوت علوم دقیقه و علوم تجربی و علوم انسانی در اسلام و غرب، تفاوت در جهان بینی است. 
وی افزود: در جهان بینی اسلامی خلقت براساس حکمت، تدبیر و تقدیر الهی است و در جهان بینی ماتریالیستی غربی، خلقت براساس تصادف و اتفاق است و هیچ حکمتی در ورای این خلقت عظیم نیست. 
رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: بعضی ها سوءاستفاده نکنند که فیزیک اسلامی و فیزیک غربی با هم تفاوت دارد، خیر این طور نیست. جهان بینی ها متفاوت است.
وی با تأکید بر اینکه فعالیت های فرهنگی باید در اصل باشد، گفت: فرهنگ تقلیدی موجب خودجوشی و پیشرفت علم و دانش نمی شود.
رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی وظیفه متولیان امور فرهنگی در این دانشگاه را جدی، سنگین و خطیر دانست و اظهار امیدواری کرد که با برنامه ریزی دقیق و منسجم شاهد رشد و تسعه کمی و کیفی موضوعات و فعالیت های فرهنگی و دینی در دانشگاه باشیم.
دکتر ولایتی با بیان اینکه فرهنگ باید محور و اساس باشد و معرفت افزایی کند، گفت: لهو و لعب و هرزگی، علم و معرفت نمی آورد و هیچ شخصی با اینها به جایگاه شایسته و برجسته دست پیدا نمی کند.
رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه با لهو و لعب مخالف هستیم، گفت: باید مدیران فرهنگی قوی در واحدهای دانشگاهی بدون درگیر شدن در مسائل حاشیه ای حضور داشته باشند تا شاهد فعالیتهای فرهنگی مفید و اثربخش باشیم
دکتر ولایتی ادامه داد: اگر فرهنگ تفکر درست نباشد، ابداعی صورت نمی گیرد. زمانی که علم تقلیدی نباشد و شاهد جوشش علم باشیم، می توانیم ابتکار عمل را در دست بگیریم و کارهای اساسی انجام دهیم.
رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی افزود: باید کارهای فرهنگی در قسمت های مهم و پایه با لوازم مناسب تدریس شود.
وی در پایان تأکید کرد: باید فرهنگ اسلامی را با قوت و قدرت در دانشگاه ها تدریس کنیم و تصمیم دانشگاه آزاد اسلامی این است که به فرهنگ اهمیت شایسته و بایسته بدهد و دچار امورات حاشیه ای نشود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
پربیننده ها