velayati.ir

تعداد بازدید: ۱۸۲۹
پ
کد خبر: ۲۱۵۲
تاریخ انتشار: سه‌شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - 12 September 2017

دکتر ولایتی با وزیر اسبق خارجه فرانسه دیدار کرد

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل گفت: ایران و فرانسه رابطه طولانی با یکدیگر دارند و می‌توانند در مسائل منطقه‌ای با یکدیگر همکاری کنند.

دکتر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل در دیدار با اوبرودرین وزیر اسبق امورخارجه فرانسه که در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: ما از سابقه طولانی روابط فرانسه با ایران اطلاع داریم و رابطه این دو کشور دچار فراز و نشیب‌های مختلفی بوده است. اما هرگز قطع نشده است.

وی گفت: درباره مسائل هسته‌ای، شما نکات مهمی را اعلام کردید و می‌دانیم دیدگاهی که آمریکایی‌ها دارند این است که به این قرارداد پایبند نباشند، ولی ما می‌دانیم موضع فرانسه درباره برجام مثبت است.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل، افزود: ایران و فرانسه رابطه طولانی با یکدیگر دارند و این رابطه به شکل رسمی قدمتی 200 ساله و به شکل غیررسمی حداقل به چند قرن برمی‌گردد.

وی گفت: مردم ایران از گذشته و از زمان جنگ‌های صلیبی کل اروپاییان را به نام فرانسوی‌ها می‌شناختند و درباره همه افراد غربی عنوان فرنگی که همان فرانسوی بوده است را به کار می‌بردند.

وی با اشاره به سابقه نفوذ ایران در منطقه گفت: ایران از نفوذ خوبی در منطقه برخوردار است و فکر می‌کنم ما با فرانسه می‌توانیم همکاری‌های منطقه‌ای داشته باشیم به شرطی که با حوصله و با دقت این مسیر را پیگیری کنیم.

وزیر اسبق امور خارجه فرانسه هم در تین دیدار گفت: فارغ از نقطه نظرات طرف آمریکایی فکر می‌کنم نظر آمریکا نظر همه طرفهای توافقنامه نیست.

اوبرودرین وزیر اسبق امورخارجه فرانسه در دیدار با علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل با اشاره به روابط ایران و فرانسه، اظهار داشت: بنده تحولات روابط این دو کشور را دنبال می‌کنم و در 5 سالی که وزیر امور خارجه فرانسه بودم تحولات پیرامون این موضوع را از نزدیک مشاهده می‌کردم.

وی با اشاره به سفر خود به ایران، تصریح کرد: این سفر باعث شد قرار ملاقات‌های جالبی داشته باشم و با موضوعات مختلفی آشنا شوم.

وزیر اسبق امورخارجه فرانسه با بیان اینکه در دوران خاصی به سر می‌بریم، گفت: در سال‌های گذشته قرارداد بسیار مهم هسته‌ای بین ایران و کشورهای 1+5 امضا شد که آمریکایی‌ها می‌خواهند آن را زیر سوال ببرند. انتخابات ریاست جمهوری در دو کشور ایران و فرانسه برگزار شد و فکر می‌کنم فضا، فضای مناسب‌تری برای تحولات پیشروست.

اوبرودرین افزود: ایران می‌خواهد توافقنامه هسته‌ای را اجرا کند و فرانسه نیز می‌خواهد این توافقنامه را حفظ کند. فارغ از نقطه نظرات طرف آمریکایی فکر می‌کنم نظر آمریکا نظر همه طرف‌های توافقنامه نیست و باید سعی کنیم با همکاری یکدیگر این موضوع و دوران سخت را مدیریت کنیم.

وی گفت: بنده در حال حاضر مسئولیت رسمی در دولت فرانسه ندارم اما با مسئولان فرانسوی دیدارهای مختلفی دارم و می‌دانم نظر آنها درباره روابط با ایران و توافقنامه هسته‌ای مثبت است.

وزیر اسبق امورخارجه فرانسه افزود: البته نقطه نظرات ایران و فرانسه درباره همه مسائل جهان و منطقه‌ای یکی نیست اما می‌توان همکاری‌های مشترک را تقویت کرد و کمک کرد تا نزدیکی‌های بیشتری شکل گیرد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
پربیننده ها