velayati.ir

تعداد بازدید: ۱۹۴۲
پ
کد خبر: ۲۱۵۸
تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - 18 September 2017
دکتر ولایتی در دیدار با رئیس مجلس بلژیک

آمریکا در برجام مواضع غیرمنطقی را دنبال می‌کند

دکتر ولایتی روز یکشنبه 25 شهریور ماه با رئیس مجلس بلژیک گفت: متأسفانه آمریکایی‌ها در برجام مواضع غیرمنطقی و منفی را دنبال می‌کنند که با توافق هسته‌ای در تضاد است.

دکتر ولایتی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن خوشامدگویی به رئیس پارلمان بلژیک در نشستی مشترک به مسائل سیاسی روز اشاره کرد و بر ضرورت رصد لحظه به لحظه تحولات جهان تأکید نمود و افزود: بر خلاف گذشته که تحولات بین المللی، موضوعات منطقه‌ای را دستخوش تغییر و تحول قرار می‌داد امروزه تحولات منطقه‌ای عرصه بین الملل را متأثر کرده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به سوابق تاریخی روابط دو کشور گفت: روابط دو کشور بسیار طولانی است و همواره روابط خوبی هم داشته‌اند و در حوزه سیاست خارجی مشورت‌های خوبی بین دو طرف وجود دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: ما در منطقه حساسی زندگی می‌کنیم و جمهوری اسلامی ایران به عنوان سیاست اصلی، مبارزه با تروریسم را به صورت جدی دنبال می‌کند و به دولت‌های قانونی منطقه در برابر توطئه‌ها کمک می‌کند و آمادگی همکاری با همه کشورهای علاقمند به مبارزه با تروریسم را داریم.

دکتر ولایتی با اشاره به توافق هسته‌ای نیز بیان داشت: براساس تمام گزارش‌های موجود ایران پایبندی خود را به توافق هسته‌ای نشان داده است اما متأسفانه آمریکایی‌ها به ویژه در دوره ریاست جمهوری ترامپ مواضع غیرمنطقی و منفی را دنبال می‌کند که با توافق هسته‌ای در تضاد است.

وی یادآور شد: توافق هسته‌ای بین ایران و آمریکا نیست بلکه توافقی است که جهان بر روی آن اجماع کرده و متأسفانه آمریکایی‌ها در برجام مواضع غیرمنطقی و منفی را دنبال می‌کنند که با توافق هسته‌ای در تضاد است.

زیگفرید براک رییس مجلس نمایندگان بلژیک هم در این دیدار با اشاره به توسعه روابط دو کشور به ویژه در حوزه‌های اقتصادی، خواستار برداشتن گام‌های مثبت در تعاملات دو کشور شد.

وی ادامه داد: از نگاه ما روابط دو کشور نه تنها دو جانبه بلکه چندجانبه است، چرا که بلژیک عضو اتحادیه اروپا است و این امر از اهمیت بالایی برخوردار است و معتقدیم توافق هسته‌ای برای هر دو کشور فرصت مناسبی است ضمن اینکه کشور شما از علم و دانش بالایی برخورد است و به گسترش روابط تمایل داریم.

در ادامه رییس مجلس نمایندگان بلژیک در جمع خبرنگاران با اشاره به مذاکراتش با مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل گفت: من به عنوان سخنگو و رییس این هیات بلژیکی تکرار می‌کنم اتحادیه اروپا همچنان به آنچه در توافق هسته‌ای و برجام آمده پایبند خواهد بود. می‌دانیم که در آمریکا تردید یا اکراه در رابطه با توافق هسته‌ای وجود دارد ولی به شما اطمینان خاطر می‌دهم که این تردید و اکراه مقام‌های آمریکایی هرگز تاثیری در مواضع اتحادیه اروپا نسبت به برجام نخواهد داشت.

وی با اشاره به مسئله صلح در منطقه گفت: ما باید با تروریسم جهانی مقابله کنیم. باید منابع تروریسم را ریشه کن کنیم و این کاری دوجانبه خواهد بود که باید در آینده پیگیری کنیم. اکنون در لحظه و منطقه‌ای حساسی به سر می‌بریم و تمام توان خود را برای احیای دموکراسی و رعایت حقوق اقلیت‌ها در منطقه به کار خواهیم گرفت.

رییس مجلس نمایندگان بلژیک با اشاره به اهمیت حضور دفتر نمایندگی هیات اتحادیه اروپا در تهران برای تامین منافع دو و چندجانبه افزود: در حالی که منافع مشترک دو کشور از اهمیت بالایی برخوردار است، مهم است ایران و بلژیک در تامین منافع چندجانبه و ارتباط با اتحادیه اروپا هم باهم تعامل داشته باشند. فعالان اقتصادی به جای تمرکز بر بازار ۱۱ میلیونی بلژیک روی بازار ۶۰۰ میلیونی اتحادیه اروپا تمرکز کنند.

دکتر ولایتی هم در جمع خبرنگاران گفت: موضع اتحادیه اروپا با آمریکا متفاوت است. در جلسه رییس مجلس نمایندگان بلژیک تاکید کرد که در رابطه با اجرای برجام موضعی مستقل نسبت به آمریکا دارند. همچنین دو کشور از راه‌حل‌های صلح‌آمیز در منطقه، سوریه و کشورهای دیگر حمایت می‌کند.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
پربیننده ها