velayati.ir

تعداد بازدید: ۱۷۹۴
پ
کد خبر: ۲۱۷۴
تاریخ انتشار: سه‌شنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - 26 September 2017
دکتر ولایتی در همایش رونمایی از سامانه های علم سنجی عنوان کرد

پژوهش های حوزه پزشکی باید متناسب با شرایط بومی ایران صورت گیرد/ پژوهش باید مساله‌محور باشد


دکتر ولایتی با بیان اینکه امروزه انجام پژوهش در آزمایشگاه ها بسیار باارزش تر از تدریس آثار ترجمه ای است، گفت: پژوهش های حوزه پزشکی باید مسئله‌محور باشد و متناسب با شرایط بومی ایران و بیماری‌های موجود در این منطقه صورت گیرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر علی اکبر ولایتی رئیس هیات موسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی در همایش رونمایی و آشنایی با سامانه های علم سنجی و پژوهش یار که صبح امروز در بیمارستان فرهیختگان برگزار شد، گفت: اعتبار هر مرکز علمی به ویژه دانشگاه ها به میزان پژوهش آن بستگی دارد. البته پژوهش دارای قدمت بسیاری در تاریخ علم ایران است و موضوعی نیست که از کشورهای غرب اقتباس شده باشد.

ترجمه کتاب های غربی و تدریس آنها در دانشگاه های پزشکی، ارزش علمی ندارد

دکتر ولایتی با اشاره به اهمیت پژوهش در حوزه پزشکی خاطر نشان کرد: امروز دیگر ترجمه کتاب های غربی و تدریس آنها در دانشگاه های پزشکی یک کار تقلیدی به شمار می رود و ارزش علمی ندارد. باید مطالبی که به دانشجویان آموزش داده می شود درخصوص بیماری های بومی آن کشور و منطقه باشد.

انجام پژوهش در آزمایشگاه ها بسیار باارزش تر از تدریس آثار ترجمه ای است

وی با تاکید بر اینکه پژوهش ها باید مسئله محور باشد، افزود: اساتید و اعضای هیات علمی اگر حاصل نتایج پژوهش های خود در آزمایشگاه ها را به دانشجویان تدریس کنند بسیار باارزش تر از تدریس آثار ترجمه ای است.

رئیس هیات موسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: گاهی اوقات دیده می شود که به پژوهش های انجام شده، هیچ ارجاعی نمی شود این مشکل از آن جا ناشی می شود که پژوهش مورد نظر از کیفیت مطلوب برخوردار نبوده و توانایی یافتن حلقه مفقوده ای از مشکلات موجود را ندارد.

وی تاکید کرد: البته نباید کیفیت آموزش به خاطر پرداختن به پژوهش تنزل یابد. از سوی دیگر از نگاه مردم مقوله درمان از اهمیت بسیاری برخوردار است. فعالیت های حوزه پزشکی باید به گونه ای باشد که پژوهش های انجام شده باعث ارتقای همزمان آموزش و خدمات درمانی شده و سه حوزه آموزش، پژوهش و درمان به یک اندازه مورد توجه قرار گیرد.
دکتر ولایتی با اشاره به اهمیت راه اندازی سامانه علم سنجی در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این سامانه می تواند از انجام پژوهشی تکراری و موازی جلوگیری کرده و باعث ایجاد یک رویه سیستماتیک در این حوزه شود.
رئیس هیات موسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه از مسئولان حوزه پزشکی این دانشگاه خواست تا ارتقای کیفی پژوهش ها و مسئله محور بودن آن را به صورت جدی در نظر بگیرند تا حوزه پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی سرآمد سایر دانشگاه ها شود.

پژوهش باید مساله‌محور باشد

وی همچنین در حاشیه این همایش و در جمع خبرنگاران گفت: پژوهش باید مساله‌محور باشد و متناسب با شرایط بومی ایران و بیماری‌های موجود در این منطقه صورت گیرد.

رئیس هیات امناء و هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: بنابراین ساماندهی پژوهش در حوزه علوم پزشکی هدف اصلی است که امیدواریم با ایجاد سامانه علم سنجی و پژوهشیار مجموعه ای هم‌افزا به وجود آید که مردم ما و سایر کشورها به خصوص کشورهای منطقه از نتایج آن بهره‌مند شوند.

گفتنی است در پایان این مراسم سامانه های علم سنجی و پژوهشیار معاونت علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی با حضور دکتر نفر معاون علوم پزشکی دانشگاه و توسط دکتر ولایتی رونمایی شد
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: