velayati.ir

تعداد بازدید: ۲۱۶۷
پ
کد خبر: ۲۲۴۶
تاریخ انتشار: يکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - 17 December 2017
در گردهمایی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی مطرح شد

تاکید دکتر ولایتی بر تدوین نقشه راه پژوهشی در دانشگاه آزاد اسلامی

رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی باید در پژوهش در حوزه های کشاورزی و مصرف بهینه آب پیشتاز باشد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر علی اکبر ولایتی در پانزدهمین گردهمایی سراسری معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه امیدواریم به موازات علم، فرهنگ دانشگاه آزاد اسلامی هم پیشرفت کند، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در موضوعات فرهنگی عقب است. ما مسئول دانشگاه خودمان هستیم و علم و فرهنگ باید در آن وجود داشته باشد.
رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر پژوهش در علوم انسانی گفت: دانشگاه های ما خلاف حوزه های علمیه، جایگاه شاخصی در جهان ندارند و کسانی که مسئول هستند باید به فکر باشند تا کی می خواهیم حرف های داوینچی و روسو را در علوم انسانی تکرار کنیم؟
وی افزود: پژوهش های ما در علوم مهندسی و تجربی خوب است. در علوم انسانی باید اسلام‌محور و شرق‌محور باشیم. 
دکتر ولایتی با تاکید بر تدوین نقشه راه پژوهش در دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: ما در مورد پژوهش امید بسیاری داریم که کار به خوبی پیش برود و خوشبختانه همه بر ضرورت پژوهش تاکید دارند. از دکتر رنجبر معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی می خواهیم نقشه راهی برای پژوهش داشته باشد تا از موازی‌کازی پژوهش جلوگیری شود.
رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به موضوع آب در کشور گفت: برخی این ادعا را مطرح می کنند که وضعیت آب در ایران بحرانی است و کشور تا چند سال دیگر به برهوت تبدیل می شود و جای زندگی نخواهد بود، در صورتی که سالانه 400 میلیارد مترمکعب نزولات آسمانی در کشور داریم و تنها 25درصد آن یعنی 100 میلیارد مترمکعب آن به صورت بهینه مصرف می شود.
دکتر ولایتی تصریح کرد: اگر در بخش آب مشکل داریم، مربوط به بی برنامگی ماست که به درستی نمی توانیم از نزولات آسمانی استفاده کنیم، در صورتی که باید به اندازه 400 میلیارد مترمکعب بهره‌برداری داشته باشیم. حرف هایی که درباره بحران آب در ایران گفته می شود برای این است که مردم ما کشور را ترک کنند، در صورتی که ما 10هزار سال است که در این منطقه زندگی می کنیم و نسل های بعدی ما نیز تا زمان ظهور در اینجا خواهند ماند.
وی از پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی خواست که سیاه‌نمایی ها در مورد بحران آب در ایران را آشکار کرده و برای احیای دریاچه ارومیه تدابیر لازم را بیاندیشند.
رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر استفاده از ژن های طبیعی محصولات کشاورزی گفت: پژوهشگران ما نباید به سراغ موضوع تراریخته بروند چرا که کشور ما دارای 8هزار نوع گیاه است که یک‌چهارم آن گیاه دارویی است. این تنوع گیاهی در دنیا بی‌نظیر است. ما برای محصولات غذایی باید از دانه های غذایی خودمان استفاده کنیم نه اینکه بذر از خارج وارد کنیم و به تراریخته وابسته شویم.
وی با بیان اینکه اکثر صاحبنظران محصولات تراریخته را خلاف مصالح ملی می دانند، گفت: در کشورهای اروپایی و آمریکا، ارزش محصولات ارگانیک چندبرابر است و مردم آنها از محصولات بومی و طبیعی استفاده می کنند نه محصولات تراریخته. 
دکتر ولایتی در ادامه گفت: پژوهش روی ماشین برقی و ربات و محصولات مکاترونیک خوب است، اما انتظار این است که دانشگاه آزاد اسلامی در پژوهش در حوزه های کشاورزی و مصرف بهینه آب پیشتاز است.
رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تولید خودرو در ایران گفت: ما از سال 1346 کارخانه اتومبیل‌سازی داریم، اما با گذشت 50 سال از عمر این صنعت در ایران، آیا می توانیم بگوییم که اتومبیل ملی داریم؟ کره جنوبی صنعت خودروسازی را بعد از ما شروع کرد و اوایل انقلاب به ایران می آمدند و از کارخانجات ما بازدید می کردند، اما اکنون خودروهای این کشور همه دنیا را گرفته است.
دکتر ولایتی تاکید کرد: برای تحقق اقتصاد مقاومتی چاره ای جز این نداریم که اقتصاد را براساس پژوهش شکل دهیم.
وی با تاکید بر ورود به حوزه تولید و ساخت خودروهای برقی گفت: اکنون دنیا به سمت ماشین های برقی در حرکت است. شرکت های خودروسازی در باتری های خود تغییراتی ایجاد کرده اند که ماشین ها به جای استفاده از بنزین با شارژ باتری حرکت می کنند که این کار باعث کاهش آلودگی هوا می شود.
دکتر ولایتی ادامه داد: با توجه به اینکه کشور ما انرژی خورشیدی زیادی دارد و هیچ کشوری به اندازه ما آفتاب ندارد، می توانیم از انرژی خورشیدی در اتومبیل ها و تولید برق برای روستاها استفاده کنیم.

رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر پژوهش در حوزه پزشکی تصریح کرد: خوشبختانه ما پیشرفت های خوبی در حوزه تامین سلامت داشته ایم و بسیاری از کار

هایی که در حوزه پزشکی انجام می شود بومی است و دیگران از مقاله های ما استفاده می کنند. اما در ساخت دستگاه های پزشکی عقب هستیم.
وی افزود: در ابتدا جهاد خودکفایی ایجاد شد و اقدام به تولید دستگاه های پزشکی کرد، اما این روند متوقف شد و اکنون شرکت های مختلف خارجی در ایران نیازهای پزشکی ما را رصد می کنند و بر اساس این نیازها، دستگاه تولید می کنند تا ما به سمت تولید این دستگاه ها نرویم در صورتی که این روند وابستگی می آورد و در صورت تحریم، با مشکل مواجه خواهیم شد.
دکتر ولایتی با انتقاد از کسانی که معتقدند آموزش بر پژوهش غلبه کرده است، گفت: هرکدام از این دو حوزه در جای خود قرار دارند و باید به پژوهش هم بها داد و برای آن نقشه راه داشت.   
رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه پژوهش دایره وسیعی دارد و باید در دانشگاه آزاد اسلامی تقسیم‌بندی شود، اظهار داشت: باید براساس بودجه محدود پژوهشی، اولویت ها را دسته‌بندی کرد. به عنوان نمونه واحد قزوین که در حوزه رباتیک ورود کرده، موفق بوده و باید هر واحد دانشگاهی ما هم ماموریت مشخص داشته باشد.
وی با تاکید بر لزوم انتشار مقاله های علمی در پایگاه های معتبر جهانی گفت: برخی می گویند مقاله های ISI اهمیت آنچنانی ندارند در صورتی که ISI ارزش جهانی دارد و برای اینکه بتوانیم خودمان را در جهان مطرح کنیم، باید براساس معیارهای قابل قبول حرکت کنیم. ما با همین مقالات توانستیم رشد علمی کشور را شتاب دهیم و اکنون از بسیاری از کشورها جلو هستیم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
پربیننده ها