velayati.ir

تعداد بازدید: ۱۹۶۵
پ
کد خبر: ۲۲۵۹
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۶ - 10 January 2018

دکتر ولایتی با رئیس مجلس اعلای عراق دیدار کرد

دکترولایتیعضو مجمع تشخیص مصلحت نظام روز سه شنبه 19 دی ماه با همام الحمودی رئیس مجلس اعلای عراق دیدار کرد.

در ابتدای این دیدار دکتر ولایتی ضمن خوش آمد گویی به رئیس مجلس اعلای عراق و هیئت همراه، به سابقه طولانی روابط ایران با مجلس اعلای عراق اشاره کرد و گفت: بدون تردید رابطه ایران و عراق به عنوان دو کشور برادر و همسایه رابطه ای طولانی است و رابطه این دو کشور بعد از آزادی از سلطه رژیم بعث عراق روابط بسیار خوبی بوده است.

وی با تبریک پیروزی های متعدد و متوالی ارتش و نیروهای مردمی عراق بر علیه تروریست ها افزود: این پیروزی ها که با حمایت دولت قانونی عراق صورت گرفته باعث پاک شدن سرزمین عراق از لوث وجود وابستگان بیگانه شده است.

رییس مجلس اعلای عراق گفت: خواهان استفاده از تجربیات جمهوری اسلامی ایران برای توسعه عراق هستیم چرا که ایران توانسته است به یک کشور پیشرفته تبدیل شود.

همام الحمودی روز سه شنبه در دیدار با دکتر ولایتیعضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از رهبری، دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران به دلیل مواضع تاریخی در قبال عراق درمواجه با سرکشی و ظلمی که به این کشور وارد شد، تشکر کرد و افزود: جمهوری اسلامی برای آزادی عراق از یوغ دولت حاکم و حمایت از نظام دمکراتیک فعلی نقش موثری داشت.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران اولین کشوری بود که نظام کنونی عراق را به رسمیت شناخت و در این زمینه از رهبری، دولت و مردم ایران برای حمایت از مردم عراق در برابر داعش تشکر می کنیم.

رییس مجلس اعلای اسلامی عراق تصریح کرد: جمهوری اسلامی درهای خود را برای کمک به مردم عراق در مبارزه با داعش کاملا گشود و اگر جمهوری اسلامی نبود معلوم نبود که چه سرنوشتی برای ملت عراق متصور بود.

الحمودی افزود: رژیم سابق عراق موانع و مشکلات بسیاری را برای پیوند و گشایش درهای مناسبات دو کشور ایجاد کرد ولی پس از سقوط آن دو کشور روابط بسیار خوبی با هم دارند که از آن جمله می توان به راهپیمایی بزرگ اربعین و زیارت مردم عراق از امام رضا(ع) اشاره کرد و ملت عراق این موضوع را ارج گذاشته و پاس می دارند.

در ادامه این دیدار دکتر ولایتی و همام الحمودی در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سئوالات آنان پاسخ گفتند.

دکتر ولایتی در پاسخ به سوالی درباره واکنش جمهوری اسلامی به موضوع خروج آمریکا از برجام ادامه داد: این درست نیست برخی از موتلفین آمریکا حرفی بزنند و آمریکا کار دیگری کند. سود نباید یک طرفه باشد و ایران به تمام تعهدات خود پایبند باشد. در خود برجام و قانون مجلس پیش بینی شده که ما چه واکنشی در صورت خروج آمریکا از برجام داشته باشیم.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره جداسازی کردستان سوریه از این کشور اظهار داشت: آمریکا به دنبال تجزیه عراق بود اما عامه مردم عراق با این کار آمریکا مخالف بودند به همین دلیل آمریکا این موضوع را به آینده موکول کرد در حالی که این آینده به دلیل حضور دولت و مردم عراق در صحنه هرگز محقق نخواهد شد.

دکتر ولایتی با بیان اینکه آمریکا به دنبال سیاست تفرقه بنداز و حکومت کن در سوریه و عراق است، افزود: آمریکا همچنین نخواست ارتباط مرزی بین سوریه و عراق برقرار شود اما دولت عراق و سوریه با کمک ایران، فاطمیون، حیدریون و زینبیون داعش را شکست دادند و سرزمین ها را یکپارچه نگهداشتند.

رییس هیات امنای دانشگاه آزاد با تاکید بر اینکه ما می دانیم در شرق فرات آمریکایی ها پایگاه هایی را ایجاد کرده اند تا مقدمات جداسازی کردستان سوریه را فراهم کنند، تصریح کرد: این آرزوی آن ها محقق نخواهد شد.

وی گفت: آمریکا نیروهای مختلفی از مزدوران خود را به منطقه آورده تا حکومت سوریه را از بین ببرند تا حکومت عامل خود را در آن جا مستقر سازند که این کار با مقاومت مردم سوریه محقق نشده است.

دکتر ولایتی همچنین با اشاره به دیدار با رییس مجلس اعلای اسلامی عراق گفت: جلسه دوستانه و پرمحتوایی داشتیم که در آن درباره روابط دو جانبه، اوضاع منطقه و پیروزی های اخیر ارتش و بسیج مردمی که باعث آزادی کامل سرزمین عراق شد، گفت وگو کردیم.
وی رابطه ایران و عراق را استراتژیک و با حسن همجواری دانست و گفت مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق نقش مهمی در پیروزی مردم عراق بر حکومت جابر بعثی داشت. این کشور با ظرفیت ترین کشور جهان عرب است و توانسته خود را از شر حکومت صدام خارج کند و حکومتی مردمی را مستقر ساخته تا به این وسیله مشکلات خود را پشت سرگذارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام حجم تجارت میان دو کشور را 15 میلیارد دلار عنوان کرد و ادامه داد: ارتباط فرهنگی نیز مانند موضوع اربعین که بزرگترین راهپیمایی جهان است، از برکات انقلاب عراق بوده که نشان دهنده بازگشت مردم عراق به فرهنگ خود و میزبانی با شکوه آنها از مسافران حکایت دارد.

وی تصریح کرد: مصوبه اخیر پارلمان عراق درباره به رسمیت شناختن قدس بعنوان پایتخت همیشگی فلسطین اظهار داشت: مردم عراق با این مصوبه مخالفت خود را با آمریکا نشان دادند و امیدواریم روابط ایران و عراق بعد از از بین رفتن داعش گسترش بیشتر یابد

همام الحمودی هم پس از دیدار بادکتر ولایتیدر جمع خبرنگاران درخصوص جداسازی اقلیم کردستان از عراق و کردستان سوریه از این کشور افزود: آمریکا فکر می کرد به دلیل حضور داعش در این سرزمین، جداشدن آن از عراق منافعش را به خطر می اندازد حال نظر کلی واشنگتن این است که عراق به سه قسمت کرد، سنی و شیعه تقسیم شود.

وی با بیان این که در زمانی که کردها خواهان جدایی از عراق بودند، حشد الشعبی در شهرهای اقلیم کردستان حضور داشتند، یادآور شد: حشد الشعبی به تازگی پیروزی های بزرگی به دست آورده بود بنابراین دارای روحیه بسیار خوبی هم بود به همین دلیل آنها نتوانستند اهداف خود را پیاده کند و جامع عمل بپوشانند، چرا که به تصور آنها در آن مقطع زمانی تجزیه عراق به ضرر آمریکا بود، بنابراین آنها تصمیم گرفتند این خواسته خود را به تاخیر بیندازند.

رییس مجلس اعلای عراق همچنین درباره جداسازی بخش کردنشین از کشور سوریه اظهار داشت: آمریکایی ها همچنین به دنبال تجزیه سوریه و جداکردن منطقه کردنشین آن کشور هستند و از آنجا که می خواهند در خصوص آینده سوریه اعمال نظر کنند، این مسئله را به جد پیگیر هستند اما همان طور که در عراق هم موفق به این کار نشده اند، در خصوص سوریه هم موفق نخواهند شد.
الحمودی درمورد انتخابات آتی در این کشور نیز گفت: ائتلاف ملی عراق در چند روز گذشته جلسه ای تشکیل داد و درباره مشکلات قانون انتخابات به بحث پرداخت؛ این ائتلاف بر این اعتقاد است که قانون انتخابات عراق دارای ایراد است پس باید این انتخابات به تعویق افتد تا براساس قانون اساسی انتخابات آتی برگزار شود.

وی با بیان این که ائتلاف ملی عراق تلاش دارد طبق قانون اساسی این مسائل دنبال شود و البته باید مطابق با زمان بندی خودش پیش رود، خاطرنشان کرد: درنهایت در این جلسه توافق شد که ائتلاف تلاش کند قانون جدید انتخابات در عراق را در مجلس به تصویب برساند تا انتخابات عراق با شفافیت بیشتری برگزار شود.

رییس مجلس اعلای عراق درباره دیدار امروز خود بادکتر ولایتینیز افزود: در این دیدار اوضاع عراق پس از پیروزی بر داعش، چالش های روابط میان دو کشور در زمینه های اقتصادی و استفاده از تجربیات جمهوری اسلامی و همچنین نقش دولت عراق در ایجاد همدلی بیشتر در منطقه مورد بحث قرار گرفت.

الحمودی ادامه داد: موضوع تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت این کشور به قدس نیز از دیگر موارد بود و مطرح کردیم که مجلس نمایندگان عراق در مصوبه ای قدس را پایتخت همیشگی فلسطین دانستند و دولت عراق را ملزم به اجرای آن کردند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: