velayati.ir

تعداد بازدید: ۲۰۱۸
پ
کد خبر: ۲۱۴۸
تاریخ انتشار: شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - 02 September 2017
دکتر ولایتی در کارگاه آموزشی-فرهنگی فارغ التحصیلان پزشکی دانشگاه شهید بهشتی

تسلط بر تاریخ علمی و فرهنگی اسلام و ایران ضرورت انکارناپذیر همه دانش آموختگان

دکتر ولایتی روز شنبه ۱۱ شهریور در جمع شرکت کنندگان اولین دوره کارگاه آموزشی و فرهنگی فارغ التحصیلان پزشکی دانشکده علوم‌پزشکی دانشگاه شهید بهشتی در خصوص سابقه و تاریخ تمدن و فرهنگ اسلام و ایران مطالبی را بیان کرد و گفت : نقصی که متاسفانه در دانشگاه های ما وجود دارد عدم اطلاع دانشجویان و فارغ التحصیلان از سابقه تمدنی، فرهنگی و علمی ایران و اسلام است که در نوع خود بی نظیر بوده و به گونه ای وانمود می شود که گویی سابقه ای در این زمینه وجود ندارد و در این زمین کار خاصی صورت نگرفته است.

رئیس هیئت امنا و موسس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: ضرورت توجه به این مهم و آشنایی با فرهنگ و تمدن اسلامی - ایرانی برای همه در تمامی رشته ها از اهمیت برخوردار است و این مهم در ارتباط با پزشکی بیش از رشته های دیگر اهمیت دارد چرا که در این حوزه ایرانیان دارای سابقه ای درخشان و پیشرفته هستند.

دکتر ولایتی در ادامه تاکید کرد: آشنایی با این حوزه اعتماد به نفس را در انسان شکوفا می کند و این که در مقابل برخی القائات غیر واقعی احساس نقض و کمبود داشته باشیم از بین می برد و در جهت شکوفایی و خودکفایی می توان گام برداشت.

دکتر ولایتی با اشاره به برخی دوره های تاریخی در ایران تصریح کرد: در طول تاریخ، دشمنان و بدخواهان این کشور تلاش کردند تا با القاء، در حوزه های مختلف وابستگی ایجاد کنند و از این طریق بتوانند تسلط خود را بر اقصی نقاط جهان و از جمله ایران ادامه دهند ، در صورتی که بسیاری از علوم امروز غرب مدیورن داشته ها و تلاش های بزرگان علوم مختلف ایران و اسلام است.

دکتر ولایتی با ارایه تعاریف متنوع از فرهنگ و تمدن گفت : با هر تعریفی که ارائه شود ایران دارای فرهنگ و تمدنی پیشرفته، بزرگ و بی نظیر است که باید به آن افتخار کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه به نگارش برخی کتب در احصاء افتخارآفرینان ایران و اسلام حتی از سوی غربی ها با ذکر نمونه اشاره کرد و افزود: حدود ۶۰۰ سال کتاب قانون ابن سینا مرجع و کتاب اصلی در اروپا بوده است و تمدن اسلام و ایران در رشد و توسعه جهان و اروپا نقش بی نظیری داشته است و به طور مثال در حوزه پزشکی بخش عمده ای از پیشرفت های امروزی را می توان در سابقه پزشکان ایران و اسلام ملاحظه کرد.

وی به سابقه درخشانی مانند مجموعه پزشکی دانشگاه جندی شاپور اشاره کرد و گفت : علیرغم ادعای برخی از غربی ها برای تخریب جایگاه این مجموعه، دانشجویان جندی شاپور به سه زبان سانسکریت، سریانی و عربی باید مسلط می شدند و دروس به سه زبان تدریس می شد و این خود نشان از توسعه یافتگی علوم در ایران و به طور خاص در این مجموعه و ارتباطات فراوان آن دارد و به هیچ عنوان در علوم مختلف و به ویژه پزشکی نمی توان نقش بی نظیر اطباء و پزشکان ایرانی را انکار کرد و مسلمانان بیش از ۹۰۰ سال پرچمدار علوم مختلف مانند پزشکی، نجوم، ریاضی، هنر، نقاشی، خطاطی ، فیزیک، شیمی، معماری ، فلسفه و... بوده اند و ایران و اسلام سهم مهمی در این زمینه جهان داشته ‌است.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد شاهد توجه هر چه بیشتر دانش آموختگان و فارغ التحصیلان رشته های مختلف علمی به این سابقه تمدنی و فرهنگی و علمی باشیم که تلاش می نمایند بر این افتخارات بیفزایند.

جمع شرکت کنندگان در این برنامه فارغ التحصیلان رشته های مختلف بودند که در رشته های تخصصی پذیرفته شده اند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
پربیننده ها